Suoraan sisältöön

5-vuotiaat

Viisivuotiaana lapsi alkaa olla monessa asiassa itsenäinen. Hän tarvitsee kuitenkin myös turvaa ja kiinnostusta sekä rauhallista yhdessäoloa vanhempien ja läheisten kanssa. Kaveritkin ovat tärkeitä. Käsitys itsestä syntyy vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Kasvattajan tehtävänä on rohkaista ja kannustaa. Yrittämisestäkin kannattaa kiittää.

Viisivuotiaille lapsille tehdään määräaikainen suun terveystarkastus. Kehote ajan varaamiseksi suun terveystarkastukseen lähetetään kotiin. Aika täytyy kuitenkin varata itse.

  Linkki MLL:n oppaaseen, joka koskee 5-vuotiaan lapsen hoitoa ja kasvatusta.

Lapsen tunteiden, kokemusten ja seksuaalisuuden kehityksestä videoilla kertoo lastenpsykiatri Raisa Cacciatore.

 

Kastelu

Yökastelu

Lähde: psykiatri Ben Furman, MuksuoppiAppi

Yökastelu tarkoittaa, että lapselta tulee pissa sänkyyn hänen nukkuessaan, vaikka hän on sen ikäinen, että hänen olisi jo pitänyt oppia kuivaksi. Useimmat lapset paranevat ongelmasta sillä yksinkertaisella keinolla, että lakataan kokonaan puhumasta kastelusta ja aletaan sen sijaan puhua vain ja ainoastaan kuivista öistä.

Lapsen huoneen seinälle laitetaan kalenteri, johon pannaan tarra tai jokin muu merkki joka aamu, jos vuode on kuiva.
Etukäteen sovitaan mitä mukavaa lapsen kanssa tehdään sitten kun merkkejä on kertynyt sovittu määrä.

Selitä ongelma kuvan avulla

Voit auttaa lastasi myös selittämällä hänelle mistä hänen ongelmansa johtuu. Piirrä hänelle kuva ihmiskehosta, jossa näkyy selvästi pää, missä on aivot ja alavatsa, missä on virtsarakko. Selitä hänelle, että aivoista menee hermo virtsarakkoon.
Tämän hermon välityksellä aivot antavat virtsarakolle käskyjä.

Kun aivot sanovat virtsarakolle, että nyt pissataan, virtsarakko avaa hanan (rakon sulkijalihaksen) ja pissa pääsee valumaan pois. Yöllä aivojen pitäisi huolehtia siitä, että virtsarakko pitää hanan kiinni. Kuitenkin joskus, kun lapsi nukkuu sikeästi, aivot unohtavat hoitaa tehtävänsä.

Taidon opetteleminen

Kun olet tällä tavalla selittänyt, miten aivot ja virtsarakko toimivat yhteistyössä, voit alkaa lapsen kanssa miettimään:

  • miten hänen aivonsa saisivat sanottua hänen virtsarakolleen, että se pitäisi sulkijalihaksen kiinni aamuun asti tai
  • miten hänen aivonsa voisivat herättää hänet pissalle, jos rakko tulee niin täyteen, että pitää mennä yöllä pissalle.

Lapsi voi esimerkiksi nukkumaan mennessä sulkea silmänsä ja yrittää sanoa aivoilleen, että pitävät huolta siitä, että sulkijalihas pysyy kiinni koko yön.

Hän voi myös harjoittaa aivojen ja rakon välistä keskusteluyhteyttä pidättämällä tahallaan pissaa jonkin aikaa tai pysäyttämällä pissasuihku pari kolme kertaa pissalla käymisen yhteydessä.

Yhteenveto

Siirrä huomio märistä öistä kuiviin öihin, ja pidä lapsen kanssa kirjaa niistä. Keksikää yhdessä jokin kiva palkinto niin ja niin monesta kuivasta yöstä. Piirrä lapselle kuva, jonka avulla voit selittää miten aivot ja rakko tekevät yhteistyötä. Mieti lapsen kanssa, miten hän voi nukkumaan mennessä muistuttaa aivojaan niiden tehtävästä.

Päiväkastelu

Lähde: psykiatri Ben Furman, MuksuoppiAppi
Päiväkastelu tarkoittaa sitä, että terveellä ja periaatteessa kuivaksi oppineella lapsella tulee päivisin pissa housuun yhden tai useampia kertoja päivässä.

