Suoraan sisältöön

Ajankohtaista

6.8.2020 Kouluterveydenhoitaja tiedottaa:

Tiedote erityisruokavalio-lomakkeiden päivittämisestä!

Uuden lukuvuoden alkaessa haluamme varmistaa, että oppilaiden erityisruokavaliot ja allergiatiedot ovat ajan tasalla ja päivittää tarvittavat muutokset keittiölle ennen koulun alkua.

Jos lapsellanne on erityisruokavalio tai allergioita, jotka vaativat erityistä huomiota ruokavalion suunnittelussa niin pyydämme ystävällisesti päivittämään erityisruokavalio-lomakkeen ja palauttamaan sen kouluterveydenhoitajalle.

Lomake löytyy os. https://www.hel.fi/static/liitteet/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/Ruokalistat/erityisruokavalio-koulut.pdf ja lomakkeita noudettavissa myös koulun eteisestä (kouluisännän työhuoneen vieressä). Palautus joko postitse terveydenhoitajalle tai suoraan kouluun samaan paikkaan, josta lomakkeet noudettavissa (terveydenhoitajan postilaatikko löytyy samalta pöydältä, josta lomakkeetkin).

Huom! Jos lapsellanne ei ole erityisruokavaliota niin lomaketta ei tarvitse täyttää!

Koulujen ja oppilaitosten ruokailijoille järjestetään erityisruokavalio terveydellisistä syistä lääkärintodistuksen perusteella. Lääkärintodistusta ei edellytetä vähälaktoosisessa ruokavaliossa, kasvisruokavaliossa eikä uskonnollisiin syihin perustuvassa ruokavaliossa. Lääkärintodistus ja sen perusteella täytetty erityisruokavaliolomake toimitetaan terveydenhoitajalle (ei tarvitse toimittaa, jos kyseessä pysyvä erityisruokavalio ja todistus toimitettu jo aiemmin koululle). Kasvisruokavaliosta ja uskonnollisiin syihin perustuvasta ruokavaliosta ilmoitetaan myös erityisruokavaliolomakkeella. Eri uskontojen vaatimat ateriat kootaan pääsääntöisesti perus- ja kasvisvaihtoehtojen pohjalta.

Yst. terv.

Terveydenhoitaja Anna-Kaisa Taponen

Tehtaankadun ala-aste, 09 31076220



LV 2020-21 työ- ja loma-ajat

Koulujen työ- ja loma-ajat lukuvuonna 2020–2021

Kaupungin suomenkieliset peruskoulut ja lukiot

 

Syyslukukausi 13.8.2020 (to) – 22.12.2020 (ti)

Syysloma 12.10.2020 (ma) – 16.10.2020 (pe)

Joululoma 23.12.2020 (ke) – 6.1.2021 (ke)

Kevätlukukausi 7.1.2021 (to) – 5.6.2021 (la)

Talviloma 22.2.2021 (ma) - 26.2.2021 (pe)



Rehtorin puhe 30.5.2020 oppilaille, huoltajille ja henkilökunnalle

Hyvä juhlaväki, 


Kulunut lukuvuosi jää mieleemme monin eri tavoin. Olemme kohdanneet yllättäviä haasteita ja tilanteita. Suurin osa lukuvuodesta kuitenkin sujui perinteiseen tapaan Tehtaankadulla, omassa vanhassa koulurakennuksessa. Vanhaa kouluamme pääsivät  ihastelemaan mm. Erasmus+ -hankkeemme vierailijat, joita tuli useasta Euroopan eri kolkasta. Suuri kiitos majoittajaperheille vieraiden vastaanottamisessa ja emännöinnissä/ isännöinnissä. Vierailu koulullamme oli heille ikimuistoinen ja saimme kouluna paljon kiitosta siitä. Erasmus+ -hanke jatkuu ensi syksynä.


Nyt keväällä haasteet ja uudet tilanteet tulivat kuin puun takaa ja jouduimme lennossa kehittämään uusia tapoja ja toimintamalleja. Vaikka haasteita ja vaikeuksia oli puolin ja toisin, pääsääntöisesti etäopetus sujui suhteellisen hyvin. Suuri kiitos vielä oppilaille ja huoltajille tuesta ja osallistumisesta. Syksyllä näemme, millaisessa tilanteessa Suomi ja Tehtaankadun ala-asteen koulu on. 


