Skip to content

Addictions and educating a child about intoxicants

Alcohol, cigarettes, drugs, medication or gaming can be addictive.

As a parent, you may be concerned about addiction and intoxicants. Your child may also be scared about your use of intoxicants or that of another adult you know. Children, teenagers and adults can become addicted to alcohol, gaming and the Internet, for example. More information about various addictions is available on the AddictionLink website.

The use of intoxicants by children and young people has decreased gradually. However, testing the boundaries fascinates them. Often, a group of friends might pressure someone to try drinking or smoking, for example.

Parents should not hesitate to bring up the topic of intoxicants and discuss them with their child, even if there are no problems. This shows the child that they can talk about intoxicants. Together, you can also think about why it is a good idea to say ‘no to intoxicants and practise doing so. The AddictionLink website features examples and tips on how to talk about intoxicants with a child (in Finnish). 

The City provides help for young people with addictions and substance abuse problems through Youth Stations.

Various organisations also offer support. If you suspect or know that your child uses drugs, you can, for example, call a free-of-charge advisory phone service: 0800 900 45 (EHYT ry) (service available in Finnish only). AddictionLink also has its own guidance service (in Finnish) where a professional answers any questions you may have within about a week. You can find more support services through the link list on the right of the page.

 Information about energy drinks by Finnish Parents' League (in Finnish)

 

10 questions about using alcohol by Finnish Parents' League (in Finnish)

 

Peli- ja nettiriippuvuus

Lähde: psykiatri Ben Furman, MuksuoppiAppi

Vanhemmat miettivät usein sitä,

  • miten paljon lasten tulisi saada pelata elektronisia pelejä ja käyttää älypuhelimiaan ja
  • missä määrin näiden laitteiden käyttöä tulisi rajoittaa.

Tästä asiasta syntyy nykyisin riitoja lasten ja vanhempien välille kaikkialla maailmassa.
En ota tässä kantaa siihen, mikä on oikea määrä ruutuaikaa minkäkin ikäiselle lapselle. Sen sijaan kerron, miten voit hyödyntää Muksuopin periaatteita, kun haluat rajoittaa lapsesi ruutuaikaa.

Aloittaminen on helpompaa kuin lopettaminen

On helpompi saada lapsi tekemään jotkakin muuta kuin saada hänet lopettamaan jonkin hänelle mieluisan asian tekeminen. Sen vuoksi voi olla parempi, ettet yritä saada häntä vähentämään pelaamista, vaan yrität sen sijaan saada hänet tekemään enemmän jotakin sellaista, mitä haluat hänen tekevän sen sijaan, että hän pelaa pelejä.

  • Mieti ensin, mitä haluat lapsesi tekevän pelaamisen sijaan.
  • Kun sitten puhut lapsesi kanssa, älä puhu hänen kanssaan lainkaan hänen pelaamisestaan. Puhu ainoastaan niistä asioista, joita haluat hänen tekevän enemmän.
    • Esimerkiksi, jos haluat lapsesi käyttävän enemmän aikaa läksyjen lukuun (pelaamisen sijaan), älä puutu hänen pelaamiseensa. Sen sijaan puhu hänen kanssaan siitä, miten hän onnistuisi käyttämään enemmän aikaa läksyjensä tekemiseen.

Osoita ymmärrystä

Kun keskustelut lapsen kanssa siitä, että haluaisit hänen käyttävän enemmän aikaa johonkin sellaiseen, mihin toivot hänen käyttävän aikaa, osoita ymmärrystä. Esim. "Tiedän, että sinun ei ole helppo tehdä läksyjä, kun sinulla on paljon mielenkiintoisempaakin tekemistä."

Ratkaisujen miettiminen yhdessä lapsen kanssa

Anna lapsen osallistua sen miettimiseen, mikä auttaisi häntä tekemään enemmän sitä, mitä toivot hänen tekevän. Esim. "Miten voisit varata enemmän aikaa läksyihin? Mikä voisi auttaa sinua siinä?"

Kun et puhu pelaamisen rajoittamisesta, vaan niiden asioiden tekemisestä, jotka jäävät lapselta pelaamisen vuoksi tekemättä, sinun on helpompi ottaa käyttöön Muksuopin askeleet. Nyt voit kysyä mm:

  • Miten lapsen pitäisi oppia toimimaan, jotta hän voisi tehdä enemmän niitä muita asioita, joita haluat hänen tekevän?
  • Mitä hyötyä hänelle ja muille ihmisille olisi siitä, että hän oppisi varaamaan enemmän aikaa noiden muiden asioiden tekemiselle?
  • Minkä nimen hän haluaisi antaa tuolle taidolle?
  • Keitä ihmisiä lapsi haluaisi pyytää kannustajikseen?
    Ja ennen kaikkea:
  • Miten sinä ja muut perheenjäsenet voitte tarvittaessa muistuttaa häntä tästä ajankäyttöön liittyvästä asiasta jollakin ystävällisellä tavalla, jonka hän itsekin hyväksyy?

Yhteenveto

Jos haluat puuttua lapsen liialliseen pelaamiseen tai puhelimen käyttöön eikä normaali rajoittaminen tuota toivottua tulosta, kokeile toisenlaista lähestymistapaa.

Sen sijaan, että yrität rajoittaa lapsen ruutuaikaa, mieti hänen kanssaan mikä auttaisi häntä tekemään enemmän niitä asioita, joita toivot hänen tekevän pelaamisen sijaan.



03.08.2020 10:49