Suoraan sisältöön

Lapsiperheiden kotipalvelu

Huom! Lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelien voimassaoloaika ja myönnetyt tuntimäärät säilyvät toistaiseksi ennallaan vallitsevassa poikkeustilassa.

Lue lisää asiakastiedotteesta (pdf)

Lapsiperheiden kotipalvelu on tilapäistä perheen arjen tukemiseen tarkoitettua palvelua. Kotipalvelua annetaan sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn tai muun erityisen elämäntilanteen perusteella.

Palvelusetelillä ostettava kotipalvelu on käytännön apua, kuten lasten hoitoa ja kasvatusta sekä kodinhoitoon liittyviä asioita. Siivoukseen palvelua ei myönnetä. Tilapäinen kotipalvelu on tarkoitettu perheille, joilla on lyhytaikainen avun tai tuen tarve.

Palvelusetelillä myönnettävää apua voidaan myöntää perheelle 30 tuntia kolmen kuukauden ajaksi, palveluntarpeen arvion perusteella. Jos perheen kotipalvelun tarve jatkuu tilanne arvioidaan uudelleen kotikäynnillä, jonka jälkeen on mahdollisuus on saada 20 tunnin jatkopäätös kolmeksi kuukaudeksi. Tämän jälkeen palvelusetelillä annettavaa palvelua ei katsota enää tilapäiseksi avuntarpeeksi, vaan asiakasperhe saa tarvitsemansa avun kaupungin kotipalvelusta. Perhe voidaan ottaa palvelusetelitoiminnan piiriin uudelleen aikaisintaan puolen vuoden päästä palvelun päättymisen jälkeen.

Lapsiperheiden kotipalvelun palveluseteliä ei myönnetä
- perheille, joille on myönnetty kotipalvelua lastensuojelun avohuollon tukitoimena
- jos perhe saa kaupungin oman toiminnan lapsiperheiden kotipalvelua (kotisairaanhoitoa voi saada samanaikaisesti)
- päivähoidon korvikkeena (työn tai opiskelun vuoksi).

Palveluseteliä haetaan lapsiperheiden sosiaalineuvonnan puhelinpalvelusta puh. 09 3101 5454 ma–pe klo 8–13 valitsemalla valikosta "kotipalvelun ajanvaraus".

Lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelijärjestelmä vaihtuu

Helsingin kaupunki ottaa käyttöön asteittain kevään 2020 aikana uuden palvelusetelijärjestelmän (Palse). Lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelin osalta järjestelmä otetaan käyttöön 1.1.2020.

Sivusto ja ohjeet sijaitsevat verkko-osoitteessa: palse.fi

Palvelusetelijärjestelmän käyttö

  • Saatuasi päätöksen ja palvelusetelin, voit kirjautua Palse-järjestelmään palvelusetelin päätösnumerolla.
  • Kirjautumalla järjestelmään pääset katsomaan omia palveluseteleitäsi, tietojasi ja palvelutapahtumiasi.
  • Järjestelmän sivulta voit myös hakea, vertailla ja valita sopivan palveluntuottajan. Vertailu ei vaadi kirjautumista järjestelmään.
  • Ole itse yhteydessä puhelimitse tai sähköpostilla valitsemaasi palveluntuottajaan ja tee sopimus palvelusta.

Lisätietoa saat lapsiperheiden sosiaalineuvonnan puhelinneuvonnan numerosta 09 310 15454 valitsemalla kotipalvelun ajanvarauksen.



31.07.2020 15:21