Suoraan sisältöön

ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut

ODA-hanke (Omat digiajan hyvinvointipalvelut) vie sosiaali- ja terveyspalvelut digiaikaan

ODA-hankkeessa mullistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon nykyinen toimintamalli, jossa jonotetaan, varataan aika puhelimitse ja mennään vastaanotolle. ODAssa rakennetaan itse- ja omahoitoa tukeva kansallinen, sähköinen palvelukokonaisuus. ODAn myötä sosiaali- ja terveyspalveluja saa nopeasti ja esteettömästi ympäri vuorokauden. Asiakas on keskiössä ja aina oikeassa paikassa.

ODA yhdistää asiakkaalla ja ammattilaisella olevat tiedot. Se yhdistää myös sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmat. ODA ohjaa tiedon ja toiminnan äärelle, tarvittaessa myös hoitoon tai palveluun.
 

ODA-palvelut asiakkaalle

  • Hyvinvointitarkastus ja -valmennukset: Arvio omasta kokonaistilanteesta ja hyvinvointiin liittyvistä riskeistä. Tietoa muutoksista, joilla voi parantaa omaa hyvinvointia ja pienentää siihen liittyviä riskejä. Itsehoitosuunnitelma ja sähköiset valmennukset tukevat muutosta. Tarvittaessa sinut ohjataan hoitoon.
  • Älykkäät oirearviot: Apua yksittäisen terveysongelman ratkaisemiseen. Saat toimintasuosituksen ja ohjauksen tarkoituksenmukaiseen palveluun.
  • Älykkäät hyvinvoinninarviot: Arvioi itsesi tai läheisesi oikeutta saada palvelua. Saat toimintakyvyn ylläpitoon ja kehittämiseen liittyviä ohjeita ja tarvittaessa ohjausta hakemuksen tekemiseen.
  • Hyvinvointisuunnitelma pitkäaikaista hoitoa tai palvelua tarvitseville: Hoidon ja palvelun tavoitteet, keinot ja seuranta. Perustuu itse asettamiisi tavoitteisiin ja ammattilaisen kanssa suunniteltuun hoitoon tai palveluun.

Löydät ratkaisuja ja saat vastauksia kysymyksiisi tässä ja nyt, jonottamatta, ajasta ja paikasta riippumatta. Kaikki arviot ja ohjaus perustuvat omiin tietoihisi ja ovat siksi aina luotettavia ja henkilökohtaisia. Saat suuremman roolin oman hyvinvointisi arvioinnissa ja seurannassa. Ammattilaisilla on enemmän aikaa sinulle silloin, kun tarvitset palvelua kasvokkain, sillä vastaanotolla ei keskitytä lomakkeiden täyttämiseen vaan varsinaiseen asiaasi. Perinteiset puhelinpalvelut ja vastaanotot ovat toki edelleen käytettävissä, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja.


Lue lisää:

ODA Kuntaliiton sivuilla
ODA-projektin blogi
ODA laajentaa sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kirjoa
ODA-palvelut tulevat


JAA