Suoraan sisältöön

Usein kysytyt kysymykset sähköisestä asioinnista

Miten sähköisen asioinnin sopimus tehdään?

Haluaisin asioida sähköisesti lapseni/puolisoni/vanhempani puolesta, miten toimia?

Sain tekstiviestin minulle saapuneesta viestistä, mutta kun kirjauduin sisään ei mitään viestiä ollutkaan

Olen tehnyt sähköisen asioinnin sopimuksen Nyt en kuitenkaan voi kirjoittaa ensimmäistäkään viestiä viestipalvelussa, koska 'Uusi kysymys' ei ole valittavissa. Ohjelma herjaa 'kysymyksen teko ei ole mahdollista tässä asiakkuudessa'. Miksi ei?

Olen omissa tiedoissani ilmoittanut sähköpostiosoitteeni ja laittanut päälle asetuksen, että asiointipalveluun saapuneista viesteistä lähetetään minulle sähköposti-ilmoitus. Näin ei kuitenkaan ollut tapahtunut ja huomasin vasta myöhemmin asiointipalveluun lähetetyn vastauksen kysymykseeni. Mistä tämä johtuu?

En pääse varaamaan aikaa sähköisesti terveyspalveluihin

Mistä löydän ajanvaraukseni?

Olisin perunut ajanvaraukseni lääkäri XX:lle. Se ei kuitenkaan onnistunut painamalla peruuta ajanvaraus näppäintä.

En pysty varaamaan aikaa neuvolaan, missä vika?

Minulle kerrottiin että täältä voin nähdä sähköisten reseptien voimassaolot, mutta en löydä mitään kohtaa, mistä näen reseptejäni?

Terveyskeskuksesta kerrottiin että tästä pääsee katsomaan omia laboratoriotuloksia. Olen yrittänyt, muttei onnistu.
 

Miten sähköisen asioinnin sopimus tehdään?

Kirjaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella Sähköiseen asiointiin.

1) Valitse Terveyspalvelut-otsikon alta kohta Terveydenhuollon lomakkeet.

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin etusivuilta.

2) Valitse Sähköisen asioinnin sopimus-/suostumuslomake.

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin sivuilta, lomakkeet välilehdeltä.
 

Haluaisin asioida sähköisesti lapseni/puolisoni/vanhempani puolesta, miten toimia?

Sosiaali- ja terveysviraston ja potilaan/puolesta asioijan välinen sopimus tehdään lapsen kohdalla sopimus-/suostumuslomakkeella (paperinen) ja aikuisen kohdalla sopimus-/suostumuslomakkeella (paperinen) ja valtakirjalla (paperinen). Lomakkeet palautetaan henkilökohtaisesti terveysasemalle tai neuvolaan, jossa tiedot tallennetaan henkilöllisyyden tarkistuksen jälkeen potilastietojärjestelmään.

  • Sähköisen asioinnin käytön sopimus/suostumus lapsen tai muun omaisen puolesta asiointia varten:
    . doc | .pdf
  • Valtakirja puolesta asiointiin:
    doc | pdf

Puolesta asioija kirjautuu jatkossa sähköiseen asiointiin omilla pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteellaan, jonka jälkeen hän voi terveyspalvelujen osalta valita, kirjautuuko omiin tietoihinsa (edellyttää oman sopimuksen tekemistä) vai edustamansa henkilön tietoihin.
 

Sain tekstiviestin minulle saapuneesta viestistä, mutta kun kirjauduin sisään ei mitään viestiä ollutkaan.

Terveydenhuollon viestien pitäisi sähköisessä asioinnissa löytyä seuraavalla tavalla:

Kirjaudu palveluun osoitteessa asiointi.hel.fi. Tunnistautumiseen tarvitset joko pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Hoitajan tai lääkärin lähettämät viestit löytyvät seuraavasti:

Valitse otsikon Terveyspalvelut alta kohta Terveyspalvelujen viestit:

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin etusivulta.

Viestintä -palvelun sivulla näet viestiketjusi. Klikkaamalla viestin otsikkoa pääset lukemaan viestin.
Jos viestintä-sivun Uusi kysymys -painike ei ole aktiivinen, tarkoittaa se sitä, että viestin lähettäneessä yksikössä (esim. terveysasemalla) on käytössä vain ns. yksisuuntainen viestinvälitys. Neuvoloiden ja hoitotarvikejakelun asiakkaat voivat käyttää myös Uusi kysymys -painiketta lähettääkseen omalle hoitajalleen viestejä.

