Suoraan sisältöön

Digitukea poikkeusaikana

Poikkeusaikana monet palvelut, harrastukset ja kulttuuritapahtumat ovat siirtyneet digimaailmaan. Monelle myös erilaisista videopuheluista on muodostunut keskeinen väline yhteydenpitoon läheisten ja ystävien kanssa. Aina erilaisten digitaalisten laitteiden ja -ohjelmien käyttö ei ole helppoa. Tälle sivustolle on koottu tietoa, mistä voi hakea apua.

Digitukea etänä

Kaupunki tarjoaa digitukea nyt myös etänä. Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä sekä sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituesta tarkemmin.

Digitukea antavat kaupungin neuvontapalveluiden, asukastalojen, kirjastojen ja työväenopiston työntekijät sekä Enter ry:n vapaaehtoiset. Tukea saa myös muilla kuin suomen ja ruotsin kielellä. Palvelu toimii arkisin kello 9–19 välillä.

Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan kolmella tavalla:

  • puhelimitse Helsinki-infon numerossa 09 310 11111 (ma–to klo 9–16, pe klo 10–15)
  • chatissa osoitteessa Hel.fi tai Neuvonta.hel.if (linkki verkkosivulle)
  • verkkolomakkeella osoitteessa Digituki.hel.if (linkki verkkosivulle)

Etädigituen antamisessa noudatetaan Digi- ja väestötietoviraston digituen eettistä ohjeistusta (linkki verkkosivulle).

Lisätiedot:
Erityissuunnittelija Ari Tammi, Helsingin kaupunginkanslia, viestintäosasto, puh. 040 353 7228, s-posti: ari.tammi@hel.fi.
Erityissuunnittelija Hanna Maidell, Helsingin kaupunginkanslia, viestintäosasto, puh. 040 675 4896, s-posti: hanna.maidell@hel.fi.
http://digituki.hel.fi

Digitukea kirjastoissa ja asukastaloissa 

Kirjastojen asiakastietokoneet ja monitoimilaitteet ovat asiakkaiden käytettävissä. Kirjaston henkilökunnalta saa pikaista asiointiapua kirjaston laitteiden käytössä. Opastuksissa noudatetaan turvaväliä. Pidempikestoisiin opastuksiin ja omiin laitteisiin liittyviin ongelmiin suositellaan kaupungin etädigitukea. Kirjaston asiakaskäytössä olevien laitteiden puhdistamista varten kirjastoissa on tarjolla desinfiointiainetta ja puhdistusliinoja. Kirjastojen yhteystiedot löydät täältä: www.helmet.fi

HUOM! Helmet-kirjastojen kokoontumis ja kokoelmatilat on 30.11.2020—31.3.2021 suljettu asiakkailta, mutta kirjastot palvelevat lyhytaikaista asiointia varten rajoitetusti. Asiointiin tarkoitettujen asiakastietokoneiden välttämätön käyttö on turvallisuusohjeet huomioiden mahdollista. Kirjastot tarjoavat myös digitukea etänä, puhelimitse ja verkossa.

Asukastalojen asiakaskoneet ja laitteet ovat asiakkaiden käytössä. Asukastaloilta saat tukea laitteistojen käyttöön sekä asiointiin verkossa ajanvarauksella. Aika varataan soittamalla asukastalolle. Asukastoimintaa toteutetaan noudattaen koronaohjeita.  

Asukastalojen sijainneista ja aukioloajoista löydät tietoa asukastalojen omalta verkkosivuilta (linkki sivustolle).

Muut digitukipalvelua tarjoavat toimijat

Enter ry antaa tietotekniikan vertaisopastusta senioreille. Ajankohtaiset tiedot opastuspaikoista löydät Enter ry:n verkkosivuilta (linkki sivustolle). Enter ry tarjoaa myös etädigitukea. Lue lisää etäopastuksesta Enter ryn sivuilta (linkki sivustolle).

HUOM! Enter ry:n kaikkien lähiopastuspaikkojen toimintatauko jatkuu ainakin 31.3.2021 saakka. Etäopastustoiminta jatkuu normaalisti.

SeniorSurf-sivuilta löytyy etäopastuspaikkoja. Voit hakea etäopetuspaikat SeniorSurfin verkkosivuston opastuspaikkakartasta hakusanalla "etäopastus".  Siirry opastuspaikkakarttaan (linkki verkkosivulle).



25.02.2021 14:39