Suoraan sisältöön

Apotti ja Maisa käyttöön, mikä muuttuu palveluissa?

Helsinki ottaa sosiaali- ja terveyspalveluissaan käyttöön asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin sekä Maisa-asiakasportaalin. Käyttöönotto etenee kolmessa vaiheessa vuoden 2021 aikana.

Seuraava käyttöönotto on 6. marraskuuta 2021. Tuolloin Apotti ja Maisa otetaan käyttöön lasten ja työikäisten sosiaalipalveluissa sekä lastensuojelussa.

Käyttöönottovaihe vaikuttaa palveluihin lokajoulukuussa. Tietoa käyttöönoton aikaisista muutoksista täydennetään tälle sivulle.


Lapsiperheiden kotipalvelu: puhelinnumero 09 310 15454 palvelee 4.10.–28.11. arkisin klo 8–12 (takaisinsoitto kello 16 asti). Asiakaskäyntien muutoksia voi tehdä arkisin klo 7–12. Lapsiperheiden kotipalvelun palveluissa odotusajat voivat pidentyä käyttöönoton aikana.

Perheiden erityispalvelut: toiminta palveluissa on supistettua ja odotusajat voivat pidentyä 1.10.–31.11. Lapsiperheiden sosiaaliohjauksessa painotetaan lapsiperheiden sosiaalineuvonta ja palvelutarpeen arviointi sekä suunnitelmallisessa sosiaaliohjauksessa vauvaperheet.

Lastensuojelun avohuollon sosiaalityö: päivystys toimii 11.10.–7.12. arkisin klo 8.15.–16. Käyttöönoton aikana palvelu voi hidastua ja työssä painotetaan kiireellistä ja välttämätöntä työtä.

Lastensuojelun sijoituksen sosiaalityö: Käyttöönoton aikana palvelu mahdollisesti hidastuu ja asiakastyössä on enemmän sijaisia.

Sosiaalityö ja sosiaaliohjaus: palveluissa painotetaan päivystyksellistä ja kiireellistä työtä käyttöönoton aikana 8.–21.11. Asiakasvastaanotot ja akuutit asiakasasiat arkisin klo 8–11.

Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön ajanvarauksellinen palvelu: Puhelinpalvelu toimii normaalisti. Palvelu hidastuu loka–marraskuussa, todennäköisesti vielä myös joulukuussa.

Sosiaalineuvonta: palvelut 4.11.–26.11. seuraavasti:
Puhelinpalvelu numerossa 09 310 44400 palvelee ma–pe klo 9–16, chat palvelee ma–pe klo 9–14.
Sosiaalineuvonnan sosiaaliohjaajat ovat tavattavissa ilman ajanvarausta:

  • Kalasataman palvelupiste: ma–pe klo 9–14
  • Myllypuron palvelupiste: ma–ti klo 9–14
  • Haagan palvelupiste: ti klo 12–14 ja pe klo 9–14
  • Vuosaaren palvelupiste: ke–to klo 9–14
  • Kampin Kappelin sosiaaliohjaajat tavoittaa 4.11. klo 10–18. Suljettu 5.11.–26.11.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeessa olevasta henkilöstä siirtyy Maisa-asiakasportaaliin 6.11.

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen käsittely: Ajalla 3.–5.11.2021 tehdään vain kiireellisen toimeentulotuen päätöksiä. Päätöksenteko hidastuu loka–marraskuussa, todennäköisesti vielä myös joulukuussa. Asiakkaiden toivotaan hakevan tukea ajoissa.
Ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen hakeminen eAsiointi.hel-palvelun kautta päättyy perjantaina 29.10.2021 ja jatkuu Maisa-asiakasportaalissa lauantaista 6.11.2021 alkaen. Väliaikana täydentävää toimeentulotukea voi hakea paperilomakkeella.

Maahanmuuttajien erityisryhmien sosiaalityö: Kiireettömiä tapaamisia saatetaan joutua supistamaan käyttöönottovaiheen aikana.

Maahanmuuttajien jälkihuolto: Kiireettömiä ajanvarauksia siirretään käyttöönottovaiheen yli.