Hoppa till innehållet

Motion och bäckenbottenmuskler

Under graviditeten ökar betydelsen av hälsosam kost, motion i vardagen, rusmedel och munhälsa. Alla dessa faktorer har direkta effekter på fostrets och moderns välbefinnande och hälsa. Under graviditeten kan man gärna fundera över sin egen livsstil, så att man kan ge barnet ett så bra hem som möjligt. Ditt eget välbefinnande påverkar även ditt barns hälsa. Närståendes och partnerns hälsomässiga val avspeglas också på den blivande mamman.

Två gravida kvinnor går snabbt i naturen.

Motion under graviditeten (UKK-instituutti, på finska)

Motion under graviditeten och amningen (Neuvokas perhe, på finska)


Övningarna och instruktionerna på denna sida är avsedda för blivande mammor och till en del även för deras partner. Filmerna är planerade av Helsingfors stads fysioterapeuter. Mer information ges av fysioterapins centraliserade tidsbokning på tfn 09 3106 7000 måndagar till fredagar kl. 8–15.

Bäckenbotten har kraftiga muskler som främst ska stöda urinblåsan, urinröret, ändtarmen samt livmodern och vaginan hos kvinnor. Musklernas uppgift är att svara mot tryck från bukhålan bland annat då man hostar, nyser, lyfter tunga föremål samt springer eller hoppar. Dessutom ska bäckenbottenmusklerna ge vällust åt både kvinnan och mannen vid samlag. Uttänjda, slöa och oanvända bäckenbottenmuskler orsakar urininkontinens, framfall av urinblåsan och livmodern samt problem vid samlag. Bäckenbottenmusklerna är viljestyrda och det är möjligt och lönar sig att träna dem regelbundet, särskilt då trycket på bukområdet ökar. En graviditet och förlossning är en stor utmaning för kvinnans bäckenbottenmuskulatur.


Att hitta musklerna 

Träning av musklerna 

Träning av musklernas uthållighet 



19.02.2020 12:45