Suoraan sisältöön

Uni

Kuun sirppi tummansinisellä taivaalla. Kuva: Unsplash

Uni on tutkitusti tärkeää kaikenikäisille muun muassa palautumisen, ajattelun ja yleisen jaksamisen kannalta. Unen puute voi vaikuttaa muistiin, tarkkaavaisuuteen ja mielialoihin. Aikuinen ihminen tarvitsee unta keskimäärin noin seitsemästä yhdeksään tuntia yössä, mutta unentarve voi vaihdella yksilöllisesti.

Ikääntyessä unenlaatu muuttuu ja esimerkiksi päiväunet voivat tulla tarpeeseen. Tilapäiset unihäiriöt ovat normaaleja varsinkin kuormittavissa elämäntilanteissa, mutta pitkään jatkuessa unihäiriöihin on suositeltavaa hankkia apua.

Alta löytyvien linkkien kautta löytyy lisätietoa unesta, vinkkejä parempaan unenlaatuun sekä mitä tehdä nukkumisongelmien helpottamiseksi.


Lisätietoa

 Unen merkitys  (Suomen Mielenterveysseura ry) 

 Uni (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL)

 Aivot tarvitsevat hyvää unta (Aivoliitto ry)

 Helsingin Uniyhdistys ry 

 Rentous osana elämäntapaa (Rentoutusharjoituksia, Mielenterveystalo.fi) 




05.08.2019 13:30