Suoraan sisältöön

Vihdoin yhdessä!


”Mahtavaa, kun tämä on vihdoin totta.  Ajattelemme ja toimimme nyt niin toisin. Uudet tilat vielä takaavat, että homma toimii", sosiaali- ja terveyspalvelujen johtajat Maarit Sulavuori ja Leena Turpeinen (kuvassa) kehuvat kilvan Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskusta.

Innostuksen ymmärtää, koska tätä piti odottaa melkein kymmenen vuotta. Nyt terveys- ja sosiaalipalvelut on koottu yhteen, ja Kalasatama tarjoaa Helsingin parhaan kattauksen hyvinvointia.   

Samasta paikasta

Lähes 70 prosenttia helsinkiläisistä käyttää kaupungin järjestämiä perusterveyspalveluja. Myös Kalasatamasta kuka tahansa meistä voi hakea esimerkiksi antibiootit angiinaan, fysioterapiaa selän kuntoutumiseen tai toimintaterapiaa alkavaan dementiaan.

Apua saa myös moneen muuhun vaivaan tai haastavaan elämäntilanteeseen.

"Nyt meidän on helpompi auttaa ihmistä kokonaisvaltaisesti, kun kaikki olennaiset palvelut ovat samassa paikassa. Asiakas saa halutessaan kokonaisarvion siitä, millaista hoitoa tai apua hän tarvitsee", tiivistää perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja Maarit Sulavuori.

"Työskentelin psykiatrina jo 90-luvun alussa. Opin, miten hoidossa on järkevää yhdistää ihmisen koko elämä. Kalasatamassa emme määrää vain verenpainelääkettä ja sano heippa. Me haluamme yhdessä asiakkaan kanssa nähdä hänet kokonaisuutena", kertoo terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.

Kalasataman ammattilaiset hoitavat asiakasta pienissä tiimeissä, modernisti verkostoituen. Tiimissä voi kunkin asiakkaan tarpeen mukaan olla esimerkiksi lääkäri, hoitaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, psykiatri tai sosiaalityöntekijä. Asiakkaan oma vastuuhenkilö pitää kokonaisuuden hanskassa.

Upeat tilat on suunniteltu niin, että ammattilaisten on helppo konsultoida toisiaan. Vastaanottohuoneiden lisäksi on tiimien, eli monen eri ammattilaisen yhteiset taustatilat. Taustatilasta tuodaan tarvittavat asiantuntijat asiakkaan luo.  


Tammikuussa Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa järjestettiin kolme suuren suosion saavuttanutta avointa asukasiltaa. Oppaina toimivat eri palvelujen edustajat.   

Kerralla kuntoon

Asiakkaan palvelut voivat olla pirstaleina pitkin kaupunkia, esimerkiksi näin: fysioterapeutti maanantaiaamuna, psykiatri samana päivänä, mutta toisella puolella kaupunkia, lääkäri ja laboratoriokokeet kolmannessa paikassa keskiviikkona ja hampaan paikkaus neljännessä perjantaina. Jos on huoli, hätä tai hajalla, ei ehkä jaksa tällaista pyöritystä.

Kalasatamasta palvelut saa samasta paikasta ja parhaimmillaan samalla kertaa.  

"Yritämme hoitaa asiakkaan asiat jo ensimmäisellä käyntikerralla niin pitkälle kun se on mahdollista. Näin asioita ei jäisi roikkumaan", kiteyttää Leena Turpeinen.

"Ja jos jokin asia ei hoidu meillä, niin tuomme yhteistyökumppanimme asiakkaan luo Kalasatamaan. Me emme lähetä asiakasta mihinkään", sanoo Maarit Sulavuori.

Itselläni on huono tapa viivytellä vastaanotolle menoa. Sitten saattaa olla toinenkin vaiva, josta haluan puhua ammattilaisen kanssa. Vastaanottoaika ei vaan riitä kaikkeen vaan tälle toiselle vaivalle pitää varata uusi aika.

"Kalasatama on ratkaisu myös tähän. Kun hoidamme ihmistä kokonaisuutena, niin kaikki asiakkaan kysymyksensä kuuluvat hänen tiimilleen. Meidän on helppo hakea taustatilasta kaveri avuksi", lupaa terveyspalvelujen johtaja Leena Turpeinen.


Terveys- ja hyvinvointikeskuksen vihki käyttöön apulaispormestari Sanna Vesikansa 17. tammikuuta. Mukana terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.   

Silloinkin, kun elämä yllättää

Konkurssi, kasvain, masennus, vakava vamma, avioero tai YT:t voivat yllättää meistä kenet tahansa. Elämä voi hapertua hetkessä.

"Kalasatamassa kannattelemme niin, että ihminen pysyy kokonaisena. Hän ei hajoa liian haasteellisessa elämäntilanteessaan. Ihminen ei ole tehty palasista, siksi emme voi myöskään hoitaa häntä vain palasina. Olennaista on kuunnella, mitä asiakkaalle kuuluu."

"Tarjoamme myös heti kontaktit, joihin asiakkaan on halutessaan helppo tarttua. Näin hän ei jää palveluiden väliin", jatkaa sosiaalipalvelujen johtaja Maarit Sulavuori.

Olipa kyse pienestä huolesta tai isosta elämän haasteesta, Kalasatamaan olet aina tervetullut.

"Minusta on mahtavaa, kun meidän ammattilaisemme ovat tässä niin innolla mukana. Tunnemme asiakkaamme ja parhaimmassa tapauksessa heidän perheensäkin. Jatketaan yhdessä hyvää hoitoa", sanoo Leena Turpeinen.

Lisätietoa


teksti Sari Soininen
kuvat Virpi Velin ja Maarit Miettinen

JAA