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin sivuilta, viestintä -välilehdeltä.

Jos lääkäri/hoitaja viestiä lähettäessään on jättänyt viestiketjun avoimeksi, viestin lukunäytöllä on Vastaa-painike, joka avaa kirjoitustilan.

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin sivuilta, esimerkkiviestistä.
 

Olen tehnyt sähköisen asioinnin sopimuksen Nyt en kuitenkaan voi kirjoittaa ensimmäistäkään viestiä Viestintä-palvelun sivulla, koska 'Uusi kysymys' -painike ei ole aktiivinen. Ohjelma herjaa 'kysymyksen teko ei ole mahdollista tässä asiakkuudessa'. Miksi ei?

Terveysasemilla on pääasiallisesti käytössä yksisuuntainen viestipalvelu, eli ammattilainen lähettää asiakkaalle viestejä. Usein näihin jätetään vastausmahdollisuus, jolloin viestin lopussa on Vastaa-painike.

Uusi kysymys -painike on aktiivinen (valittavissa) neuvolan, omahoitotarvikejakelun, AMK-oppilaitosten asiakkaille sekä osalle terveysasemien potilaista. Jos omahoitotarvikejakelun asiakkaat  ovat palauttaneet sähköisen asioinnin sopimuksen/suostumuksen terveysasemalle tai tehneet sopimuksen sähköisesti, heidän tulee olla yhteydessä jakelupisteeseen, jotta omahoitotarvikkeiden tilauspalvelu (Uusi kysymys -painike) voidaan avata heille.

Seuraavan kerran kun olet yhteydessä lääkäriisi tai hoitajaasi, Sinun kannattaa tiedustella, onko jatkossa mahdollista asioida heidän kanssaan myös kaksisuuntaisesti. Silloin Viestintä -palvelun sivulle avautuu mahdollisuus käyttää myös Uusi kysymys -painiketta.
 

Olen omissa tiedoissani ilmoittanut sähköpostiosoitteeni ja laittanut päälle asetuksen, että asiointipalveluun saapuneista viesteistä lähetetään minulle sähköposti-ilmoitus. Näin ei kuitenkaan ollut tapahtunut ja huomasin vasta myöhemmin asiointipalveluun lähetetyn vastauksen kysymykseeni. Mistä tämä johtuu?

Sähköisen asioinnin etusivulla ylhäällä näkyvät Asiointikansio- ja Omat tiedot -valikot on osa kaupungin yleistä sähköisen asioinnin sivustoa, jota useat virastot käyttävät sähköisissä palveluissaan. Terveyspalvelujen sähköinen asiointi, joka on tiivisti integroitu käyttämäämme potilastietojärjestelmään, ei tietosuojasyistä käytä suojaamatonta sähköpostia lainkaan.

Terveydenhuollon ammattilaisen sähköiseen asiointiin lähettämistä viesteistä pitäisi sen sijaan tulla asiakkaan puhelimeen heräte tekstiviestin muodossa. Tällaista herätettä ei tule, jos a) asiakas ei ole ilmoittanut matkapuhelinnumeroansa, b) sitä ei ole talletettu potilastietojärjestelmässä oikeaan paikkaan tai c) herätteiden lähtö on estetty potilastietojärjestelmässä sähköisen asioinnin suostumusnäytöllä.

Asiakas voi myös itse estää näiden herätteiden lähetyksen (tai kytkeä herätteet uudestaan päälle) päivittämällä sähköisen asioinnin suostumustietojaan valitsemalla Terveydenhuollon lomakkeet kohdasta lomakkeen Sähköisen asioinnin sopimus/suostumus. Herätteet viestipalveluun saapuneesta viestistä lähetetään potilastietojärjestelmään asiakkaalle tallennettuun matkapuhelinnumeroon. Kyseinen numero näkyy (ja on muokattavissa) sähköisen asioinnin Terveyspalvelut-osion kohdasta Terveydenhuollon henkilötiedot.

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin etusivulta.
 

