Suoraan sisältöön

Sujuvasti yhteys terveysasemalle

 

Sähköinen yhteydenotto otettiin käyttöön syyskuussa kuudella terveysasemalla. ”Tämä tarkoittaa, että asiakas voi sähköisesti ottaa yhteyttä terveysasemalle silloin, kun se hänelle parhaiten sopii”, kommentoi Viiskulman terveysaseman ylilääkäri Iiro Heikkilä (kuvassa).

Asiakas voi verkkolomakkeella kertoa mihin hän tarvitsee apua. Sähköinen yhteydenotto helpottaa asiointia kiireettömissä tilanteissa. Viestiin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Iiro Heikkilä kertoo, että terveysasemalle voi edelleen ottaa yhteyttä myös puhelimitse tai tulla paikanpäälle.

”Sähköinen yhteydenotto, tulevaisuudessa Helsingin perusterveydenhuollossa myös mahdollisesti etävastaanotto, on yksi yhteydenpidon väylä lisää”, Heikkilä kiteyttää ja kertoo, että kaikki potilaat ovat palvelujen suhteen terveysasemalla edelleen samalla viivalla tietokoneen käyttötaidoista riippumatta. 

Sähköinen yhteydenotto tai asiointi ei syrjäytä perinteistä lääkärin tai hoitajan vastaanottoa, jolle asiakas kutsutaan tarvittaessa.

”Kasvokkaista vuorovaikutusta ja asiakkaan fyysistä tutkimusta ei voida aina korvata, eikä tämä ole tarkoituskaan. On A ja O tutkia ja haastatella potilas hyvin.”

”Henkilökunta on ottanut sähköisen yhteydenottoon liittyvät työtehtävät hyvin vastaan. Monella asemalla on odotettu tätä. Yhteydenoton hoitaminen sähköisesti monipuolistaa ja tuo joustavuutta terveysasematyöhön”, ylilääkäri miettii henkilöstönäkökulmaa.       

Sähköinen yhteydenotto on ollut syyskuusta alkaen Helsingissä mahdollista Herttoniemen, Kallion, Kivikon, Malmin, Puistolan ja Viiskulman terveysasemilla.  Sama palvelu on ollut aiemmin käytössä Töölön, Vallilan ja Vuosaaren terveysasemilla.

”Kokemukset kolmelta ensimmäiseltä terveysasemalta Töölöstä, Vallilasta ja Vuosaaresta ovat olleet hyviä, joten haluamme tarjota palvelua helsinkiläisille laajemmin,” kommentoi terveysasemien johtajalääkäri Olli Huuskonen.

Sähköisen yhteydenoton linkki löytyy mainittujen terveysasemien sivuilta (www.hel.fi/terveysasemat ) ja osoitteesta asiointi.hel.fi. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.  

Moniammatillinen tiimi tukee asiakasta

Herttoniemen ja Kallion terveysasemien asiakkaat ovat saaneet halutessaan 20.9. alkaen oman yhteyshenkilön, joka koordinoi asiakkaan hoitoa. Yhteyshenkilön tavoittaa sähköisesti ja puhelimella.

Yhteyshenkilön apuna asiakkaan hoidossa on moniammatillinen tiimi. Tiimeissä on terveydenhoitajia, sairaanhoitajia, lähihoitajia, fysioterapeutteja ja lääkäreitä.

Herttoniemen ja Kallion terveysasemien aukioloajat säilyvät ennallaan ja takaisinsoittojärjestelmä on edelleen käytössä.

Kallion ja Herttoniemen terveysasemat uudistavat palvelujaan ja valmistautuvat siirtymään osaksi Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskusta.  Uusi terveys- ja hyvinvointikeskus avaa ovensa helmikuussa 2018. 


”Sähköiset palvelut ovat tärkeässä roolissa myös tulevassa Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa”, ylilääkäri Iiro Heikkilä toteaa.  

teksti ja kuvat Markus Snellman ja viestintä

JAA