Suoraan sisältöön

Sömn och mardrömmar

Ett ettårigt barn behöver 12–13 timmar sömn per dygn. För barn i lekåldern är sömnbehovet 10–13 timmar i dygnet. Sömnproblem är vanliga hos barn under skolåldern. Det finns gott om tips för att klara av sömnproblem hemma (se länkar), och man behöver inte bli ensam med dem. Rådgivningen ger information. Vid behov kan man få avgiftsfri hjälp och handledning även hemma.

I lekparkerna ordnas det sömnhjälpsgrupper för 6–12 månader gamla barn. För spädbarn och småbarn (upp till 18 mån) finns det anvisningar för vård hemma. Läs mer om detta på sidan om babyns sömnproblem.

Pappa lugnar ner barnet som har vaknat ur en mardröm.

Föräldrarna bär ansvaret för att barnet får tillräckligt med sömn.

Tillräcklig sömn är viktigt för barnets utveckling. Föräldrarna ska säkerställa att barnet sover gott. Sömnsvårigheter kan förekomma tillfälligt i olika utvecklingsskeden. Också i sömnfrågor spelar föräldrarnas exempel en viktig roll. 

Vid tillfälliga sömnproblem lönar det sig att fundera på hela familjens tidtabeller och sömnvanor. En hektisk livsstil är vardag för många barnfamiljer, men oavbruten brådska och stress kan påverka barnets sömn och insomnande. Därför är det bra att hela familjen tillsammans lugnar ner sig redan i god tid innan det är läggdags för barnet.

 

Mardrömmar (källa: MLL, på finska)

Rädsla och mardrömmar är normala och ingår i barnets utveckling, när hen lär sig att använda fantasin. När ett barn känner rädsla eller har mardrömmar ska föräldern få barnet att känna sig tryggt. Det lönar sig inte att diskutera innehållet i mardrömmarna på natten, utan det är bättre att göra det följande dag.

Mardrömmar kan också förebyggas genom att man ser till att barnet får tillräckligt med sömn. Om barnet sover för lite får hen lättare mardrömmar.

  • Lugna ner barnet som haft mardrömmar genom att prata med barnet och hålla hen i famnen. Ha tålamod med barnets rädsla -  en lugn och förstående förälder ger barnet en trygg känsla.
  • Prata med barnet om dagens händelser före läggdags. Hurdan dag har barnet haft? Vilka roliga saker har hänt? Har det hänt någonting tråkigt?
  • Undvik spännande sagor eller att se på tv-program på kvällen. Också spännande saker som hänt under dagen kan dyka upp i drömmarna.
  • Se till att sovmiljön är lugn och trygg. Undvik att skicka barnet till sin säng eller sitt sovrum dagtid som straff för någonting. Barnet kan börja uppleva platsen som obehaglig, och obehagliga fantasier gör det svårare att somna och sova.
  • En svag nattlampa och att dörren lämnas på glänt ger barnet en trygg känsla. Bekanta och lugna ljud i hemmet kan göra det lättare att somna. Se ändå till att buller som stör barnets sömn inte hörs till barnets rum. Det kan ta lång tid för barnet att somna om hen tänker på allt roligt som kan hända medan hen sover.
  • Bekanta föremål i rummet kan i nattens mörker se ut som monster, barnets livliga fantasi blandas med verkligheten. Du kan hjälpa barnet att hantera rädslan genom att gå igenom föremålen i rummet i dagsljus och plocka bort skrämmande föremål.
  • Om barnet vaknar ur en mardröm är det viktigast att man tröstar barnet och försäkrar att allt är väl.

 

Vätning

Sängvätning 
Vätning under dagtid 
Bajsa på sig 


DELA
25.02.2020 09:20