En pääse varaamaan aikaa sähköisesti terveyspalveluihin

Neuvolan ja ammattikorkeakoulujen terveydenhoitajille voi varata ajan sähköisesti. Ajan varaaminen edellyttää sähköisen asioinnin sopimuksen tekoa. Katso ohjeet tämän sivun alusta kohdasta: Miten sähköisen asioinnin sopimus tehdään?

Terveysasemille voi varata rokotusajan seuraaviin rokotuksiin:

  • influenssa (riskiryhmät)                                                        
  • tetanus- ja difteria (jäykkäkouristus ja kurkkumätä)
  • A-hepatiitti-, puutiaisaivokuume-, influenssa- (ei riskiryhmä) yms. rokotteet, jos sinulla on voimassa oleva resepti. Muista ostaa rokote apteekista ja tuoda se mukanasi terveysasemalle.

Lisäksi ajan voi varata ajan hoitajalle

  • ompeleiden poistoon (Huom! Vain muutaman tikin/hakasen haavat, 10 min aika.)
  • pistoksia varten (esim. B12-vitamiinipistos).

 

Mistä löydän ajanvaraukseni?

Asiointi.hel.fi-sivuille pankkitunnuksin tai mobiilivarmentein kirjautunut helsinkiläinen näkee kohdasta Terveyspalvelut > Terveydenhuollon ajanvaraus hänelle tulevaisuuteen varatut ajat (Helsingin sosiaali- ja terveysviraston terveydenhuollon yksiköt).

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin etusivulta.
 

Olisin perunut ajanvaraukseni lääkäri XX:lle. Se ei kuitenkaan onnistunut painamalla 'Peruuta ajanvaraus ' -näppäintä.

Vaikka sähköisen ajanvarauksen kautta voi nähdä omat ajanvarauksensa, perua voi sähköisesti vain ne neuvoloiden,  AMK-oppilaitosten ja terveysasemien ajat, jotka itse on varannut sähköisesti tai ammattilainen kyseisissä toimipisteissä on ajanvarausta tehdessään merkinnyt sähköisesti muutettaviksi.

Ole tarvittaessa puhelimitse yhteydessä toimipisteeseen, johon peruutettava aikasi on varattu!
 

En pysty varaamaan aikaa neuvolaan, missä vika?

Neuvolaan voivat ajan varata henkilöt, jotka ovat täyttäneet sähköisen palvelun sopimus-/suostumuslomakkeen ja palauttaneet sen neuvolaan tai terveysasemalle tallennettavaksi potilastietojärjestelmään. Lisäksi henkilön, tai lapsen, jota hän edustaa, pitää potilastietojärjestelmässä olla neuvolan asiakas.

Minulle kerrottiin että täältä voin nähdä sähköisten reseptien voimassaolot, mutta en löydä mitään kohtaa, mistä näen reseptejäni?

Kansalainen voi tarkistaa omien sähköisten reseptiensä tiedot (mm. jäljellä olevan määrän) osoitteessa www.omakanta.fi kirjautumalla pankkitunnuksin kohdassa Kirjaudu omakantaan.
 

Terveyskeskuksesta kerrottiin että tästä pääsee katsomaan omia laboratoriotuloksia. Olen yrittänyt, muttei onnistu.

Helsingissä terveyspalvelujen sähköinen asiointi ei toistaiseksi sisällä näkymää, josta asiakas näkisi esim. kaikki omat tutkimustuloksensa. Terveysasemien ja neuvoloiden lääkärit ja hoitajat voivat lähettää sovituissa tapauksissa asiakkailleen suojattuja viestejä (esim. laboratoriotuloksista) viestipalvelun kautta. Tällaisista viesteistä asiakas saa matkapuhelimeensa myös herätteen.

Terveyspalvelujen sähköisen asioinnin ja sen viestipalveluiden käyttöönotto edellyttää sopimuksen tekoa. Sähköinen sopimus-/suostumuslomake löytyy sähköisen asioinnin etusivulta otsikon Terveyspalvelut alta kohdasta Terveydenhuollon lomakkeet:

Kuvakaappaus sähköisen asioinnin etusivulta.

Laboratoriotuloksensa voi nähdä osoitteessa www.omakanta.fi kirjautumalla pankkitunnuksin kyseisen sivuston kohdasta Kirjaudu omakantaan.