Suoraan sisältöön

Synnytykseen valmistautuminen

Oman lapsen syntymä on vanhemmille ainutlaatuinen, liikuttava ja herkkä kokemus. Erityisesti synnyttävän äidin elämään muistot ja kokemukset synnytyksestä saattavat vaikuttaa vahvasti pitkään synnytyksen jälkeen.

Synnytyksen kulkua on mahdotonta tietää ennalta, mutta siihen voi valmistautua ja sitä varten voi harjoitella. On todennäköistä, että synnytyksestä tulee helpompi ja mahdollisesti myös lyhyempi, kun odottava äiti ja synnytyskumppani tietävät mitkä tekijät sitä edistävät.

Valmistautumiseen on mahdollista saada tukea erilaisista oppaista, synnytysvalmennuksista ja keskusteluryhmistä sekä koulutettujen synnytystukihenkilöiden eli doulien kautta. Suomessa ei tällä hetkellä ole vakiintunutta kunnallista tai valtiollista tahoa, joka näitä palveluja järjestäisi, joten useat niistä ovat maksullisia.

Jos synnytys painaa mieltä, siitä voi käydä keskustelemassa myös synnytyssairaalan omalla pelkopoliklinikalla. Klinikalle saa lähetteen oman neuvolan kautta.

Synnytyshormonit ja niiden vaikutus synnytykseen 

Rentoutuminen synnytyksessä 

Puoliso auttaa äitiä rentoutumaan synnytyksessä.

Seuraavassa saat vinkkejä eri rentoutumiskeinoista. Menetelmät on helppo ottaa käyttöön synnytyksessä, kun niitä on harjoitellut. Etukäteen kokeilemalla tiedät myös, mitä kehon osia sinulla on tapana jännittää ja pystyt keskittyneesti rentouttamaan ne paremmin. Näin olosi pysyy mukavana, synnytys pääsee edistymään ja supistukset tekemään tärkeää työtään. Useimmilla ihmisillä on taipumus jännittää hartioita ja leukoja puremalla hampaat yhteen, joten harjoittele erityisesti näiden alueiden rentouttamista. Harjoittelun myötä rentoutuminen nopeutuu ja automatisoituu. On todettu, että harjoittelu vaikuttaa myönteisesti synnytyskokemukseen.

Jos sinulla on synnytykseen liittyviä pelkoja, käsittele niitä rohkeasti ja keskustele niistä jonkun kanssa. Keskusteluapua saat esimerkiksi erilaisista keskustelufoorumeista, keskusteluilloista, perhevalmennuksista, doulailloista, synnytysvalmentajalta, neuvolasta tai pelkopoliklinikalta.

Kahden hengityksen rentoutuminen 

Autogeeninen menetelmä 

Syvähengittäminen 

Äänen käyttö 

Mielikuvaharjoitukset 

Hieronta 

Liikkuminen 

Muut keinot 

Synnytystoivelista 

Hyödyllisiä lähteitä 

Lukemista 

Lähteet 



21.10.2020 15:34