Uudet tilat tulivat käyttöömme täällä Eiranranta 1 -osoitteessa. Hauskoja ja vähemmän hauskoja sekaannuksia tuli, kun virallisissa papereissa luki(lukee) väärä osoite. Tilat ovat modernit ja maisemat todella upeat. Kiitos kaikille myötävaikuttajille, jotka mahdollistivat tämän väistötilan nopean käyttöönoton jo tälle keväälle.


Kuudesluokkalisille haluan sanoa muutaman asian, kun te olette pian uusissa haasteissa ja uusissa kouluissa. Tässä teille kaksi ohjetta tulevaisuuttanne varten: opiskelu kannattaa aina, etenkin kielten opiskelu. Säännöllinen puurtaminen ja pänttääminen voi tuntua raskaalta, mutta työn hedelmät kantavat myöhemmin ammatteihin ja tulevaisuuteen, joka on varmasti erilainen niillä, jotka eivät ole saaneet mahdollisuutta käydä koulua. Toinen asia, jonka haluan sanoa on lyhesti onnellisen elämän salaisuus: Se on se, että auttaa muita ihmisiä. Maailmasta tulee parempi paikka kaikille, kun autamme toisiamme.


Lopuksi haluan kiittää kaikkia oppilaita, huoltajia, johtokuntaa ja vanhempainyhdistystä sekä yhteistyökumppaneita kuluneesta lukuvuodesta: Kiitos. Haluan aivan viimeisenä kiittää opettajakuntaa ja koulun henkilökuntaa venymisestä, vaivannäöstä ja hienosta helsinkiläisten nuorten eteen tehdystä arvokkaasta työstä. Suurkiitos teille!


Hyvää kesää teille kaikille!


rehtori Jouni Leivo
 



Rehtori tiedottaa

LV 2020-21, opettajatilanne (29.7.2020)


luokanopettajat:

1a

Ira Hietaranta

1b

Sanna Ojala

1c

Marjaana Kalliokoski



2a

Minna-Maaria Vuollo

2b

Jarmo Rautio

2c

Karoliina Kangas



3a

Ritva Himanka

3b

Anna Adams

3c

Jaana Lauri



4a

Riina Lybeck

4b

Tuire Harjola       

4c

Tytti Tikanmäki       

4d

Risto Lauri



5a

Riitta Lavonen-Meswani

5b

Simo Terho





6a

Kaisa Ellala

6b

Tapio Vartiainen

6c

Mervi Sarimo




aineopettajat:

Musiikki

Ulla Husso

UO

Liisa Osola

UR

Sarolta Peura

ERO

Marianne Aaltonen

ERO

Lea Liski

englanti, ranska

Heli Glad

englanti, ranska

Riitta Heikkinen

englanti, ruotsi

Karolina Aminoff

resurssiopettaja

Teijo Autio

Rehtori

Jouni Leivo

avustajat

Anne Erk

sihteeri

Nina Suni

Tämä tilanne opettajien suhteen on nyt 28.5.2020.



Koulumme on siirtynyt opiskelemaan väistötiloihin Eiran rantaan. Koulun uusi osoite on toistaiseksi

Merisatamanranta 10 00140 Helsinki.

Käytännössä navigaattorit eivät löydä kouluun tällä osoitteella. Sen sijaan Eiranranta 1 on lähellä koulua ja sitä kannattaa käyttää.

Koululle saapuvat lapset etäopiskelujakson jälkeen 14.5.2020. Saamme KASKOLTA tarkemmat ohjeet ennen koulutyön alkamista koulurakennuksessa.

Tulevien ekaluokkalaisten tutustumispäivä on peruttu tältä keväältä korona-tilanteen vuoksi.

Tsemppiä kaikille tähän poikkeuskevääseen!

rehtori Jouni Leivo


JOHTOKUNNAN KOKOUS/ PÖYTÄKIRJA

Aika: ke 17.6.2020 klo 15.00 alkaen

Paikka: TEHTAANKADUN ALA-ASTEEN KOULU/ Teams-kokous

 

Johtokunnan jäsenet:         

                                            Maria Mroue, puheenjohtaja, paikalla

Heikki Sinivaara, varapuheenjohtaja, poissa

                                            Teija Ahopelto, jäsen, paikailla

                                            Leena Ankkuriniemi, jäsen, paikalla

                                            Jari Nummelin, jäsen, paikalla

                                            Ira Hietaranta, opettaja, jäsen, poissa

                                            Riitta Lavonen-Meswani, opettajajäsen, paikalla

                                            Sirkku Keränen, henkilökunnan edustaja, paikalla

                                            Leivo Jouni, esittelijä ja sihteeri, paikalla

 

                                           

 

 

 

 

1§  KOKOUKSEN AVAUS

 

                      Puheenjohtaja Maria Mroué avasi kokouksen klo 17.03

 

2§  LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN

                                     

                      Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.          

