Suoraan sisältöön

Terveysaseman sähköinen asiointi

Sähköisiä palveluja terveysasemien asiakkaille

Terveysasemien asiakkaiden käytössä on valtakunnallinen Omakanta-palvelu ja Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin palvelu.

Omakannnasta näet terveystietosi ja sähköiset reseptisi

Omakannasta näet hoitoosi liittyvät terveystietosi ja hoito-ohjeesi. Hoitoosi liittyvät tiedot ja laboratoriotulokseksi näkyvät Omakannassa yleensä viikon sisällä vastaanottokäynnistä.

Omakannasta näet myös sähköiset reseptisi. Tiedoista näet, mihin asti reseptisi on voimassa ja onko siinä vielä lääkettä jäljellä. Voit halutessasi tulostaa yhteenvedon resepteistäsi.

Huom! eReseptien uusinta on siirtynyt Omakanta.fi-palveluun. Kolmio-, uni- tai rauhoittavia lääkkeitä ei uusita ilman hoitosuhdetta potilaaseen, ja niistä kirjoitetaan ainoastaan eResepti uusinnan yhteydessä.

Omakanta-palvelu
Ohjeita reseptin uusimispyynnön lähettämiseen


Hoitaja tai lääkäri voi ottaa yhteyttä, jos hoito-ohjeistus muuttuu

Terveysaseman hoitaja tai lääkäri voi ottaa sinuun yhteyttä Helsingin kaupungin sähköisen asioinnin kautta teksti- tai web-viestillä tai puhelimitse. Näin tapahtuu kuitenkin vain silloin, jos aiemmin sovittuun hoito-ohjeistukseen tulee muutoksia.
 

Ajanvaraus sähköisesti vain osaan palveluista

Suuri osa ajanvarauksista terveysaseman palveluihin perustuu puhelimessa tehtyyn hoidon tarpeen arvioon, eikä niihin voi siksi varata aikaa sähköisesti.

Tarjolla on rajallinen määrä sähköisesti varattavia aikoja osoitteessa asiointi.hel.fi:

  • rokotuksiin
    • influenssa:
      Joukkorokotusten jälkeen influenssarokotuksia voi saada terveysasemilta helmikuun 2018 loppuun asti.
      Riskiryhmiin kuuluville rokote on ilmainen, jolloin sen saa terveysasemalta.
    • tetanus- ja difteria (jäykkäkouristus ja kurkkumätä):
      Rokote on asiakkaille ilmainen, ja sen saa terveysasemalta.
    • A-hepatiitti-, puutiaisaivokuume- ja influenssarokotukset riskiryhmiin kuulumattomille, jos sinulla on voimassa oleva resepti rokotteelle:
      Osta rokote apteekista ja tuo se mukanasi vastaanotolle.
  • ompeleiden/hakasten  poistoon
  • pistoksia/injektioita varten (esim. B12-vitamiinipistos).

Käytön edellytykset ja sähköisen asioinnin sopimus

Tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen, kun kirjaudut Omakantaan tai Helsingin kaupungin sähköiseen asiointiin. Omakantaan voi tunnistautua myös sähköisellä henkilökortilla.

Jotta voit saada viestejä ammattilaisilta tai saada muistutustekstiviestin ajanvarauksestasi, tarvitsee sinun tehdä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kanssa sähköisen asioinnin sopimus, joka täytetään sähköisesti.

Sähköisen asioinnin käytön sopimus-/suostumuslomake

Sopimuksen/suostumuksen voit antaa myös kirjallisena täyttämällä sähköisen asioinnin käytön sopimus-/suostumuslomakkeen, kun asioit terveysasemalla.

  • Sähköisen asioinnin käytön sopimus/suostumus (Te-126):

Valtakirjalla voi antaa oikeuden valitsemalleen henkilölle (esim. puolisolle) asioida terveyspalvelujen sähköisessä asioinnissa. Valtuutettu henkilö käy terveysasemalla tekemässä puolesta asioinnin sopimuksen. Terveysasemalla potilastietojärjestelmään tehdään merkinnät, jotta valtuutettu pääsee hoitamaan eAsiointi-sivuilla edustamansa henkilön (esim. puoliso) asioita.

Puolesta asiointiin tarvittavan sähköisen asioinnin käytön sopimuksen/suostumuksen voi tulostaa etukäteen alla olevasta linkistä:

  • Valtakirja puolesta asiointiin:

Huom! Sopimus/suostumus ei koske suun terveydenhuollon sähköistä asiointia.

Huom! Terveydenhuollon sähköisen asioinnin palvelut (hammashoitoa lukuun ottamatta) toimivat tällä hetkellä varmuudella Internet Explorer 11- sekä vanhemmilla IE- selaimilla ja uusimmilla Mozilla Firefox- ja Googlen Chrome-selaimilla.

JAA