Suoraan sisältöön

Kysy, neuvolan chat-palvelu vastaa!

Helsinki on avannut ensimmäisenä kuntana Suomessa chat-palvelun tukemaan perinteisiä neuvolapalveluja. Osoitteessa www.hel.fi/neuvolachat, voivat helsinkiläiset pienten lasten vanhemmat kysyä neuvolan terveydenhoitajilta mieltä askarruttavista asioista suoraan näyttöpäätteeltä. Palvelu toimii myös älypuhelimen näytöltä.


Neuvola- ja perhetyön ylihoitaja Leeni Löthman-Kilpeläinen, päällikkö Sonja Mattila ja osastonhoitaja Aulikki Komi.

Chatin kautta voi ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan ja kysyä neuvoa tai ohjausta asioista, jotka liittyvät raskauteen, synnytykseen tai neuvolaikäisten lasten terveysasioihin. Neuvolan puhelinpalvelu vastaa edelleen arkipäivisin, mutta nyt asiakas voi saada neuvontaa myös chatin kautta.

Neuvolan chat-palvelua on toivottu asiakaspalautteissa jo pitkään. Vaikka neuvolan puhelinpalvelu toimii hyvin, se on joskus ruuhkautunut, jolloin asiakkaan täytyy odottaa takaisinsoittoa.
”Asiakas ei välttämättä, esimerkiksi työnsä takia pääse vastaamaan puhelimeen tai ei voi puhua henkilökohtaisista asioistaan avokonttorissa tai muussa julkisessa tilassa. Chat tarjoaa uuden väylän saada joustavasti yhteyttä neuvolan terveydenhoitajaan”, neuvola- ja perhetyön päällikkö Sonja Mattila sanoo.

Yleisiä ohjeita ja neuvoja
Neuvolan chat-palvelu on Helsingissä ensimmäinen laatuaan ja sitä tullaan kehittämään koko ajan toimivammaksi. Palvelua käytetään ensivaiheessa anonyyminä eli asiakas ei vielä voi tunnistautua.
”Kysyä voi esimerkiksi ravitsemuksesta ja vauvan hoidosta yleisellä tasolla. Henkilökohtaisemmat, asiakastietoja tarvitsevat kysymykset hoituvat vielä tällä hetkellä pelkästään puhelinpalvelun kautta", neuvolapalvelujen ylihoitaja Leeni Löthman-Kilpeläinen kertoo.
Jatkossa chat-palveluun tullaan liittämään sähköisen tunnistautumisen mahdollisuus ja silloin chatissakin voi varata tarvittaessa vastaanottoajan.

Verkossa kattava tietopaketti
Chat-palvelu on osa Perheentuki-sivustoa, johon helsinkiläisille lapsiperheille on koottu tietoa raskaudesta, synnytyksestä ja lapsen eri kehitysvaiheista sekä perheille tarkoitetuista palveluista.
”Perheentuki-sivusto toimii chat-palvelun taustalla ja yhdessä ne antavat tarvittavaa tietoa sitä etsivälle asiakkaalle. Nämä palvelut on haluttu suunnitella niille, jotka kokevat verkkoasioinnin itselleen luontevaksi”, hankekoordinaattori Tuomas Korkalainen sosiaali- ja terveysvirastosta sanoo.

Sähköiset palvelut kuuluvat osaltaan kaupungin uusiutuviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ne tuovat oman lisänsä ja tukensa hyvään ja kattavaan asiakaspalveluun.

Tutustu palveluihin:

Neuvolan chat-palvelu osoitteessa www.hel.fi/neuvolachat
Palveluajat ma–pe klo 12–14

Perheentuki-sivusto: www.hel.fi/perheentuki

Neuvolan keskitetty puhelinpalvelu: 09 3105 5530
Palveluajat ma–pe klo 8–14

Teksti ja kuva
Nina Björklund

 

JAA