 

3§ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN NIMEÄMINEN

                     

Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Riitta Lavonen-Meswani ja Teija Ahopelto. Sihteeriksi ilmoittautui rehtori Jouni Leivo.

  

4§ REHTORIN ESITYS: Rehtori esittää, että Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunta hyväksyy Tehtaankadun ala-asteen koulun toimintakertomuksen lv 2020-21.

 

Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunta hyväksyi Tehtaankadun ala-asteen koulun toimintakertomuksen lv 2020-21.

 

 

5§  KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN

 

                      Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 15.47.

 

 

 

 

 

Helsingissä 17.6.2020

 

 

 

_______________________________________  ________________________________________

 

                      puheenjohtaja Maria Mroué                     sihteeri Jouni Leivo

 

 

 

______________________________________  _________________________________________

 

pöytäkirjantarkastaja Riitta Lavonen-Meswani             pöytäkirjantarkastaja Teija Ahopelto



25.3.2020

Tänään lähtivät päätökset oppilaaksiotosta postiin. Eli tulevat ekaluokkalaiset voivat nyt odottaa postia.

Iltapäivätoiminnan haku on 23.3.- 24.4.2020. 

Ilmoittautuminen ja hakuohje

  1. Leikkipuistoihin ilmoittaudutaan ja koulujen iltapäivätoimintaan haetaan 23.3.–24.4.2020.
  2. Lomakkeen voi lähettää turvasähköpostilla, johon tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla.
    a.) Lataa verkkosivulta tarvitsemasi haku- tai ilmoittautumislomake tietokoneellesi.
    b.) Avaa koneellesi lataamasi lomake. Täytä lomake ja tallenna se koululaisen nimellä, sukunimi_etunimi.
    c.) Klikkaa verkkosivulla linkkiä, Lähetä iltapäivätoiminnan lomake turvasähköpostilla. Linkki ja lomakkeet ovat sivun lopussa.
    d.) Lisää sähköpostiosoitteesi lähettäjä-kenttään. Jatka tunnistaumiseen.
    e.) Jatka prosessia, kunnes pääset Uusi viesti –näkymään. Lisää aihe-kenttään teksti IP-hakemus. Alareunassa Liitetiedostot-kohdassa paina Valitse tiedostot –painiketta. Selaa ja valitse tietokoneeltasi täyttämäsi lomake. Paina vielä Liitä-painiketta. Lopuksi paina Lähetä-painiketta.

    Lomakkeen voi myös lähettää osoitteeseen: Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Iltapäivätoiminta, PL 51300, 00099 Helsingin kaupunki tai tuoda klo 8.00- 16.00 välisenä aikana osoitteeseen: Töysänkatu 2 D, 00510 Helsinki.

    Koronaepidemiasta johtuen
     koululaisten iltapäivätoiminnan hakulomaketta ja leikkipuistojen ilmoittautumislomaketta ei voi palauttaa suoraan toimintapaikkoihin ja leikkipuistoihin.
  3. Sijoitusilmoitus leikkipuistojen iltapäivätoimintaan postitetaan huoltajalle 1.6.2020 mennessä. Päätös koulujen iltapäivätoimintaan postitetaan huoltajille 26.6.2020 mennessä.
  4. Iltapäivätoiminta alkaa lukuvuoden ensimmäisenä päivänä ja jatkuu lukuvuoden loppuun asti.
  5. Hakuajan ulkopuolella ilmoittautumiset leikkipuiston toimintaan palautetaan leikkipuistoon ja hakemukset koulujen iltapäivätoimintaan osoitteeseen Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Iltapäivätoiminta, PL 51300, 00099 Helsingin kaupunki.

