Suoraan sisältöön

Kost för barn under skolåldern

Barnet vägrar att äta och pappan uppmuntrar att provsmaka maten.

På den här sidan finns information om och länkar till ämnen som berör mat för små barn.

Alla familjemedlemmar rekommenderas äta en kost som främjar hälsan. Föräldrarna fungerar som förebilder för barnen när de bekantar sig med nya smaker och födoämnen. Hela familjen kan äta samma mat, men storleken på portionerna varierar enligt varje persons energibehov. Barn kan själva avgöra hur stora portioner de ska äta, men det är viktigt att barn får mat oftare än vuxna och därför behövs bra mellanmål.

Matguide för barn i lekåldern

Näringsämnen som ska undvikas och begränsas i lekåldern 

I situationer där det krävs specialkunskaper får barnfamiljer besöka en legitimerad näringsterapeut. Man kan få en remiss till exempel av hälsovårdaren på rådgivningen.

 

Barnets matvanor utvecklas (källa: MLL)

Barn är olika till såväl temperament som utveckling. Medan ett barn redan tidigt orkar sitta stilla under måltiden, är ett annat ett yrväder som inte kan sitta stilla en sekund och äta medan ett tredje sitter och drömmer och får påminnas om att koncentrera sig på ätandet.

Barnet kan bättre koncentrera sig på ätandet till exempel om man undviker att ha leksaker eller böcker på bordet eller att en TV står på bredvid matbordet.

Det är fint om familjens måltider oftast är en trevlig och avslappnad stund av samvaro där barnet förutom mat också får en möjlighet att efter hand lära sig hur man beter sig vid matbordet. Barnet tar modell av sina nära i ätandet – på gott och ont.

 

1–2 år


En 1–2-åring sitter vid bordet med den övriga familjen. Om barnet ännu inte har så många tänder, finfördelas maten. Undvik ändå att finfördela maten alltför mycket: tuggandet utvecklar munnens finmotorik och gynnar tändernas och talets utveckling.

Ett barn kan plocka passliga matbitar i munnen och öva att använda sked, ibland tar det ännu fingrarna till hjälp. Maten träffar inte alltid munnen – barnet behöver uppmuntran i sina försök! Vid behov hjälper du barnet, men så småningom börjar det äta allt mer självständigt.

Om barnet inte på något sätt låter föräldern hjälpa men ändå inte ännu kan äta helt själv kan du prova att ha två tallrikar: föräldern matar från den ena och barnet plockar själv mat i munnen från den andra. En haklapp skyddar kläderna. Barn kan dricka ur en mugg som de kan hålla i med båda händerna. Det är ofta viktigt med bekanta rutiner kring måltiderna.

 

2–3 år


En 2–3-åring kan äta själv med sked. En del barn i den här åldern vill redan öva att använda gaffel. Barnet kan tugga sin mat väl och tillsammans övar man att inte prata med mat i munnen.

Barnet lär sig att ransonera hur mycket mat man lägger på tallriken. I matbordet övar ni orden ”tack” och ”var så god”. Runt tre års ålder kan barnet ofta lämna bort haklappen. Barnet kan öva att lägga åtminstone en del av kärlen på en viss plats efter måltiden.

I matbordet kan man överraskas av en stark egen vilja eller ett trotsanfall, och maten smakar inte för en som skriker av ilska. Då är det bättre att dra sig tillbaka för att lugna sig och reda ut situationen någon annanstans.


3–4 år


En 3–4-åring äter allt prydligare och kan till exempel torka sig om munnen efter maten och kastar inte mat omkring sig. När barnet kan använda sked och gaffel kan ni så småningom också börja öva att använda kniv.

Barnet lär sig att själv skära mjuk mat, men behöver ännu hjälp med att skära kött. Det lär sig att bre smör på brödet och att lägga mat på tallriken själv. Det behövs hjälp av en vuxen med varm mat. Barnet har ännu svårt att avgöra hur stor portion det äter, men det kan man öva – barnet tar först lite mat och får sedan till om det orkar med mer.

I den här åldern är det ofta lättare än tidigare att sitta på sin plats under hela måltiden. Det är emellertid vanligt att barnet äter långsamt eller glömmer att äta – det är skäl att reservera tillräckligt med tid för måltiden. Å andra sidan är det inte bra att sitta vid bordet i evigheter, en halvtimme räcker normalt för att äta.

Barnet tycker om att vara med och laga mat: duka bordet, hjälpa med att tillreda mat, plocka ur matkassar. Barnet säger ”tack”, när det stiger upp från bordet – ibland måste man påminna. Efter att barnet har ätit får det lämna bordet, det är ännu svårt att vänta tills alla ätit klart.

Matlusten kan variera från dag till dag och från måltid till måltid. Det är bäst att inte ge barnet mjölk, saft eller snacks mellan måltiderna eftersom det då inte är hungrigt nästa gång ni ska äta.


5–6 år


En 5–6-åring övar att äta med kniv och gaffel och att själv lägga upp mat på tallriken. Barnet lär sig att bre smör på brödet och skala potatis. Det är ännu inte lätt för barnet att avgöra hur stora portioner det äter, men detta övas.

Barnet klarar av allt mer på egen hand och det är bra: snart ska det klara av att äta själv i skolan. Barnet vet redan hur man beter sig vid matbordet, vilka regler som gäller och följer dem oftast. Det är dock vanligt att barnet testar gränserna: om man ändå skulle kunna få glass i stället för potatis! Den vuxna måste hålla fast vid vettiga gränser.



DELA
21.06.2018 13:04