Suoraan sisältöön

Apotin käyttöönotto alkoi suunnitellusti - henkilöstö tekee muutoksen

Apotin logo.

Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti isossa osassa palveluita lauantaina 24.4. Samalla kaupunkilaisten sähköisessä asioinnissa siirrtyttiin Maisa-järjestelmään.

Järjestelmän käyttäjiksi siirryttiin muun muassa terveydenhuollon palveluissa, kotihoidossa, neuvolapalveluissa ja päihdehuollossa.

Apotin ensimmäinen käyttöönotto Helsingin sotessa sujui enimmäkseen suunnitellusti, sillä henkilöstö oli hyvin valmistautunut.

Järjestelmään liittyviä pulmia pystyttiin ratkomaan tehokkaasti yhdessä Apotti Oy:n kanssa. Hyvästä valmistautumisesta huolimatta käyttöönotto aiheutti joitakin haasteita: osa palveluista ruuhkaantui ja esimerkiksi ajanvaraustekstiviesteihin päätyi vääriä osoitteita.

Järjestelmä on suunniteltu niin, että sitä voidaan kehittää nopeasti. Apotti Oy tekee järjestelmään säännöllisesti muutoksia ja parannuksia käyttäjien havaitsemien asioiden perusteella.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialla on edessään vielä kaksi Apotin käyttöönottoa. Toukokuun 29. päivä uutta järjestelmää alkavat käyttää vammaispalvelujen noin 750 työntekijää ja marraskuussa alussa Apotin ottavat käyttöön työikäisten sosiaalipalvelujen, lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun 2200 työntekijää. Marraskuun jälkeen Apottia käytetään siis kaikissa Helsingin sosiaali- ja terveyshuollon palveluissa.

Henkilöstö muutoksen takana

”Jotta siirtyminen Apottiin sujuisi mahdollisimman sujuvasti, olemme kouluttaneet henkilöstöämme kuukausia sen käyttöön. Osa työntekijöistämme toimii tiimiensä tukihenkilöinä Apotin käytössä”, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen kertoo.

”Työntekijät mahdollistavat Apotin tuoman positiivisen muutoksen. Haluamme jo tässä vaiheessa kiittää henkilöstöä hyvästä työstä Apotin käyttöönotossa”, Turpeinen jatkaa.

Apottia siirtyi nyt käyttämään noin 12 000 Helsingin työntekijää.

Asiakkaat käyttävät nyt Maisaa

Sähköisessä asioinnissa siirryttiin Apotin käyttöönoton myötä käyttämään Maisa-palvelua.

”Maisa tekee sähköisestä asioinnista asiakkaalle sujuvampaa ja yksinkertaisempaa”, toteaa Leena Turpeinen.

Maisaa voi käyttää verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai mobiilisti lataamalla ilmaisen Maisa-sovelluksen sovelluskaupasta. Maisaan kirjaudutaan joko pankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella.

Maisan otti huhtikuussa käyttöön yli 45 000 käyttäjää Uudellamaalla: Helsingissä, Keravalla ja Kauniaisissa.

teksti Riina Sten ja Helsingin soten uutinen 24.4.2021