 

Leena Palve-Kaunisto

aamu- ja iltapäivätoiminnan palveluvastaava

 

Helsingin kaupunki
Kasvatus ja koulutus      

Leikkipuisto- ja koululaisten iltapäivätoiminta

PL 51300 ( käyntiosoite Töysänkatu 2 D)

00099 Helsingin kaupunki

Puh.09 310 86809, 050 336 9271

leena.palve@hel.fi

 

www.hel.fi/iltapaivatoiminta

www.hel.fi/eftisverksamhet

www.hel.fi/afternoonactivities

 


24.3. Rehtori tiedottaa koteja:

Koulu on pyörinyt poikkeustilassa nyt noin viikon verran. Olen saanut viestejä ja palautetta teiltä huoltajilta, joissa on pohdittu etätehtävien riittävyyttä tai niiden liiallista määrää. Myös selkeät ohjeet on ollut monilla huoltajilla toiveena. Kaikki varmasti ymmärtävät, että se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Opettajilla on iso homma suunnitella etätehtäviä ja etäopetusta sekä antaa sen lisäksi palautetta oppilaille heidän töistään ja tuotoksistaan. Oppilaille on tärkeää kuitenkin rytmi, että aamulla aloitetaan esim. yhdeksältä tehtävien tekeminen. Säännöllinen rytmi auttaa tehtävien tekemisessä ja ns. koulumoodissa pysymisessä.

Toivon meiltä kaikilta pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä, emme kukaan halua epäonnistua tässä haastavassa tilanteessa. Tiedän, että te huoltajat olette kovilla, kun pitäisi hoitaa esim. omat etätyöt ja siinä sivussa ohjata ja varmistaa, että opettajan antamat tehtävät tulee tehdyiksi ja ymmärretyiksi.  Suurin osa huoltajilta tuleesta palautteesta on kuitenkin ollut positiivista ja kannustavaa ja siitä erityinen kiitos viestien lähettäjille. Kritiikkiäkin otetaan tietysti myös vastaan.

Toivon kuitenkin ymmärrystä siihen, että opettajat eivät ole kaikki samassa asemassa tieto-taitojen suhteen. Joudumme opettelemaan uutta lennossa ja tekemään ratkaisuja, jotka eivät kaikkia välttämättä miellytä. Koulu ja opettajat kuitenkin itse päättävät omista opetuskäytänteistään tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Ideoita voi toki antaa ja vinkkejä. Niistä on usein hyötyä.

Opettajat eivät saa koulusta työpuhelimia kotikäyttöön. Opettajillekin kuuluu oma yksityisyys ja lepo työn jälkeen, eikä heidän tarvitse antaa omaa henk.koht. numeroa kenellekään. Koululla on siis kaksi numeroa käytössä (040 334 8807 ja 040 334 8803), joihin voi virka-aikana soitella ja kysyä apua opettajilta.

Opettajakin voi sairastua ja sijaisten ja tehtävien antaminen  oppilaille voi tällaisessa tilanteessa olla melko haastavaa. Osalla opettajista on ollut myös netin kanssa haasteita ja siksi tehtävien antaminen on voinut viivästyä.

Haluan kiittää teitä huoltajia avusta ja ideoista sekä tietysti siitä, että olette joutuneet tahtomattanne tähän opetusmaailmaan sekaantumaan. Suurkiitos myös opettajille vaikeassa paikassa tehdystä työstä, jota on nyt riittänyt iltamyöhään asti.  Toivon meille kaikille jaksamista ja voimia tähän poikkeusaikaan, joka aikanaan loppuu kyllä.

rehtori Jouni Leivo



(20.3.2020)

Hei kaikki,

Ajalla 18.3.-13.4.2020 Tehtaankadun ala-asteen koululla on päivystävä opettaja, jolle voi hätätilanteessa soittaa. Hänen gsm-numero on

040 334 8807.

Koulun resurssiopettaja on myös puhelimella tavoitettavissa kouluaikana numerosta

040 334 8803.

Ensisijaisesti oppilaat siis opiskelevat kotona ja tekevät tehtäviä etänä opettajan ohjeiden mukaan. Koulullamme ei ole mahdollisuutta siihen, että jokainen luokka saa live-stream-opetusta opettajan johdolla. Luokanopettajat ja kielten sekä musiikin opettajat laittavat oppilaille etätehtäviä, joita tehdään siis kotona.

Jos koette, että oppilas saa liian vähän tehtäviä tai ne ovat helppoja ja vain mekaanisia, laittakaa nopeasti opettajalle tietoa, jotta opettaja voi antaa lisää tehtäviä ja tarpeeksi haasteellisia. Tämä tilanne on tosiaan uusi meille kaikille ja kartoitan opettajien kanssa, mikä asia on toiminut ja mikä vaatii vielä hiomista. Eri kouluissa on käytössä erilaisia tapoja toimia, tähän tilanteeseen ei ole valmista ratkaisumallia, mutta yritämme oppia ja omaksua uutta itse kukin.

