Suoraan sisältöön

Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksessa pilotoidaan asukkaiden verkko-osallistumista


Kuvassa Myllypuron osallisuustyössä aktiivisesti vaikuttavat osastonhoitaja Tuulia Vaittinen ja projektipäällikkö Lars Rosengren.

Myllypurossa halutaan varmistaa, että kehittyvä terveys- ja hyvinvointikeskus palvelee parhaalla mahdollisella tavalla sen käyttäjiä. Keväällä 2022 terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on kokeiltu uusia digitaalisia asukasosallisuuden muotoja.

”Myllypuron kokemuksista hyötyy koko sosiaali- ja terveystoimiala, sillä parhaat opit voidaan hyödyntää muiden palveluiden osallisuustyössä”, arvioi erityissuunnittelija Kaisa Kutilainen osallisuus- ja vuorovaikutus -yksiköstä.

Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskus kehittyy tulevina vuosina paljon, kun nykyisen rakennusta laajennetaan uudisrakennuksella. Uuden osan on tarkoitus olla käytössä vuodesta 2026 alkaen.

Asukasilta etänä

Maaliskuussa järjestettiin Myllypurossa ensimmäinen etäasukasilta. Tilaisuudessa oli lyhyitä puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista ja osallistujat saivat kysyä ja kommentoida chatin kautta.

”Sekä meidän järjestäjien että osallistujien kokemukset tapahtumasta olivat positiivisia. Saimme palautetta, että etäasukasiltaan oli helppo osallistua. Teams Live -tapahtuman keskustelupalsta oli asukkaille hyvä tapa kysellä lisätietoja ja kertoa omista näkemyksistä. Asukasiltaan osallistuneet kaupunkilaiset toivoivat jatkossakin etätoteutuksia”, kertoo Mylllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen projektipäällikkö Lars Rosengren.

 ”Osallistujia etäasukasillassa oli kuitenkin jonkin verran vähemmän kuin aikaisemmissa lähitapahtumissa, joten etätapahtumien markkinointi vaatii lisää panostusta”, jatkaa Rosengren.

Järjestämme myös jatkossa etäasukasiltoja, ja ne täydentävät kasvokkain tapahtuvaa osallistumista ja vuorovaikutusta. Seuraava Myllypuron asukasilta on tarkoitus toteuttaa lähitapahtumana syksyllä 2022.

Myllypuron kehittäjäryhmä

Alkuvuodesta 2022 helsinkiläisiä kutsuttiin mukaan uuteen Myllypuron kehittäjäryhmään työskentelemään digitaalisella LeanLab-alustalla. Ryhmään on ilmoittautunut noin 130 sosiaali- ja terveyspalveluista kiinnostunutta helsinkiläistä.

Kehittäjäryhmän avulla kartoitetaan kevään aikana asukkaiden tarpeita ja toiveita ja selvitetään mielipiteitä erilaisista suunnitteilla olevista terveys- ja hyvinvointikeskuksen ratkaisuista. Ryhmässä esimerkiksi käydään keskusteluja, äänestetään, ideoidaan yhdessä ja arvioidaan suunnitelmia. Samalla testataan verkkoyhteisön toimivuutta yleisemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteissuunnittelussa.

Maaliskuussa kehittäjäryhmä pääsi kommentoimaan Myllypuron uudisrakennuksen suunnitelmia ja kertomaan näkemyksiään muun muassa aulan ja odotustilojen suhteen.

”Asukkaat toivovat aulalta ilmavuutta, rauhallisuutta, esteettömyyttä, palvelujen selkeää sijaintia ja löydettävyyttä, toimivia opasteita ja tarpeeksi asiakkaiden käytössä olevia wc-tiloja. Odotustiloihin puolestaan halutaan valoisuutta, hyvää akustiikkaa, selkeyttä, värikkyyttä, erilaisia ja eri tarpeisiin soveltuvia istuimia sekä tarpeeksi tilaa suhteessa muihin samassa tilassa odottaviin”, tiivistää ensimmäisen työskentelyjakson keskusteluja projektipäällikkö Lars Rosengren.

Huhti- ja toukokuun vaihteessa kehittäjäryhmässä pohdittiin yhdessä, miten vastaanottoajan odottamisesta voisi tehdä miellyttävämpää, missä palveluissa olisi tarvetta olla tarjolla kiireettömiä vastaanottoaikoja iltaisin kello 16 ja 20 välillä ja millaista ohjelmaa voisi olla terveys- ja hyvinvointikeskuksen tulevalla tapahtumatorilla. Osallistujat pääsivät kertomaan myös toiveistaan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tulevan ravintolan suhteen.

”Kolmas ja viimeinen työskentelyjakso touko-kesäkuun vaihteessa keskittyy terveys- ja hyvinvointikeskuksen digitaalisiin palveluihin. Kevään pilotin jälkeen arvioimme digitaalisen kehittäjäryhmän toimivuutta yhtenä sosiaali- ja terveystoimialan asukasosallisuuden työskentelytapana”, kertoo erityissuunnittelija Kaisa Kutilainen.


Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on tehty aktiivista osallisuustyötä jo vuosia. Kuva on digi-illasta ennen korona-aikaa alkuvuodesta 2020. Suositussa tilaisuudessa sai apua digitaalisten sote-palvelujen käytössä.   

Tule mukaan kehittämään Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskusta

Liity sähköpostilistalle, niin saat ajankohtaisia tiedotteita, kyselyjä ja kutsuja asukastilaisuuksiin. Lähetä viestiä sote.asukasosallisuusmyllypuro@hel.fi.

Laaja palvelupaletti

Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskus tarjoaa Myllypuron, Kontulan ja Kivikon terveysasemien asiakkaille muun muassa terveysasemapalveluja, aikuisten ja nuorten sosiaalipalveluja, hammashoitoa, fysioterapiaa, toimintaterapiaa ja laboratoriopalveluja.

Palautetta Myllypuron alueen sosiaali- ja terveyspalveluista voi antaa osoitteessa www.hel.fi/palaute.

teksti Kaisa Kutilainen
kuvat Markus Snellman