Suoraan sisältöön

Kysy suun terveydestä, hammashoidon chatti vastaa

Hammashoidon chat.

Hammashoidon uusi chat-palvelu neuvoo ja ohjaa helsinkiläisiä arkisin klo 8 - 15 suun terveyteen ja hammashoidon palveluihin liittyvissä asioissa osoitteessa www.hel.fi/hammashoito. 

Chatti tarjoaa palvelua anonyymisti. Palveluun on myös mahdollista kirjautua pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Kirjautuneena asiakas voi esimerkiksi siirtää tai perua vastaanottoaikaa tai muuttaa yhteystietojaan.

Palvelussa on myös mahdollista arvioida asiakkaan palvelutarve ja tarvittaessa varata aika. Chatissä voi kysyä suun terveydestä periaatteessa mitä vain.

”Chat-palvelulla halutaan monipuolistaa ja sujuvoittaa Helsingin suun terveydenhuollon palvelukanavia.”

”Kysymyksiä on tullut meille esimerkiksi palvelusetelin käyttöön, yhteydensaantiin ja asiakasmaksuihin liittyen”, kertoo ts. ylihammaslääkäri Anni Helkiö.

Pirkko Virtanen ja Anni Helkiö.

Pirkko Virtanen ja Anni Helkiö.

”Hammashoidon chat-palvelu on lähtenyt hyvin käyntiin”, toteaa osastonhoitaja Pirkko Virtanen, joka toimii suun terveydenhuollon ajanvarauksen esimiehenä. Chatin yhteydenottoihin vastaavat ajanvarauksen hammashoitajat, joita on päivittäin töissä noin kaksikymmentä.

”Chat-palvelu on muuttanut ajanvarauksen työnkuvaa mielenkiintoisemmaksi, kun puhelinpalvelun rinnalle on tullut uusi tehtävä, eli vastaaminen chatissä”, Virtanen jatkaa.

” Ajanvarauksen työntekijöiltä on tullut hyvää palautetta. Uusi palvelu tuo työtehtäviin positiivisen haasteen ja uutta näkökulmaa”, Helkiö täydentää. 

Helkiö ja Virtanen näkevät chatin osana Helsingin sähköisten sote-palvelujen kokonaisuutta, johon chatin kaltaiset vastavuoroiset kanavat luontevasti istuvat.

Hammashoitaja Riitta työskentelee suun terveydenhuollon ajanvarauksessa. Chattiin vastaaminen kuuluu hänen työtehtäviinsä.

”Chatissä vastaaminen on työnä erilaista kuin puhelinpalvelu. Yksittäisen asiakkaan kysymyksiin vastaaminen voi viedä parista minuutista varttituntiin”, Riitta kommentoi.

Hammashoidon chatin työntekijät.

Hammashoitajat Svetlana ja Riitta, osastonhoitaja Pirkko Virtanen ja ts. ylihammaslääkäri Anni Helkiö sekä edessä hammashoitaja Anastasia hammashoidon ajanvarauksen tiloissa.   

  • Hammashoidon chatti löytyy osoitteesta www.hel.fi/hammashoito
  • Hammashoidon sähköinen asiointi palvelee osoitteessa helsth.terveytesi.fi/ tai asiointi.hel.fi.  
  • Hammashoidon ajanvaraus toimii tutussa numerossa 09 310 51400 ma - to klo 7 - 18 ja pe klo 7 – 15. Päivystyksen ajanvaraus palvelee samassa numerossa arkisin klo 7 – 14. Arki-iltaisin klo 14 - 21 sekä viikonloppuisin klo 8 - 21 päivystyksen numero on 09 471 71110 ja öisin (klo 21 – 8) 040 621 5699.
  • Seuraa suun terveydenhuoltoa Facebookissa: Helsingin kaupungin Suun terveydenhuolto

teksti ja kuvat Markus Snellman 
piirros Mari Huhtanen