Suoraan sisältöön

Opiskeluterveydenhuollon sähköinen asiointi

Ammattikorkeakoulujen sähköinen asiointi
Sähköinen asiointi ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa

Ammattikorkeakoulujen sähköinen asiointi

Sähköinen asiointi on käytössä kaikkien Helsingin ammattikorkeakoulujen opiskeluterveydenhuollossa. 

Opiskelija täyttää ja lähettää sähköisen terveyskyselyn terveydenhoitajalle. Tämän jälkeen terveydenhoitaja pyytää opiskelijaa varaamaan ajan terveystapaamista tai rokotusta varten tekstiviestillä. Tekstiviestin saatuaan opiskelija varaa ajan terveystapaamiseen tai rokotukseen sähköisesti.

Tästä linkistä pääsee esitietolomakkeeseen (ks. ohje alla)
Tästä linkistä pääsee muuhun sähköiseen asiointiin, kun terveydenhoitaja on ensin kirjannut sinut palvelun asiakkaaksi (ks. ohje alla)

Huom! Terveydenhuollon sähköisen asioinnin palvelut (hammashoitoa lukuun ottamatta) toimivat tällä hetkellä varmuudella Internet Explorer 9-, 10- ja 11- sekä vanhemmilla IE- selaimilla ja uusimmilla Mozilla Firefox- ja Googlen Chrome-selaimilla.

Ohjeet opiskelijalle

  1. Kirjaudu sähköisen asioinnin palveluun verkkopankkitunnuksillasi. Jos kirjaudut ensimmäistä kertaa, ohjelma pyytää sinua antamaan henkilötietosi. Tämän jälkeen pääset täyttämään sähköisen terveyskyselylomakkeen. Lopuksi kirjaudu ulos kohdasta Kirjaudu ulos.
  2. Kun terveydenhoitaja on käsitellyt tietosi, saat tekstiviestin, joka koskee mahdollista terveystapaamista terveydenhoitajan kanssa. Viesti tulee numerosta 16178. Tekstiviestissä pyydetään sinua varaamaan aika joko terveystapaamista tai rokotusta varten.
  3. Varaa aika sähköisen asioinnin ohjelmassa kohdasta Ajanvaraus. Varaa terveystapaamista varten 60 minuutin aika, rokotusta varten 20 minuutin aika ja muuta asiaa varten 30 minuutin aika. Muista taas lopuksi kirjautua ulos.

Kiireellisissä tapauksissa ota yhteys terveydenhoitajaan tai oman terveysasemasi ajanvaraukseen. Voit myös kysyä neuvoa terveysneuvontapalvelusta (09) 310 10023 tai hälyttää apua yleisestä hätänumerosta 112.

Viestinvälitys

Sähköisen asioinnin ohjelmassa on myös mahdollisuus lähettää suojattuja sähköpostiviestejä sinun ja terveydenhoitajasi välillä. Sen käyttöönotto edellyttää, olet antanut siihen suostumuksesi käydessäsi terveystapaamisessa tai terveydenhoitajan vastaanotolla. Viestit ovat osa Helsingin kaupungin terveyskeskuksen potilasasiakirjarekisteriä, kuten muutkin terveys- ja sairaustietosi. Terveys- ja sairaustietoja käsitellään vain hoitosuhteeseen liittyen. Tiedot ovat salassa pidettäviä ja niitä luovutetaan vain luvallasi.

Sähköinen asiointi ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa

Helsingin kaupungin opiskeluterveydenhuollossa 2. asteella (ammatilliset oppilaitokset ja lukiot) on mahdollista asioida sähköisesti oman koulun terveydenhoitajan kanssa.
Sähköisen asioinnin kautta voit opiskelijana varata aikoja koulun terveydenhoitajalle sekä laittaa ns. web-viestiä oman koulusi terveydenhoitajalle suojatusti. Suojattu yhteys tarkoittaa sitä, että viestittely voi sisältää myös salassa pidettäviä asioita kuten laboratoriovastausten antaminen.

Asiakkaana sinun tulee:

  1. Käydä ensin keskustelemassa sähköisen asioinnin käyttöönotosta oman koulusi terveydenhoitajan kanssa. Hän ohjeistaa sinua asiasta tarkemmin.
  2. Käydä täyttämässä eAsioinnissa Sähköisen asioinnin suostumuslomake, missä annat luvan sähköiseen asiointiin.

Yllä mainittujen toimenpiteiden jälkeen sinun on mahdollista varata aikoja oman oppilaitoksesi terveydenhoitajalle ja viestitellä hänen kanssaan suojatusti eAsioinnin kautta.

eAsiointiin kirjautuminen vaatii ns. vahvan tunnistautumisen eli sinulla tulee olla nettipankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti.

Tästä linkistä pääset kirjautumaan eAsiointiin eli sähköiseen asiointiin

Kiireellisissä tapauksissa ota yhteys terveydenhoitajaan tai oman terveysasemasi ajanvaraukseen. Voit myös kysyä neuvoa terveysneuvontapalvelusta (09) 310 10023 tai hälyttää apua yleisestä hätänumerosta 112.

JAA