Suoraan sisältöön

Lääkäriin vai ei? Omaolo-palvelu auttaa eteenpäin

Marja-Liisa Lommi, Laura Backman ja Kecia Salmenkari

Marja-Liisa Lommi, Laura Backman ja Kecia Salmenkari ovat olleet mukana tuomassa sähköistä Omaolo-palvelua terveysasemille.

Kaikilla Helsingin kaupungin terveysasemilla on nyt käytössä sähköinen Omaolo-oirearvio. Palvelu auttaa arvioimaan, hoituuko oma vaiva itsehoito-ohjeiden avulla vai vaatiiko se ammattilaisen apua – ja jos vaatii, onko se kiireellistä.

Sähköinen Omaolo-palvelu oli jo viime vuonna käytössä Vuosaaressa ja Töölössä. Johtava ylilääkäri Marja-Liisa Lommi kertoo, että erityisesti virtsatieoireista kärsineet naiset ovat käyttäneet Omaolo-oirearviota.

Palautteen perusteella Omaolo on huomattu näppäräksi, sillä jos kyseessä ovat selvät virtsatietulehduksen oireet, sähköisen kaavakkeen täyttämisen ja lähettämisen jälkeen terveysasema käsittelee sen ja lähettää reseptimääräyksen apteekkiin.

Vielä tässä vaiheessa Omaolossa voi oireitaan arvioida hyvin tyypillisissä sairauksissa, virtsatietulehdusten lisäksi hengitystietulehduksissa sekä alaselän kivuissa. Palvelu laajenee muihinkin oireisiin ja muihin yhteydenoton tarpeisiin vielä tämän vuoden aikana.

Seuraavaksi Omaolo-palveluun tulevat mukaan polven ja olkapään kivun oirearviot sekä sukupuolitaudin epäilyn oirearvio.

Vakavat tapaukset huomataan nopeasti

Miten oirearvio sitten toimii? Se kysyy lukuisia kysymyksiä, joista osan avulla tunnistetaan nopeasti vakavat tapaukset. Nämä ohjataan ottamaan välittömästi yhteyttä päivystykseen.

Jos esimerkiksi flunssaa poteva vastaa olevansa niin heikko, että pystyy olemaan vain vuoteessa WC-käyntejä lukuun ottamatta ja korkea kuume on jatkunut pitkään, palvelu kehottaa ottamaan yhteyttä ammattilaiseen viimeistään vuorokauden kuluessa. Mikäli lomaketta täyttäessä ilmenee lisää vakavia oireita, palvelu kehottaa ottamaan päivystykseen välittömästi yhteyttä.

Tavanomaisemmalle flunssapotilaalle Omaolo antaa ohjeita itsehoitoon ja myös huojentaa mieltä: mistään vakavasta ei näytä olevan kyse.

Tiedot suoraan omalle terveysasemalle

Projektiasiantuntija Laura Backmanin mielestä Omaolo-oirearvion ehdoton plussa on, että omia oireitaan voi arvioida sen avulla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Sen sijaan että vaivojaan googlaisi, Omaolo kertoo kaikkein luotettavimpaan tietoon perustuen, voiko vaivaa hoitaa omin päin. Ja jos oirearvion käyttäjä kirjautuu palveluun, se välittää tiedot suoraan omalle terveysasemalle.

Oirearvion voi täyttää myös nimettömänä, mutta silloin tiedot eivät myöskään tallennu terveydenhuollon ammattilaisten taustatiedoksi. Jos kaavakkeen täyttää kirjautumalla palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja lähettää omalle terveysasemalle, esitäytetyt tiedot nopeuttavat mahdollista vastaanotolla asiointia ja auttavat hoitohenkilöstöä valmistautumaan tapaamiseen.

Oirearvio sujuvoittaa asiointia sikälikin, että se vie tiedot oikealle asiantuntijalle. Alaselkäkivun kanssa kärvistelevät ohjelma ohjaa suoraan fysioterapeuttien pakeille, mikä säästää välikäsiä ja kaikkien osapuolten aikaa.

Marja-Liisa Lommi pitää Omaolon plussana myös sitä, että sen avulla arviointi on tasalaatuista. Hoitosuositusperiaatteet eivät siis ole riippuvaisia vaikkapa henkilökunnan kokemuksesta.

Vastaukset saman päivän aikana

Lommi, Backman ja projektipäällikkö Kecia Salmenkari kertovat, että Omaolon avulla voidaan korvata osaltaan nykyisiä yhteydenottotapoja eli puheluja ja sähköistä asiointia. He kannustavat kokeilemaan uutta palvelua.

Takaisinsoittojärjestelmään verrattuna moni voi pitää Omaoloa näppärämpänä, sillä se antaa hoitohenkilökunnalle paljon tietoa, jota ei tarvitse selvittää puhelimessa. Lisäksi se ohjaa kiireiset nopeasti eteenpäin. Omaolon kautta välittyneisiin hoidon tarpeisiin vastataan saman päivän aikana, kun yhteydenotto on tullut kello 16:een mennessä.

Mitä enemmän Omaolo-palvelua käytetään, sitä enemmän henkilöstöä vapautuu esimerkiksi puhelinpalvelusta ja Omaoloon jätettyihin viesteihin vastataan yhä nopeammin.

Olenko oikeutettu henkilökohtaiseen apuun?

Omaoloa on kehitetty eteenpäin myös tutun Elämä pelissä -ohjelman pohjalta. Jo tämän vuoden aikana mukaan tulevat hyvinvointitarkastus sekä -valmennus. Ne kertovat paitsi vastaajansa terveydentilasta, ne myös auttavat näkemään elintapojen vaikutukset terveyteen ja elinajanodotteeseen.

Omaoloon on tulossa myös mahdollisuus päästä varaamaan aika ammattilaiselta, jos oirekartoitus osoittaa tämän tarpeen.

Salmenkari muistuttaa, että Omaolo auttaa myös sosiaalipalveluiden käytössä. Omaolo auttaa selvittämään esimerkiksi, oletko oikeutettu vaikkapa kuljetuspalveluun. Kysymyksiin vastaamalla saa arvion myös henkilökohtaisen avun tarpeesta sekä omaishoitotilanteesta.

Kysely on suuntaa antava eikä ole vielä päätös etuuden saamisesta. Sitä varten tarvitaan muun muassa lääkärintodistus, ja sen saamista sujuvoittavat Omaoloon tallennetut vastaukset.

Kännykkäkuva ihottumasta lääkärille

Tavoite on, että ennen pitkää sosiaali- ja terveystiedot saataisiin saumattomaksi kokonaisuudeksi yhteen ja että esimerkiksi Omakannan ja Omaolon tiedot tukisivat toisiaan.

Tulevaisuudessa Omaolon kautta onnistuu myös liitteiden, vaikkapa valokuvien lähettäminen. Tuolloin on mahdollista saada arvio esimerkiksi siitä, voiko vaikkapa ihottumaa hoitaa kotikonstein vai vaatiiko se lääkärissäkäyntiä.

Omaolo-palvelun aulasivu

Kuvakaappaus omaolo.fi -sivulta, jossa teksti Tervetuloa hoitamaan terveyttäsi ja hyvinvointiasi.

  • Omaolo toimii osoitteessa omaolo.fi ja sitä voi käyttää myös matkapuhelimella.
  • Omaolo-oirepalveluun pääsee myös jokaisen Helsingin terveysaseman sivulta.

teksti ja kuva Kirsi Riipinen