Kotihoitoa annetaan henkilölle, joka tarvitsee apua päivittäisissä toiminnoissa (syöminen, peseytyminen, pukeutuminen, sängystä ja tuolista siirtyminen, kävely, WC-käynnit). Kotihoidon asiakkaat saavat myös tarvitsemansa terveyden- ja sairaanhoidon kotiin, mikäli sen järjestäminen muilla tavoin ei ole järkevää.
Kotihoidon asiakkaalle tehdään yksilöllinen hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa sovitaan yhdessä asiakkaan ja hänen omaisensa/läheisensä kanssa kotihoidon antamista palveluista. Siinä selvitetään myös mahdollisuudet yksityisten palvelujen käyttöön sekä omaisten ja läheisten auttamismahdollisuudet. Hoito- ja palvelusuunnitelmaa arvioidaan säännöllisin väliajoin ja/tai tarpeen mukaan.
Maksu peritään korkeintaan kahdelta käynniltä vuorokaudessa. Jos kotihoidon tarve jatkuu yhdenjaksoisena yli 2 kuukautta ja käyntejä on vähintään kerran viikossa, peritään asiakkaalta jäljempää ilmenevä jatkuvan kotona annettavan hoidon kuukausimaksu. Ei peritä alle 18-vuotiailta.
Kuukausimaksu määritellään asiakkaan ja hänen kanssaan yhteistaloudessa asuvien perheenjäsenten yhteenlaskettujen tulojen, perheenjäsenten lukumäärän ja annettavien kotisairaanhoidon ja kotipalvelujen yhteenlasketun tuntimäärän perusteella. Ei peritä alle 18-vuotiailta.
Lisätietoja kotihoidon maksuista antaa lähipalvelualueenne kotihoidon ohjaaja.
Laskurilla voi arvioida kotihoidon maksut ja sen, onko tulojen perusteella oikeutta Palvelukeskus Helsingin turvapuhelimeen kotihoidon kautta ja paljonko turvapuhelin maksaisi kuukaudessa.
Kotihoidon asiakasmaksulaskuri
Kotihoito järjestää asiakkaiden ruokailun ensisijaisesti ateriapalveluna, joka on kotihoidon tukipalvelua. Kotiateriaan sisältyy tilaukseen pohjautuva valmiin annospakatun aterian toimittaminen asiakkaan kotiin.
Eteläisen ja kaakkoisen kotihoidon asiakkaat
Muiden kotihoitoyksiköiden asiakkaat
Menumat-ateria-automaatti
Kauppa-asiat hoidetaan kauppapalveluna erillistä toimitusmaksua vastaan.
Kauppapalvelu Mehiläinen huolehtii kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaiden ruokaostosten toimituksista. Ostosten keräily ja toimitus maksaa 8,70 € (alv 0%). Asiakkaille kuuluu yksi arvonlisäveroton toimitus viikossa. Jos asiakas haluaa tilata useamman kerran viikon sisällä, toimituskuluihin lisätään arvonlisävero (24%), jolloin toimituksen hinta on 10,79 €. Ostokset voi tilata palvelunumerosta 0800 555 121 ma-pe 9-15 tai osoitteessa www.mehilainen.fi/kauppakassi. Tuotteet on tilattava kahta arkipäivää ennen sovittua toimituspäivää kello 16 mennessä. Lisätietoja palvelusta saa Seniori-infosta 09 310 44556 ma-pe klo 9-15.
Asiakkaalle voidaan järjestää turvapuhelin, jonka avulla apua saa tarvittaessa ympärivuorokautisesti. Kotihoidon tukipalveluna turvapuhelinpalvelu on tulosidonnainen. Turvapuhelimen antamisen bruttotulorajat ovat:
Pyykkihuoltoavusta keskustellaan ja sovitaan hoito- ja palvelusuunnitelmaa tehtäessä. Kotihoito-osasto järjestää kotihoidon asiakkaiden siivouspalvelua omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä. Siivouksen palvelusetelin bruttotulorajat ovat:
Mikäli kotihoidon henkilökunta hoitaa siivouksen kuukausimaksuasiakkaalle, myös siivoustyö otetaan huomioon palvelu- ja hoitosuunnitelmassa ja sisällytetään kuukausimaksuun, eli siivousta ei laskuteta erikseen.
Kotihoidon palvelu- ja hoitosuunnitelmassa sovitaan asiakkaan siivouksen järjestämisestä. Kotihoito-osasto antaa palveluohjausta siitä, miten asiakkaat voivat hyödyntää kotitalousvähennystä käyttäessään yksityisiä palveluyrityksiä siivouspalveluihin. Kotihoitokäyntiin kuuluu myös ylläpitävää siistimisapua tarvittaessa. Kotihoidon moniammatillinen tiimi avustaa tarvittaessa myös muiden palvelujen järjestämisessä (esim. päivätoiminta, lyhytaikaishoito).
Kotisiivouksen palvelusetelilaskuri
Saunotusmaksu ilman kuljetusta, maksu/kerta | 7,30 € |
Saunotusmaksu (sisältää saunotuksen ja kuljetuksen), maksu/kerta
Maksun suuruus on määrä, joka vastaa saunotusmaksun ja HSL:n kuljettajalta ostetun kahden aikuisen kertalipun hinnan summaa. |
13,70 € |
Saunamaksu palvelukeskuksissa, maksu/kerta | 3,45 € |