Toivon teiltä huoltajilta ymmärrystä ja venymistä oppilaan auttamisessa. Omalta luokanopettajalta voi aina kysyä apua ja opettajat vastaavat jokaiselle kunhan ehtivät. 

Jos oppilaalla on hätä tai hän ei ymmärrä jotain tehtävää eikä hän saa luokanopettajaansa kiinni, koululla olevalla päivystävällä opettajalla on puhelin, johon voi soittaa jos muualta ei saa opettajaa kiinni.

Tämä numero on 040 334 8807 ja vastaavasti resurssiopettajan numero on 040 8803.

Voimia ja jaksamisia meille kaikille tähän erikoiseen aikaan.

rehtori Jouni Leivo


Päivitettyä tietoa koronaviruksesta huoltajille 12.3.2020

Kaupunki seuraa tiiviisti koronavirustilanteen kehittymistä. Sunnuntaina 8.3.2020 kaksi Lauttasaaren ala-asteen luokkaa ja alle kymmenen henkilöstöön kuuluvaa asetettiin kahden viikon kotikaranteeniin. Päätöksen kotikaranteenista ja sen laajuudesta tekee aina terveysviranomaiset. Jos muissa päiväkodeissa, kouluissa tai oppilaitoksissa jouduttaisiin vastaaviin valitettaviin toimenpiteisiin, niin terveysviranomaiset ovat yhteydessä kotikaranteeniin asetettaviin henkilöihin ja me toimialana tiedotamme perheitä Wilman tai sähköpostin kautta.

 

Kaupunki on linjannut, että Helsingin kaupungin peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten ulkomaille suuntautuvat leirikoulu-, luokkaretki- tai opintomatkat perutaan 31.5.2020 asti. Myöskään ulkomailta tulevia oppilas- ja opiskelijaryhmiä opettajineen ei oteta vastaan tällä ajanjaksolla. Vastaavasti myös Erasmus- ja muut nuorisovaihdot perutaan 31.5.2020 asti. Toivomme, että mahdollisimman paljon leirikouluja ja retkiä voidaan siirtää myöhempään ajankohtaan.

 

Osa lapsista ja nuorista on perheen omalla päätöksellä päättänyt jäädä pois päiväkodista tai koulun/oppilaitoksen oppitunneilta. Koronaviruksen vuoksi kotikaranteeniin määrätyille huolehdimme opetuksen järjestämisen. Muissa poissaoloissa toimitaan normaalin mallin mukaan eli huoltajalle/oppilaalle lähetetään kotitehtävät Wilman kautta.

 

Olemme saaneet paljon kysymyksiä, voiko kotikaranteenissa olevan lähipiiri liikkua normaalisti ja käydä esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa. Terveysviranomaiset ohjeistavat, että oireettomien ja kotikaranteenissa olevien lasten huoltajat voivat käydä töissä ja sisarukset voivat käydä päiväkodissa, koulussa ja oppilaitoksessa.

 

Teemme kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tiivistä yhteistyötä sosiaali- ja terveystoimialan kanssa ja noudatamme terveysviranomaisten ohjeita ja määräyksiä. Toimialana emme muuta tai muokkaa terveysviranomaisten määräyksiä tai ohjeita. Kaupunki on lähettänyt eri kanavissa tietoa koronaviruksesta. Tämän viestin lopussa on hyviä linkkejä, mistä löytyy aina uusin tieto tilanteesta.

 

Koronavirukseen sairastuneiden oireita ovat olleet kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut ja päänsärky. Kaupunki on avannut neuvontapuhelimen, joka palvelee numerossa 09 31010024 ja on auki arkisin klo 7-20. Muina aikoina voi olla yhteydessä päivystysapuun p. 09 116 117 (24 h). Oireilevia henkilöitä kehotetaan ottamaan ensisijaisesti puhelimitse yhteyttä terveysviranomaisiin.

 

Ohjeistamme huoltajia tilanteesta Wilman kautta. Päiväkodeissa tiedotamme aiheesta ilmoitustauluilla ja tarpeen vaatiessa sähköpostilla sekä reppuviesteinä.

 

Olemme keskustelleet lasten ja nuorten kanssa ikätasoisesti koronaviruksesta. Jos koette, että lapsenne tarvitsevat enemmän keskusteluapua, toivomme, että olette yhteydessä päiväkodin johtajaan tai koulun/oppilaitoksen rehtoriin ja opettajaan. Ja muistattehan, että flunssassa ei tulla päiväkotiin, kouluun tai oppilaitokseen. Hyvä käsihygienia on ensiarvoisen tärkeää.

