Särskilda behov i skolan
Barn lär sig på olika sätt och i sin egen takt.
Om ditt barn har till exempel
- inlärningssvårigheter
- koncentrationssvårigheter,
- en särskild begåvning eller
- en sjukdom som medför regelbunden frånvaro,
kan barnet behöva stöd för sin skolgång.
Effektiverat och särskilt stöd
Effektiverat stöd ges till elever, som behöver regelbundet stöd eller flera stödformer samtidigt inom skolgången. Det effektiverade stödet grundar sig på en pedagogisk bedömning. För eleven som får stöd utarbetas en inlärningsplan.
Elever kan få särskilt stöd om de effektiverade stödåtgärderna inte är tillräckliga. Det krävs ett beslut för att få särskilt stöd.
Beslut om särskilt stöd
För framförandet av beslutet görs i skolan en pedagogisk utredning om elevens helhetssituation och det effektiverade stöd som hen får. Utredningen kompletteras vid behov med ett sakkunnigutlåtande.
Beslutet om särskilt stöd kan fattas utan en föregående pedagogisk utredning och innan särskilt stöd ges. Detta kräver psykologiska eller medicinska orsaker.
Beslutet om särskilt stöd är tidsbundet och det granskas när eleven går i tredje och sjätte klass eller vid en separat fastställd tidpunkt.
När beslutet om särskilt stöd fattats utarbetas för eleven en individuell plan om ordnande av undervisningen.
Bristande koncentrationsförmåga
Källa: psykiatern Ben Furman, Applikationen MuksuoppiAppi (på finska)
Koncentrationsförmågan består av många färdigheter
Koncentrationsförmåga är inte en separat färdighet utan en helhet som består av många delfärdigheter. I det här avseendet kan man jämföra den med konsten att köra bil. Den är heller inte en separat färdighet utan en helhet som består av många delfärdigheter. Delfärdigheter i färdigheten att köra bil är bland annat förmågan att starta motorn, åka iväg, använda kopplingen, styra, observera den övriga trafiken, känna till trafikreglerna och så vidare.
En människa måste lära sig många färdigheter för att lära sig att köra bil. Samma gäller koncentrationsförmågan. För att lära sig att koncentrera sig måste ett barn lära sig många delfärdigheter, som tillsammans utgör koncentrationsförmågan.
Börja med en färdighet
När du hjälper ditt barn att utveckla sin koncentrationsförmåga, fundera tillsammans med barnet på vilka delfärdigheter hen måste lära sig, vilka delfärdigheter hen vill utveckla först och hur hen skulle kunna utveckla ifrågavarande delfärdighet på ett roligt sätt med hjälp av Muksuoppi.
Färdigheter som barnet kan öva för att förbättra sin koncentrationsförmåga:
- Att övergå från en uppgift till en annan: förmågan att övergå från en arbetsuppgift till en annan, det vill säga förmågan att sluta göra en sak (lämna den oavslutad) och börja med en annan.
- Att acceptera ett misslyckande: förmågan att stå ut med misslyckanden och att man inte alltid kan lyckas.
- Envishet: förmågan att fortsätta lite längre med en arbetsuppgift även om den känns svår.
- Att be om hjälp: förmågan att be en annan person om hjälp när man behöver hjälp.
- Att ta emot hjälp: förmågan att ta emot hjälp när någon annan erbjuder den.
- Att ta paus: förmågan att hålla små pauser om koncentrationsförmågan blir sämre.
- Planmässighet: förmågan att på förhand planera vad man tänker göra.
- Stolthet och glädjen över att lyckas: förmågan att glädja sig och känna stolthet även över små framgångar.
- Att åsidosätta störande faktorer: förmågan att låta bli att ta notis om olika störande faktorer.
10.01.2020 09:05