Suoraan sisältöön

Seniori-info, kuinka voin auttaa?

Seniori-info pidensi palveluaikaansa ja tarjoaa nyt aiempaa monipuolisempaa neuvontaa helsinkiläisille ikääntyneille. Palveluajan pidentämisellä Helsinki valmistautuu tarjoamaan senioripalvelut yhdestä numerosta, yhdellä yhteydenotolla.

Seniori-infosta apua myös yksinäisyyteen.

Helsinkiläiset ikääntyneet ja heidän läheisensä saavat Seniori-infosta tietoa Helsingin kaupungin lisäksi järjestöjen ja yritysten tapahtumista, harrastuksista ja palveluista. Neuvonnasta voi soittaa vaikka vinkkejä aktiiviseen arkeen.

- Mikään inhimillinen ei ole meille vierasta, eli Seniori-infoon voi soittaa melkein missä asiassa tahansa. Esimerkiksi, jos ikääntynyt on yksinäinen, tarvitsee apua kotiin tai muisti huolestuttaa. Mutta jos haluaa uusia lääkereseptin, niin silloin on parempi soittaa omalle terveydenhoitajalle terveysasemalle, neuvoo Seniori-infon esimies Marko Timonen.

Seniori-info on 15 hengen tiimi, jossa on sosiaaliohjaajia, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja palveluneuvoja. Tiimi luo nyt uutta palvelukulttuuria, ja siinä tarvitaan ripaus luovuutta ja kekseliäisyyttä.

- Meillä ei ole aina tarjota helppoja ratkaisuja. Tärkeintä on kuitenkin välittää asiakkaalle tunne, että hei, soitit juuri oikeaan paikkaan, kuinka voin auttaa, tuumaa Timonen.

Asiakkaaksi aina Seniori-infosta

Seniori-infon palveluajan pidentämisellä Helsinki valmistautuu helmikuussa tarjoamaan senioripalvelut – tietoa, tukea ja hoivaa – yhdestä numerosta.

Seniori-infon aloitus käynnisti samalla HelppiSeniorin, eli keskitetyn palveluneuvonnan ja asiakasohjauksen. Parin vuoden urakka, iso työnjaon muutos alkaa pian olla loppusuoralla, kun koko toiminta alkaa helmikuun alussa. Silloin aloittavat myös suomenkielinen keskitetty palvelutarpeen arviointi ja asiakasohjaus.

- Kun kaikki saavat neuvonnan, moniammatillisen tiimin arvioinnin, päätökset palveluista ja ohjauksen samasta paikasta, palvelut ovat yhdenvertaiset ja tasalaatuiset, arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari summaa uudistuksen etuja.

Helmikuusta alkaen ikääntyneen tulee ottaa yhteyttä aina Seniori-infoon. Silloinkin, kun hän tarvitsee hoitoa kotiin tai kodin palvelutalosta. Jos asiakas tarvitsee enemmän apua arkeensa, hänet ohjataan Seniori-infosta eteenpäin. Siis soitto Seniori-infoon ja tarvittaessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen tulee asiakkaan luo, esimerkiksi kotiin tai treffeille palvelutaloon.

Ikääntyneen elämästä

Isoin haaste on ymmärtää ikääntyneen arkea, tunnistaa hänen elämäntilanteensa, voimavaransa ja ne kohdat, joissa hän tarvitsee apua.

- Olemme tottuneet arvioimaan asiakkaan tilannetta pääosin hakemuspohjaisesti ja kukin vain omasta työstään käsin. Nyt lähdemme ensin ikääntyneen elämästä ja toiseksi omasta erityisosaamisestamme. Tämä on timantinkovaa vääntöä, jota esimerkiksi Espoossa ja Vantaalla tehdään edelleen, tiivistää Tuulikki Siltari.

Uudistuksen myötä senioripalvelut voidaan kohdentaa paremmin ja räätälöidä tarpeen mukaiset hoivakokonaisuudet myös paljon tukea tarvitseville ikääntyneille. Lisäksi he saavat intensiivisempää palveluohjausta.

- Nyt meille tulee selkeä vastuutaho. Asiakasohjaaja toimii asiakkaan äänenä, koordinoi ja sovittaa yhteen palveluita asiakkaan kanssa. Seniorin palvelukokonaisuuden koordinointi ja seuranta korostuvat, kun tulevaisuudessa menemme monen tuottajan malliin. Asiakasohjaaja seuraa, että sovitut palvelut toteutuvat toivotulla tavalla, sanoo Siltari.

Senioripalveluiden uudistamisella haetaan myös saumatonta yhteistyötä ja sujuvia hoitoketjuja, kun asiakas siirtyy palvelutuotantoon tai sairaalasta ja päivystyksestä kotiin. HelppiSeniorin avulla Helsinki ottaa etunojassa vastaan tulevat haasteet, kun palveluiden järjestäjät ja tuottajat eriytyvät.

- Valinnanvapaus tulee ulottumaan myös hauraimpiin ikääntyneisiin. Heihin, jotka eivät ole vahvoja kuluttajia. Me yhdistämme asiakkaan palveluita niin, ettei hän huku palveluviidakkoon. Ikääntynyt saa meistä kumppanin, jonka kanssa hän voi suunnitella palveluitaan, kertoo Tuulikki Siltari.

Seniori-info

- HelppiSeniorin neuvonta, 09 310 44556, arkisin klo 9 – 15, seniori.info@hel.fi
- Neuvontaa suomeksi ja ruotsiksi
- Ikääntyneiden uudet verkkosivut osoitteessa www.hel.fi/seniorit

HelppiSeniori

- Keskitetty palveluneuvonta ja asiakasohjaus
- Palveluverkosto, johon tulee 175 työntekijää
- Seniori-info ja ruotsinkielinen asiakasohjaus aloittivat 1.12.2017
- Koko toiminta alkaa 1.2.2018, silloin aloittavat myös suomenkielinen keskitetty palvelutarpeen arviointi ja asiakasohjaus

Teksti ja kuvat Sari Soininen
Ilmoituksen kuva Virpi Velin