 

Ystävällisin terveisin,

Liisa Pohjolainen

Toimialajohtaja

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

 

Lisätietoa:
https://www.hel.fi/sote/fi

https://www.hel.fi/uutiset/fi/sosiaali-ja-terveysvirasto/ajankohtaista-tietoa-uudesta-koronaviruksesta
https://www.hel.fi/uutiset/fi/sosiaali-ja-terveysvirasto/koronavirusneuvonta-helsinkilaisille-kaynnistynyt-maanantaina



Kevään 2020 aikatauluja

Eiranrantaan valmistuu tilapäinen koulurakennus

 

Eiranrannassa aloitetaan tilapäisen koulurakennuksen tilaelementtien asennustyöt osoitteessa Merisatamanranta 10. Valmistuttuaan rakennus palvelee Tehtaankadun ala-astetta ja myöhemmin Grundskola Norsenin Cygnaeus-toimipaikan opetusta. Tilapäistä koulua tarvitaan väistötilaksi vakinaisten koulurakennusten perusparannustöiden ajaksi.

 

Rakentamisen aikataulu

 

  • Tilaelementtejä tuodaan laivakuljetuksin ja varastoidaan satama-alueelle tammikuun lopussa
  • Palomuurin runko pystytetään viikolla 6.
  • Rakennuselementtien nosto- ja asennustyöt alkavat viikolla 8.
  • Rakennus valmistuu päivitetyn aikataulun mukaan 22.4.2020 ja koulun muuttopäiväksi on arvioitu 23.4.2020.
  • Pihalla on tasoitettu murske- ja kivituhkapinta. Touko- ja kesäkuussa pihaa maisemoidaan ja sinne asennetaan leikkivälineitä. Tämä työ ei häiritse koulun toimintaa.

 

Rakennuspaikka

 

Rakennuspaikka on Merikadun ja Eiranrannan välinen pysäköintialue, joka on toiminut talvisin veneiden säilytyspaikkana.

 

Rakennuspaikalla olleet roskasäiliöt on poistettu. Kierrätyspisteitä operoiva Rinki Oy selvittää parhaillaan, sijoitetaanko Eiranrannan alueelle korvaava paikka.

 

Vuoden 2021 alusta HSY:n jätehuoltomääräykset velvoittavat kaikkia vähintään viiden asunnon kiinteistöjä keräämään vastaavia jätteitä, joita Eiranrannan aluekeräyspisteellä nykyisin kerätään

 

Työmaan toiminta

 

Töitä tehdään arkisin kello 7–18. Työmaalla noudatetaan ympäristönsuojelumääräyksiä ja huolehditaan, ettei melu ylitä sallittuja desibelirajoja. Työmaan desibelitasot on mitattu viimeksi 20.12. ja 23.12.2019. Lähitaloihin asennettiin melumittarit 27.12.

 

Tilapäiset liikennejärjestelyt työmaan lähellä

 

Rakennettavan tontin läheisyydessä kulkureittejä suljetaan hetkellisesti liitteenä olevan nosto- ja asennustöiden aluesuunnitelman mukaisesti. Tilaelementtien nostotöitä suoritetaan valvotusti. Turvalliset kulkualueet on erotettu työmaasta työmaa-aidoilla ja kylteillä. Merikadulta laskevat portaat on suljettu alueen käyttäjien turvallisuuden vuoksi, koska rakennus nousee portaiden läheisyyteen.

 


 

Lisätiedot

 

Rakennushankkeen tilaaja on Helsingin kaupunki (kaupunkiympäristön toimiala). Pääurakoitsija on Stara. Maanrakennustyöt tekee TerraWise Oy ja talon rakentaa tilaelementeistä Parmaco Oy.

 

Yhteyshenkilöt:

 

Parmaco Oy, vastaava työnjohtaja

Hannu Koivuranta

puh. 0400 500 234, hannu@koivuoy.com

 

Stara, vastaava työnjohtaja

Jyrki Koponen

puh. 09 310 23053, jyrki.koponen@hel.fi

 

Kaupunkiympäristön toimiala

Rakennuttajainsinööri Jasmin Kivelä

puh. 09 310 43374, jasmin.kivela@hel.fi

 





Tärkeitä päivämääriä keväälle 2020:

7.1.2020 Sähköinen Wilma-ilmoittautuminen kouluun alkaa (wilma.edu.hel.fi)

23.1.2020 Kouluun ilmoittautuminen päättyy Wilmassa.

23.1.2020 Klo 8.00-10.00 ja klo 17.00-19.00 ilmoittautuminen omalla lähikolulla.

23.1. -14.2.2020 Oppilaan ja huoltajien kuulemin lähikoululla erityisen tuen päätöstä varten.