Jos ongelmaa pyritään hoitamaan antamalla lapsen pitää vaippaa, kuivaksi oppiminen voi pitkittyä. On parempi miettiä mikä taito lapsen pitäisi oppia, jotta pissa ei tule housuun. Kun taito on selvillä, voidaan miettiä miten Muksuopin askeleet voisivat auttaa häntä oppimaan kyseisen taidon.

Nukella sama ongelma

Muksuoppia voidaan pienten lasten kohdalla käyttää leikkimällä, että lapsen ongelma on nukella. Voit miettiä lapsen kanssa yhdessä, mikä taito nuken pitäisi oppia, ettei pissa tule housuun, ja miten nukke voisi oppia tuon taidon. Samalla lapsi ymmärtää, miten hän voi itse parantua ongelmastaan.

Kysy pöntöltä

Eräs vilkas kolmevuotias poika oppi päiväkodissa kuivaksi parissa viikossa seuraavan leikin avulla. Aina kun hoitaja antoi hänelle merkin, hän meni sovitusti vessaan, pysähtyi pöntön eteen ja kysyi pöntöltä: "Tarvitseeko minun pissata?" Riippuen siitä, mitä pönttö vastasi hänelle, hän joko pissasi pönttöön tai meni jatkamaan leikkejään.

Taitoehdotuksia
Tässä joitakin ideoita siitä, mitä taitoja lasten, jotka pissaavat housuihin, tarvitsee oppia:

  • Taito huomata milloin on pissahätä, että osaa mennä pissalle
  • Taito keskeyttää leikki ja mennä pissalle, kun tulee pissahätä
  • Taito osata mennä saman tien pissalle, kun joku aikuisista (tai muista lapsista) sanoo, että nyt sinä olet sen näköinen, että sinulla on varmaan pissahätä
  • Taito käydä tarpeeksi usein pissalla, ettei tule vahinko housuun

Tuhriminen

Lähde: psykiatri Ben Furman, MuksuoppiAppi

Tuhriminen tarkoittaa sitä, että yli 4-vuotias terveeksi todettu lapsi kakkaa toistuvasti housuun siksi, ettei hän syystä tai toisesta suostu käymään pöntöllä. Kyse on siitä, että lapsi pidättää kakkaa, kunnes lopulta uloste tulee paineen vaikutuksesta itsestään housuun. Joskus ongelma on alkanut siitä, että lapsella on ollut ummetusta ja ulostaminen on tehnyt kipeää, mutta joskus syy lapsen outoon käyttäytymiseen on täydellinen arvoitus.

Aikuiset ajattelevat helposti, että auttaakseen tuhrivaa lasta, heidän täytyisi päästä selville siitä, miksi lapsi ei halua käydä pöntöllä niin kuin muut. Lapsi ei kuitenkaan yleensä tiedä itsekään vastausta kysymykseen siitä, miksi hän toimii, kuten toimii. Siksi ongelman syiden pohtiminen saattaa pikemminkin pahentaa kuin parantaa ongelmaa.

Mikä taito

On parempi lähestyä ongelmaa miettimällä lapsen kanssa, mikä taito hänen pitäisi oppia, jotta hän saisi kakan menemään housujen sijasta pönttöön.

Onko kyse siitä, että lapsen täytyisi opetella käymään säännöllisesti vessassa vai siitä, että hänen tulisi opetella istumaan pöntöllä riittävän kauan, jotta hän saisi kakan tulemaan sinne.

Vai pelottaako häntä jostakin syystä kakalla käyminen, jolloin hän tarvitsee rohkeutta istua pöntöllä? Olipa tarvittava taito mikä tahansa, lapsi voi opetella sitä Muksuopin avulla hauskalla ja mukavalla tavalla.

Jos lapsi on jo iso, sanokaamme kuusivuotias tai sitä vanhempi, hän voi vahingon tapahduttua opetella huolehtimaan itse suihkussa käymisestä, vaatteiden vaihtamisesta ja likaisten vaatteiden laittamisesta pesukoneeseen. Ikätason mukainen vastuunkanto edistää osaltaan ongelman parantumista.’

Muuta ongelma taidoksi

  • Taito käydä pöntöllä joka päivä
  • Taito jaksaa istua pöntöllä riittävän pitkään
  • Taito sanoa aikuiselle, jos on hätä
  • Taito viihtyä pöntöllä
  • Taito pitää itse huolta omasta siisteydestä
  • Rohkeus käydä pöntöllä siitä huolimatta, että pönttöön liittyy jokin pelko

 



JAA
08.10.2019 11:25