Suoraan sisältöön

Uusi rakennus, uudet työskentelytavat


Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus edustaa toimialallaan aivan uudenlaista näkemystä. Ritva Mannersuo Helin & Co Arkkitehdeistä kertoo, että arkkitehtitiimi eläytyi suunnittelussa sekä asiakkaiden että henkilökunnan maailmaan.

Kaupunkilaisten fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista huolehditaan uudessa rakennuksessa kokonaisuutena – myös konkreettisesti samoissa avoimissa, monikäyttöisissä tiloissa.

Lämmintä tunnelmaa, selkeyttä, paljon luonnon valoa, uudenlaista toiminnallisuutta ja ennen kaikkea käyttäjän näkökulmaa.

Siinä teemoja, joita terveys- ja hyvinvointikeskuksen suunnittelijat pyörittelivät aloittaessaan uuden rakennuksen työstämisen. Kalasatamassa ei laitosmaisuudesta ole tietoakaan.

Heti rakennukseen tultaessa avoin arkadi kutsuu sisälle. Tila on avara ja tulvillaan valoa, jota tulee ikkunoiden lisäksi ylös asti ulottuvista kahdesta näyttävästä atrium-aukosta. Infopiste on selkeästi pääovea vastapäätä ilmoittautumisautomaattien takana.

Aulan henkilökunta ohjaa tarvittaessa ajan varanneet asiakkaat eteenpäin kerroksiin ja ilman ajanvarausta tulleet odottamaan vuoroaan ensimmäisen kerroksen palveluntarpeen arviointiin.

Aulasta tulee mieleen katettu piazza tai terassi, mikä johtunee atrium-aukkojen aikaansaamasta tilantunnusta ja tunnelmasta. Rakennuksen oikeassa päädyssä on kaikille avoin Palmian ravintola merinäkymin.


Sisääntuloaulassa huomio kiinnittyy valoaukoista laskeutuviin taiteilija Jenni Ropen lähes 20-metrisiin mobile-teoksiin, joista kellertävä on itäpäässä ja sinisävyinen (kuvassa) länsipäässä.

Sisääntulokerroksessa on tietoiskuja ja muita palveluja varten oma tilansa, tapahtumatori, pääsisäänkäynnin vieressä. Tässä kerroksessa sijaitsee myös HUSLABin näytteenottopiste.

”Tämä on ollut todella antoisa ja kiinnostava mutta myös haastava työ”, kertoo Ritva Mannersuo, rakennuksen pääsuunnittelija Helin & Co Arkkitehdeiltä. Hän on ollut mukana alusta lähtien, kun suunnittelu alkoi seitsemän vuotta sitten.

Ainutlaatuinen keskus

Kaupunki osoitti uutta terveys- ja hyvinvointikeskusta varten tontin tulevan Redin kauppakeskuksen pohjoispuolelta. Rakennus täyttää lähes koko 100 metriä pitkän ja 36 metriä syvän tontin, minkä vuoksi julkisivujen suunnittelu oli hyvin vaativa tehtävä.

Oma Redistä erillinen tontti osoittautui hyväksi ratkaisuksi, sillä rakennusta päästiin suunnittelemaan omana itsenäisenä kokonaisuutenaan. Suunnittelu nopeutui, ja aikataulusta voitiin pitää kiinni.

Mannersuo ja ratkaisun konseptoinnissa mukana ollut Helin & Co Arkkitehtien Pekka Helin kertovat, että terveys- ja sosiaalipalvelut yhdistävä rakennus on ensimmäinen laatuaan. Esimerkkejä vastaavasta ei ollut Suomessa eikä maailmalla.

Käyttäjänäkökulma keskeinen

Suunnittelijoiden tuli ottaa erityisen hyvin huomioon käyttäjänäkökulma. Alussa oli työpajoja, joissa kuultiin henkilökunnan sekä asukas- ja asiakasryhmien mielipiteitä. Mukana oli esimerkiksi vammais- ja vanhusjärjestöjä.

”Marian sairaalaan tehtiin mallihuoneita, joissa käyttäjät pääsivät konkreettisesti testaamaan, miten vastaanottohuoneet toimisivat.”

Keskuksen pääidea on saada eri ammattiryhmät tekemään tiivistä yhteistyötä. Asiakas saa tarvitsemansa palvelut sujuvasti ilman siirtymistä luukulta toiselle.

Rakennuksen sisimmässä osassa sijaitsevat henkilökunnan taustatilat. Henkilökohtaisia vastaanottohuoneita ei ole. Muu kuin asiakastyö tehdään avoimissa taustatyötiloissa.

Taustatiloissa on jokaisessa kerroksessa paitsi erityyppisiä työskentelytiloja, myös taukotila ja keittiö. Esimeriksi puhelinvastaanottoja varten kerroksissa on rauhallisia pieniä huoneita. Yhteistyö ja kommunikointi on helppoa ryhmiksi sijoitetuissa työpisteissä.

Vaikka taustatilat jäävät talon sisälle, niihin saadaan päiväsaikaan luonnonvaloa valokuilujen ansiosta.


Ulkokehällä ovat asiakaskäytävät, joista asiakkaat tulevat omalla vuorollaan vastaanottohuoneisiin, jotka jäävät taustatilojen ja asiakaskäytävän väliin. Taustatiloista tulee paikalle se asiantuntija, jota kulloinkin tarvitaan. Asiakkaan ei siis tarvitse siirtyä eri asiantuntijoiden pakeille, vaan he tulevat asiakkaan luokse.

Tilat ovat selkeät ja raikkaat. Esteettömyys on otettu hyvin huomioon esimerkiksi ohjausraidoin ja huomiolaatoin sekä pistekirjoitus- ja koho-opastein.

Asiakaskäytävät eivät tunnu pitkiltä, sillä lasiseinän läpi avautuu katunäkymä. Käytävämäisyyttä on rikottu myös väreillä ja erkkereillä. Värimaailmaan kuuluvat lämpimät keltaisen ja oranssin sävyt sekä harmaa ja sininen.


Maanpäällisistä kuudesta kerroksesta neljä ovat samanlaisia vastaanottohuoneineen ja taustatiloineen. Toimintoja on sekoitettu eri kerroksissa, jotta erikoisosaamista olisi lähellä.

Suun terveydenhuollon palvelut ovat kokonaisuudessaan toisessa kerroksessa, kuten myös välinehuolto, toimenpidehuoneet sekä isot kokous-, ryhmä- ja terapiatilat.

”Rakennuksen julkisivua kehitimme pitkään, sillä emme halunneet laitosmaista rakennusta. Ulkoseinät eivät voineet olla pelkästään lasia asiakkaiden yksityisyyden vuoksi”, Mannersuo kertoo.

”Lähtökohtana oli suunnitella uutta toimintatapaa tukevat, joustavat ja monikäyttöiset tilat, joita voidaan jatkossa tarpeen mukaan muuntaa.”


Kerrosalaa terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on yhteensä 23 000 neliötä.

Kalasataman terveys-ja hyvinvointikeskuksen verkkosivut löytyvät osoitteesta www.hel.fi/kalasatamansote

teksti Kirsi Riipinen
kuvat Virpi Velin

 

JAA