Suoraan sisältöön

Terveydenhoitaja testasi viraston arvopelin

Viraston strategian sisäistäminen voi olla kuivaakin puuhaa ja abstraktit arvot tuntua kaukaisilta. Sosiaali- ja terveysvirasto päätti hyödyntää peliä, jonka avulla arvot tulisivat tutuiksi. Testasimme Kallion terveysasemalla työskentelevän terveydenhoitaja Tarja Vuorteen kanssa soten arvopeliä.

Pelissä kuljetaan läpi seitsemän kohtaa, joista jokainen sisältää kysymyksiä yhdestä viraston arvosta. Kun peli alkaa, Vuorte tietää heti oikean vastauksen kysymykseen sosiaali- ja terveysviraston perustehtävästä: 
Hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Arvoista ensimmäisenä käymme ekologisuuden kimppuun. Vuorte pääsee vastaamaan, miten hän huomioi tämän työssään.
- Meillä pyritään lajittelemaan jätteet, sammuttamaan turhat laitteet ja valot. Itse käytän myös kopiopapereista molemmat puolet, Tarja Vuorte luettelee.

Haluamme välittää jokaiselle tunteen, että hän tullut oikeaan paikkaan hakemaan apua.

Mitenkäs asukaslähtöisyys toteutuu Kallion terveysasemalla? 
- Pyrin siihen, ettei asiakasta pompoteltaisi eri paikoissa. Jos en tiedä, miten neuvoa, selvitän itse ja soitan sitten asiakkaalle. Aina ei tunne kaikkia asioita ja joutuu soittelemaan aika paljon. Minulle se on kuitenkin helpompaa kuin potilaalle, Vuorte toteaa.

Hän on tyytyväinen pitkiin asiakassuhteisiinsa. Tuttujen potilaiden auttaminen on helpompaa, kun tuntee taustat ja voimavarat.

Kuntalaiset rahoittavat toimintamme – vastaamme heille toimintamme tehokkuudesta ja taloudellisuudesta.

Taloudellisuus on yksi arvomme. Peli kysyy, onko Tarja Vuorte samaa mieltä, että uudistamalla työtapoja pääsemme tavoitteeseemme.
- Kyllä pitää uudistaa, mutta se ei ole vain meistä kiinni. Vie aikaa, että asiakkaat tottuvat niihin. Esimerkiksi nyt eläkkeelle jääville sähköiset palvelut ovat helppoja, mutta 30- ja 40-luvulla syntyneet tarvitsevat vielä lähipalveluja.

Hänen mielestään pitää olla asenne, että asian voi aina tehdä paremmin. Ideoita tulee siksi ottaa vastaan kaikilta työntekijöiltä, myös ruohonjuuritasolta.

Terveydenhoitajakin joutuu työssään toimimaan säästeliäästi. Tarja Vuorte kertoo aina harkitsevansa tarkkaan, mitä laboratoriokokeita tarvitsee, välttävänsä hoitovälineiden tuhlaamista ja tekevänsä huolellisesti hoidontarpeen arvioinnin.

Arvoista turvallisuus on seuraavana pelilaudalla. Vuorten kaivaa heti taskustaan hälyttimen, joka on tullut terveysaseman työntekijöiden käyttöön.

Heitteille ei jätetä ketään.

Miten terveydenhoitaja toteuttaa oikeudenmukaisuutta ja yhdenvertaisuutta työssään?
- Kaikki potilaat ovat yhtä arvokkaita. Ihanaa, kun ei tarvitse miettiä, ketä palvellaan. Kaikilla on sama ihmisarvo. Yritän aina olla mahdollisimman oikeudenmukainen, Tarja Vuorte sanoo.

Terveysasemalla osallisuus ja osallistuminen näkyvät puolestaan esimerkiksi asiakaspalautteen keräämisessä ja sen käsittelyssä. Lisäksi asiakkailla on mahdollisuus valita terveysasemansa ja lääkärinsä.

Tarja Vuorte sanoo vaalivansa yrittäjämielisyyttä siinä, että kannustaa työkavereitaan tuomaan esiin uusia kehitysideoita ja tekee parhaansa, että oman osaston työt jakautuisivat tasapuolisesti kaikille.

Jokainen meistä hoitaa oman työnsä vastuullisesti ja kunnianhimoisesti yhdessä muun työryhmän kanssa.
- Yritän aina muistuttaa, että meidän on yhdessä puhallettava yhteen hiileen. Jokainen on vastuussa, ettei kukaan palaisi loppuun, myös esimiestehtäviä välillä hoitava Vuorte sanoo.

Kun peli päättyy, Vuorte sanoo vievänsä sen mielellään mukaan työyhteisön kehittämispajaan, jotta se kannustaisi ihmisiä sitoutumaan työhönsä ja lisäisi yhteenkuuluvuuden tunnetta. 
Pelin voittaja on selvillä.

Testaa sosiaali- ja terveysviraston arvopeliä.

 

Teksti ja kuva 
Sara Malmberg

JAA