Hoppa till innehållet

Digitalt stöd under undantagstillståndet

Under vårens undantagstillstånd har många tjänster, hobbyer och kulturevenemang överförts till den digitala världen. För många har olika typer av videosamtal blivit det huvudsakliga verktyget för att hålla kontakten med närstående och vänner. Men det är inte alltid lätt att använda olika digitala enheter och program. På den här webbplatsen finns information om var du kan söka hjälp.


Digitalt stöd på distans

Staden erbjuder nu digitalt stöd även på distans. Du kan få hjälp med att använda dator, surfplatta och smarttelefon samt med problem som gäller uträttande av ärenden elektroniskt, användningen av webbtjänster och de vanligaste applikationerna. Efter att du har lämnat en begäran om stöd kontaktar personen som ger digitalt stöd dig genom att ringa upp dig och komma överens med dig om stödet.

Digitalt stöd ges av stadens anställda vid informationstjänsterna, invånarhusen, biblioteken och arbetarinstituten samt frivilliga från ENTER ry. Det är möjligt att få hjälp även på andra språk än finska och svenska. Tjänsten är öppen vardagar kl. 9–19.

Vi tar emot förfrågningar om digitalt stöd på distans på tre olika sätt:

När vi ger digitalt stöd på distans följer vi de etiska anvisningarna från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (på finska).

Mer information:
Specialplanerare Ari Tammi, Helsingfors stadskansli, kommunikationsavdelningen, tfn: 040 353 7228, e-post: ari.tammi@hel.fi.
Serviceexpert Sofia Sato, Helsingfors stadskansli, kommunikationsavdelningen, tfn: 040 6377078, e-post: sofia.sato@hel.fi.
Digituki.hel.fi


Digitalt stöd på biblioteken och invånarhusen 

Bibliotekens kunddatorer och multifunktionsskrivare är tillgängliga för kunder igen. Bibliotekets personal ger snabb hjälp med hur du använder bibliotekets apparater. Vid handledningen hålls ett säkert avstånd. För längre handledning och vid problem med dina egna apparater rekommenderas stadens digitala distansstöd. Biblioteken erbjuder desinfektionsmedel och rengöringsservetter för rengöringen av de apparater som används av kunderna. Kontaktuppgifter till biblioteken finns här: www.helmet.fi/sv.

Invånarhusens kunddatorer och apparater är tillgängliga för kunderna. På invånarhusen får du även hjälp med att använda apparaterna och uträtta ärenden på nätet.

Invånarhuset Maunulan Mediapaja erbjuder gratis rådgivning och hjälp med telefoner, surfplattor och bärbara datorer vardagar kl. 10–16. På mediaverkstaden kan du även använda dator och internet avgiftsfritt samt skriva ut och kopiera till självkostnadspris (t.ex. en A4-kopia kostar 40 cent/st.).

  • Maunulan Mediapaja, Skogsbäcksvägen 25, Månsas (I hörnet av Talldungevägen och Skogsbäcksvägen, på gatuplan i invånarhuset Saunabaari), tfn: 040 590 0455, e-post: maunulan.mediapaja@gmail.com

Invånarhusen i Helsingfors

Andra aktörer som erbjuder digitalt stöd

ENTER ry erbjuder digitalt stöd till seniorer. 

På webbplatsen SeniorSurf hittar du ställen där du får handledning på distans genom att ange etäopastus (distanshandledning) i sökfältet: Karta över ställen som erbjuder handledning (på finska)



10.08.2021 12:23