Suoraan sisältöön

Lainsäädäntöä pukkaa… vaikutukset THK-malliin?

Lars Rosengren
Lars Rosengren

Hallituksessa päästiin 8.10. sopuun valinnanvapauslainsäädännön päälinjoista ja lakiesitys on tarkoitus lähteä lausuntokierrokselle marraskuun alussa. Hieman viilaamista näyttää vielä olevan asiakassetelien käytön suhteen, minkä takia esityksen julkaiseminen siirtyi nyt ainakin viikolla.

Esityksessä olevien linjausten vaikutukset meidän Terveys ja hyvinvointikeskus-konseptin sisältöön ja toimintamalliin on jatkossa tarkoin punnittava. On useita kohtia, jotka ovat Terveys ja hyvinvointikeskuksen näkökulmasta mielenkiitoisia, asiakasseteleiden käytön lisäksi myös esim. mitkä ovat uusien sote-keskusten palvelut.

Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että sosiaalipalveluiden osuus sote-keskus palveluvalikoimassa tulee olemaan suhteellisen vähäistä, vain neuvonnan ja ohjauksen tehtävä.

Näen kuitenkin itse, että sote-keskusten yhtiöittämispakon poistuttua, on meillä saman palveluntuottajan ammattilaisina edelleen kaikki mahdollisuudet toteuttaa Terveys- ja hyvinvointikeskuksen sateenvarjon alla aitoa SO-TE palvelujen integraatiota.

Palvelujen integraatio asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti tulee käytännössä toteutumaan THK:n monialaisten tiimien ja verkostojen toimesta. Yhteistyö muuttuu yhteiseksi työksi ja asiakkaan palveluprosessi muuttuu punaiseksi langaksi. Toimintojen siilorajoihin liittyvät palveluprosessin esteet raivattava tieltä.

Voimme myös tilaratkaisuilla edistää palvelujen integraatiota. Kalasataman THK on terveys- ja hyvinvointikeskuksista ensimmäinen, missä kerrosten yhteisiin taustatyöskentelytiloihin sijoittuu sekä terveysasemapalveluiden, psykiatria ja päihdepalveluiden, kuntoutuspalveluiden sekä sosiaalipalveluiden ammattilaisia. (Suun terveydenhuollon palvelut sijoittuvat omaan kerrokseensa).

Sijoittuminen yhteisiin tiloihin ei yksinään riitä. Yhteistyön mallit ratkaisevat osaammeko hyödyntää eri ammattilaisten fyysistä läheisyyttä. Vielä työn alla oleva yhteistyökuvioiden mallintaminen tehdään kaikkien Kalasataman THK:n toimintojen yhteistyönä.

Yhdessä pääsemme toimivaan lopputulokseen, missä asiakas saa hyödyn palvelujen integraatiosta ja palvelukokonaisuuden koordinaatiosta, kun tälle on tarvetta

 

Lars Rosengren

THK-projektipäällikkö