Suoraan sisältöön

Henkilöstö pistää parastaan


Apulaispormestari Sanna Vesikansa kuulosteli ensimmäisen viikon tunnelmia Kalasatamassa, työntekijät  kommentoivat. Kuvassa myös Lars Rosengren ja Lilli Väisänen.   

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus starttasi maanantaina helmikuun 5. päivä. Ensimmäisen viikon jälkeen henkilöstön tunnelmat ovat hyvät. Onnistuneen toiminnan käynnistämisen ovat mahdollistaneet osaavat ja sitoutuneet työntekijät. 

Apulaispormestari kierteli perjantaina 9.2. jokaisessa kuudessa kerroksessa keskustellen henkilöstön kanssa Kalasataman alkumetrien haasteista ja onnistumisista.  Oppaina toimivat projektipäällikkö Lars Rosengren ja johtava ylihoitaja Lilli Väisänen. Ohessa muutama kommentti tutustumiskierrokselta.

”Tilanne on hyvä, ei täydellinen, mutta hyvä. Tämä on työntekijöiden ansioita, he ovat tämän tehneet”, kommentoi terveysasemapalvelujen ylilääkäri Olli-Matti Valkonen (kuvassa yllä).

”Ammattilaisten taustatyötiloissa on ollut hyvä henki, vaikka työprosessit ovat muuttuneet ja näin alkuun tavaroitakin on ollut vähän hukassa. Esimerkiksi potilastietojärjestelmä Pegasos ja takaisinsoitto asiakkaille kuitenkin toimivat. Itse rakennus on toimiva ja hyvä.”

”Myös potilaat ovat ymmärtäneet hienosti, että tilanne on uusi”, Olli-Matti jatkaa. 

”Paljon on uutta ja siihen nähden on mennyt hyvin. Maanantaina otettiin käyttöön myös uusi potilastietojärjestelmä suun terveydenhuollossa. Henkilökunta on tehnyt loistavalla asenteella työtä”, sanoo Kalasataman hammashoitolan vastaava hammaslääkäri Suvi Lempiäinen (kuvassa yllä). 

”Työntekijät ovat ottaneet toistaiseksi rauhallisesti, vaikka erilaisia teknisiä ongelmia on ollut. Takatiloista on löytynyt tilaa kirjaamiselle, mutta siirtyminen paikasta toiseen vie aikaa ja häiritsee keskittymistä.”

”Vastaanottohuoneet ovat karumpia, kuin mihin psykiatriassa ja terapiatyössä on totuttu. Verkostoituminen omien työntekijöiden kanssa on lisääntynyt, mutta ei vielä juuri muiden yksiköiden kanssa”, kertoo ylilääkäri Mikael Holma (kuvassa yllä) psykiatria- ja päihdepalveluista.   

”Puhelinkopeissa on ollut vapaata ensimmäisellä viikolla, jotta on voinut soittaa asiakaspuheluja. Vammaispalveluissa hoidetaan paljon asioita puhelimessa ja asiakkaita tavataan pääosin kotikäynneillä. Taustatiloja käytetään paljon.  Työkäytännöt ovat vasta muotoutumassa”, toteaa vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä Marja Kärkkäinen.

”Haasteita on ollut, olemme kuitenkin selvinneet ihan hyvin. Olemme hioneet yhteistyökuvioita jo ennakolta. Vastaanottotoiminta on sujunut hyvin”, sanoo psykiatria- ja päihdekeskuksen päällikkö Pentti Hinttala (kuvassa Kaisu Maunukselan kanssa).

”Esimerkiksi päihdepalvelujen, myös korvaushoidon, asiakkaat ovat löytäneet tänne hyvin”, jatkaa psykososiaalisen työn päällikkö Kaisu Maunuksela.

”Ihan hyvin on käynnistynyt, välillä on ollut vähän häslinkiä. Työtilat ovat riiittäneet hyvin. Asiakkaat eivät aina ole löytäneet perille”, listaa sosiaaliohjaaja Anna-Riikka Ojala (kuvassa) nuorten sosiaalipalveluista.   


”Kokonaistunnelmat ovat positiiviset. Meidän tiloissa on saanut hyvin työrauhan, täällä ei kaiu ja työkaverit kunnioittavat toisiaan”, kertoo sosiaalityöntekijä Sami Mäenpää (kuvassa) maahanmuuttoyksiköstä.  


”Jengi on pistänyt koko viikon parastaan”, Helsingin eteläisten terveysasemien ylihoitaja Liisa Luhtasela (kuvassa) summaa hauskasti ensimmäisen viiden päivän kokonaissaldon.  

”Tunnelma Kalasatamassa on hyvä. Täällä on samaan aikaan rauhallinen ja eteenpäin menevä fiilis. Haasteita on, mutta niihin suhteudutaan ratkaisukeskeisesti”, kiteyttää apulaispormestari Sanna Vesikansa kuulemansa kierroksen lopuksi. 

Apulaispormestari haluaa lähettää lämpimät kiitokset koko Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen henkilöstölle jo tähän asti tehdystä työstä.     

Lisätietoa

teksti ja kuvat Markus Snellman

JAA