23.3.-14.4. Iltapäivätoiminnan hakuaika

25.3. Koulu postittaa oppilaaksiottopäätöksen oppilaan kotiin. Päätös erityisestä tuesta erityisluokalla postitetaan kotiin.

Hyviä web-osoitteita:

www.edu.hel.fi/tervetuloakouluuun

www.hel.fi/palvelukartta

www.edu.hel.fi/kouluhaku




Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunnan pöytäkirja

kokous 1/ LV 2019-20

TEHTAANKADUN ALA-ASTEEN KOULUN JOHTOKUNNAN                     

PÖYTÄKIRJA 1/ LV 2019-20

LIITE: Työ- ja loma-aikaehdotukset lv 2020-21

 

 

Aika: keskiviikko 3.10.2019 klo 17.00 Paikka: TEHTAANKADUN ALA-ASTEEN KOULU

 

Läsnä:

Maria Mroué, Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja

Leena Ankkuriniemi,

Teija Ahopelto,

Heikki Sinivaara,

Jari Nummelin,

Ira Hietaranta

 

rehtori ja esittelijä Jouni Leivo

 

oppilasedustajat

Robin Bilici  

Katariina Martinkauppi

 

 

 

 

 

1§  KOKOUKSEN AVAUS

 

Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja Maria Mroué avasi kokouksen klo 17.04.

 

2§  LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN

Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.          

 

3§ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN JA SIHTEERIN NIMEÄMINEN

               

Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Heikki Sinivaara ja Jari Nummelin. Sihteeriksi nimettiin Jouni Leivo.

 

4§ LÄSNÄOLO- JA PUHEOIKEUDEN MYÖNTÄMINEN KOULUN OPPILASKUNNAN UUDELLE EDUSTAJALLE JOHTOKUNNAN KOKOUKSIIN.

 

Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunta myönsi uudelle oppilaskunnan edustajalle Robin Bilicille puhe- ja läsnäolo-oikeuden. Katariina Martinkaupilla on tällainen päätös jo aikaisemmin tehtynä.

 

  

 

 

 

 

5§ TOIMINTASUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN

Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunta hyväksyi 18.9.2019 opettajankunnan tekemän ja hyväksymän Tehtaankadun ala-asteen koulun toimintasuunnitelman lv  2019-20.       

 

6§ JOHTOKUNNAN LAUSUNTO LV 2020-21 TYÖ- JA LOMA-AJOISTA

 

Tehtaankadun ala-asteen koululla oppilaskunta, koulun luokat, koulun oppilaskunta ja henkilökunta on päässyt sanomaan omat lausuntonsa lukuvuoden 2020-21 työ- ja loma-ajoista. Kaikki edellä mainitut tahot kannattivat KASKON kahdesta ehdotuksesta ensimmäistä.

 

1. vaihtoehto

 

Työaika alkaa syksyllä 13.8.2020 (to) ja päättyy 22.12.2020 (ti).

Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2020 (ma) - 16.10.2020 (pe).

Joululoma on 23.12.2020 (ke) - 6.1.2021 (ke).

Työaika alkaa keväällä 7.1.2021 (to) ja päättyy 5.6.2021 (la).

Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2021 (ma) - 26.2.2021 (pe).

 

Tehtaankadun ala-asteen koulun johtokunta päätyi kannattamaan myös ensimmäistä vaihtoehtoa. Rehtori toimittaa tiedon koulun johtokunnan lausunnosta eteenpäin KASKOLLE.

 

 

 

7§  KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN

 

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.20.

 

                     

 

 

________________________________________   ______________________________________

 

puheenjohtaja Maria Mroué                                           sihteeri          Jouni Leivo

 

 

________________________________________     _____________________________________

 

pöytäkirjantarkastaja                                                      pöytäkirjantarkastaja 

 

Heikki Sinivaara                                                            Jari Nummelin

 

 

 

 

 

 

Johtokunnalle                                                                                                         19.8.2019

 

LAUSUNTOPYYNTÖ HELSINGIN KAUPUNGIN SUOMENKIELISTEN PERUSKOULUJEN TYÖ- JA LOMA-AJOISTA LUKUVUONNA 2020 – 2021

 

Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1 päivänä elokuuta ja päättyy 31 päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).

