Suoraan sisältöön

Raskausajan ruokavalio ja suun terveys

Terveellinen ruokavalio raskausaikana muodostuu säännöllisistä ja monipuolisista aterioista.

Ruokavalio

Hyvä ravitsemus on tärkeä sekä syntyvän lapsen kasvun ja kehityksen että äidin hyvinvoinnin kannalta. Terveellisen ruokavalion kulmakivenä on säännöllinen syöminen. Monipuolinen ruokavalio sisältää runsaasti erivärisiä kasviksia, hedelmiä ja marjoja, täysjyväviljaa, säännöllisesti kalaa ja kasviöljyjä, vähärasvaisia maitovalmisteita sekä sopivasti broileria, lihaa tai kasvikunnan proteiininlähteitä. Lautasmalli auttaa koostamaan monipuolisia aterioita.

Raskaana oleville suositellaan D-vitamiini- ja foolihappolisää. Tutustu tarkemmin Raskausajan ravinnon erityissuosituksiin (pdf).

Raskausaikana on hyvä tarkastella koko perheen elintapoja ja ruokavaliota. Yhdessä syöminen- ja ruonlaitto, ja ruoasta nauttiminen edistävät lasten terveellisten ruokatottumusten kehittymistä.

Lue lisää:

Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille (THL, pdf)




Suun terveys raskausaikana

Ensimmäistä lasta odottavilla perheillä on oikeus maksuttomaan suunhoidon neuvontaan ja hoidontarpeen arviointiin hammashoitolassa. Hammashoito on kuitenkin maksullista.

Odotusaikana on hyvä muuttaa koko perheen tavat ja tottumukset sellaisiksi, että ne tukevat myös tulevan lapsen hyvää suunterveyttä. Huonot hampaat eivät periydy, mutta ravintotottumukset ja hampaiden puhdistusrutiinit siirtyvät vanhemmilta ja sisaruksilta uudelle vauvalle. Hampaiden reikiintymistä aiheuttava kariesbakteeri voi tarttua myös vauvaan.


Raskaus rasittaa hampaita 

Ruokavalion merkitys 

Hampaiden reikiintyminen tarttuu 

Miten hakeutua hammashoitoon? 



27.05.2021 10:53