Erityistarpeet koulunkäynnissä
Lapset oppivat asioita eri tavoilla ja omaan tahtiinsa.
Jos lapsellasi on esimerkiksi
- oppimisvaikeus,
- keskittymisvaikeus,
- erityislahjakkuus tai
- säännöllisiä poissaoloja aiheuttava sairaus,
hän voi tarvita tukea koulunkäyntiinsä.
Tehostettu ja erityinen tuki
Tehostettua tukea saa oppilas, joka tarvitsee koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai useita tukimuotoja samanaikaisesti. Tehostettu tuki perustuu pedagogiseen arvioon. Tukea saavalle oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Erityistä tukea oppilas voi saada, jos tehostetut tukitoimet eivät riitä. Erityisen tuen saamiseksi tarvitaan päätös.
Erityisen tuen päätös
Päätösesitystä varten koulussa tehdään pedagoginen selvitys oppilaan kokonaistilanteesta ja hänen saamastaan tehostetusta tuesta. Selvitystä täydennetään tarvittaessa asiantuntijalausunnolla.
Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ilman edeltävää pedagogista selvitystä ja erityisten tuen antamista. Tämä edellyttää psykologisia tai lääketieteellisiä perusteita.
Erityisen tuen päätös on määräaikainen ja se tarkistetaan kolmannen ja kuudennen luokan aikana tai muuna erikseen määriteltynä ajankohtana.
Kun erityisen tuen päätös on tehty, oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS.
Keskittymiskyvyn puute
Lähde: psykiatri Ben Furman, MuksuoppiAppi
Keskittymiskyky koostuu monista taidoista
Keskittymiskyky ei ole yksittäinen taito vaan useista osataidoista koostuva kokonaisuus. Sitä voi tässä suhteessa verrata autolla ajamisen taitoon. Sekään ei ole yksittäinen taito vaan useista osataidoista koostuva kokonaisuus. Autolla-ajotaidon osataitoja ovat mm. taito käynnistää moottori, taito lähteä liikkeelle, taito käyttää kytkintä, taito ohjata, taito seurata muuta liikennettä, taito tuntea liikennesäännöt jne.
Oppiakseen ajamaan autoa ihmisen tulee oppia monta taitoa. Sama pätee keskittymiskykyyn. Oppiakseen keskittymään lapsen täytyy oppia monta osataitoa, joista keskittymiskyky koostuu.
Aloita yhdestä taidosta
Kun autat lasta kehittämään keskittymiskykyään, mieti lapsen kanssa, mitä osataitoja hänen tulisi oppia, mitä osataitoa hän haluaisi ensimmäisenä kehittää ja miten hän voisi kehittää kyseistä osataitoa hauskalla tavalla Muksuopin avulla.
Taitoja joita harjoittelemalla lapsi voi parantaa keskittymiskykyään
- Siirtyminen tehtävästä toiseen: kyky siirtyä yhdestä työtehtävästä toiseen eli kyky lopettaa yhden asian tekeminen (kesken) ja aloittaa toisen asian tekeminen.
- Epäonnistumisten hyväksyminen: kyky sietää epäonnistumisia ja sitä, ettei aina voi onnistua.
- Sinnikkyys: kyky jatkaa työtehtävää vähän pidempään, vaikka se tuntuu hankalalta.
- Avun pyytäminen: kyky pyytää toiselta ihmiseltä apua, kun tarvitsee apua.
- Avun vastaanottaminen: kyky ottaa vastaan apua, kun joku muu tarjoaa sitä.
- Tauottaminen: kyky pitää pieniä taukoja, jos keskittymiskyky alkaa herpaantua.
- Suunnitelmallisuus: kyky suunnitella etukäteen se, mitä aikoo tehdä.
- Ylpeys ja onnistumisen ilo: kyky iloita ja tuntea ylpeyttä pienistäkin onnistumisista.
- Häiriötekijöiden sivuuttaminen: kyky olla välittämättä erilaisista häiriötekijöistä.
24.02.2020 15:16