Suoraan sisältöön

Lastenvalvojille aika sähköisesti

Johtava sosiaalityöntekijä Piia Pelkola

Tammikuusta 2017 alkaen helsinkiläisillä on ollut mahdollisuus varata aika lastenvalvojalle sähköisesti, lisätietoa https://www.hel.fi/sote/toimipisteet-fi/aakkosittain/perho

”Olemme odottaneet sähköinen ajanvarauksen käyttöönottoa. Lastenvalvojat ovat Helsingin sosiaalipalveluista ensimmäisenä ottaneet käyttöön sähköisen ajanvarauksen", johtava sosiaalityöntekijä Piia Pelkola (kuvassa) kertoo.

”Asiakas voi varata ajan periaatteessa koska tahansa, ei vain virka-aikoina. Sähköinen varaus on myös helppo perua, jolloin aika saada toisten asiakkaiden käyttöön.”    

Sähköiseen ajanvarauspalveluun kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Ajanvarauksesta on mahdollisuus saada tekstiviestimuistutus.

”Ajanvaraus on ollut meillä toisinaan toiminnassa pullon kaula, puhelinpalvelussa on ollut ruuhkaa”, Pelkola kommentoi. Samalla hän muistuttaa, yksikön toimistosihteerit ovat hoitaneet puhelinajanvarausta hienosti.  Tällä hetkellä (20.2.) noin puolet ajoista varataan sähköisesti.

”Kesää vasten vastaanottoajat ovat usein käyneet vähiin. Varauskirja meillä on yleensä sata päivää eteenpäin.”

Pelkolan mukaan aikaa varattaessa on oleellista miettiä vastaanottoajan pituutta, joka vaihtelee asiakkaan tarpeen mukaan puolesta tunnista tuntiin. Sähköinen ajanvaraus huomioi tämän ja ohjaa asiakkaan varaamaan oikean pituisen vastaanottoajan. Usein lastenvalvojien tapaamiseen osallistuvat molemmat vanhemmat, joiden täytyy yhdessä sopia sopiva ajankohta lastenvalvojan tapaamiselle.

Kauaskantoisia ratkaisuja

Piia Pelkola toimii esimiehenä Helsingin kaupungin lastenvalvojien tiimissä, johon kuuluu 13 lastenvalvojaa.

”Lastenvalvojien lisäksi meillä on yksi lakimies, jolla on erilainen tehtävänkuva kuin lastenvalvojilla ja kolme toimistosihteeriä, jotka hoitavat ajanvarauksia ja arkistoa.”  

Lastenvalvojan tehtäviin kuuluu avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isyyden selvittäminen sekä vanhempien avustaminen lapsen huoltoa, asumista, tapaamisoikeutta ja elatusta koskevien sopimusten tekemisessä sekä sopimusten vahvistaminen. Nykyisin isyys voidaan tietyin ehdoin tunnustaa myös neuvolassa.

”Viime vuonna meillä oli noin 12500 asiakasta. Asiakasmäärässä on jonkin verran pudotusta, koska merkittävä osuus isyysasiakkaista hoidetaan nyt äitiysneuvolassa. Isyyslaki muuttui vuoden 2016 alussa. Samalla lastenvalvojien edelleen hoitamat isyysasiat vievät merkittävästi enemmän aikaa kuin aiemmin. ”

”Viime vuonna hoisimme kaikkiaan 2773 lapsen isyyden selvittämisen ja vahvistimme 4468 lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevaa sopimusta sekä 4718  lapsen elatusta koskevaa sopimusta”, Piia Pelkola listaa.

Lastenvalvojat ovat mukana ratkomassa erityisesti lapsen, mutta myös vanhempien, näkökulmasta tärkeitä asioita. Pelkolan mielestä juuri asiakastyö tekee lastenvalvojan tehtävistä mielenkiintoisia.  

”Lapsen etu on se keskeisin asia. Asiakastapaamisissa käydyillä keskusteluilla ja vanhempien sopimuksilla on todella kauaskantoisia seurauksia lapsen elämässä.”  

”Näemme työssämme monenlaisia kohtaloita. Joskus tarinat voivat olla iloisia, joskus surullisia.”

Lastenvalvojien sähköinen ajanvarauspalvelu on aluksi suomenkielinen kokeilu. Palvelun kehittämiseksi toivotaan palautetta, jota voi antaa lastenvalvojien verkkosivuilla.

Kuvassa Piia Pelkola sekä puhelinajanvarausta hoitavat toimistosihteerit Marita Belewski ja Beatrice Brun

Kuvassa Piia Pelkola (keskellä) sekä puhelinajanvarausta hoitavat toimistosihteerit Marita Belewski (vas) ja Beatrice Brun. 

Lastenvalvojalle voi varata ajan myös puhelimitse ma - pe klo 9 - 11 numerossa 09 310 44999. Asiakasneuvontaa saa ma - pe klo 9 - 11 numerossa 09 310 43447. Helsingin lastenvalvojien toimipiste sijaitsee osoitteessa Vironkatu 2 (PL 8620, 00099 Helsingin kaupunki).

Lisätietoa