 

Lukuvuonna 2020 - 2021 loppiainen sattuu muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten se vähentää yhden työpäivän. Koulutyötä tulee siis tehdä 189 työpäivää.

 

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2020 - 2021:

 

1. vaihtoehto

 

Työaika alkaa syksyllä 13.8.2020 (to) ja päättyy 22.12.2020 (ti).

Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2020 (ma) - 16.10.2020 (pe).

Joululoma on 23.12.2020 (ke) - 6.1.2021 (ke).

Työaika alkaa keväällä 7.1.2021 (to) ja päättyy 5.6.2021 (la).

Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2021 (ma) - 26.2.2021 (pe).

 

Tässä vaihtoehdossa koulu alkaisi aikaisemmin elokuussa. Joululoma olisi kaksi viikkoa niin, että koulu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

 

2. vaihtoehto

 

Työaika alkaa syksyllä 17.8.2020 (ma) ja päättyy 22.12.2020 (ti).

Syysloma on viikolla 42 eli 12.10.2020 (ma) - 16.10.2020 (pe).

Joululoma on 23.12.2020 (ke) - 3.1.2021 (su).

Työaika alkaa keväällä 4.1.2021 (ma) ja päättyy 5.6.2021 (la).

Talviloma on viikolla 8 eli 22.2.2021 (ma) - 26.2.2021 (pe).

 

Tässä vaihtoehdossa koulu alkaisi vähän myöhemmin elokuussa. Joululoma olisi vastaavasti lyhempi niin, että koulu alkaisi tammikuun neljäntenä päivänä. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

 

Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pitää pyytää oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.

 

Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.

 

Asiakirjat toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle Anu Kangasteelle alla olevaan osoitteeseen 11.10.2019 (pe) mennessä.

 

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

PL 51300

00099 Helsingin kaupunki

 

Lisätiedot:

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin (09) 310 87180 tai anu.kangaste@hel.fi

 

Outi Salo

perusopetusjohtaja

 

 

 

 

 

Tehtaankadun ala-asteen koulun näkemykset työ- ja loma-ajoista:

 

Henkilökunnan näkemys: vaihtoehto 1

Oppilaskunnan hallituksen näkemys: vaihtoehto 1

Luokkien näkemys: 15 luokkaa vaihtoehto 1 ja 2 luokkaa vaihtoehto 2 eli vaihtoehto 1

Johtokunnan näkemys: vaihtoehto 1





Tehtaankadun ala-asteen koulun uusi kouluterveydenhoitaja on nimeltään Saara Hälvä. Hän on paikalla koululla maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona.


Koulullamme on ns. seurantaryhmä, joka seuraa sisäilmatilannetta ja tehtyjä korjauksia. Ryhmässä on myös huoltajien edustus. Ryhmä on kokoontunut elokuussa ja seuraavan kerran se kokoontuu 8.11.2019. Tässä elokuun muistio:

Seurantaryhmän kokous

 

Aika:                                   29.8.2019 klo 8.15– 9.30

 

Paikka                                Tehtaankadun ala-aste, Tehtaankatu 15-17

 

Läsnä:         

Käyttäjät:

Yhteistoimintavastaava (vara) Kaisa Ellala, rehtori Jouni Leivo, aluepäällikkö Hanna Välitalo

Lasten vanhempien edustajat:

Leena Ankkuriniemi (vanhempainyhdistys) ja Teija Ahopelto (johtokunta)

Kaupunkiympäristön toimiala:

Sisäilmatiimin päällikkö Anna Saarinen

Työterveyshuolto:

Työterveyslääkäri Marjaana Saarela

Opiskeluterveydenhuolto:

Kouluterveydenhoitaja Anneli Alvik

Työsuojelu:

Työsuojeluvaltuutettu Sauli Pelkonen, työsuojelupäällikkö Jari Mäenmaa

 

 

Tehtaankadun ala-aste seurantaryhmä 1. kokous

 

 

 

1.    Puheenjohtaja ja sihteeri

 

Jouni Leivo, PJ

Jari Mäenmaa, sihteeri

2.    Asiat

 

Ryhmän tarkoitus - lyhyesti

Tehdyt korjaukset ja seuranta

Olosuhteet työskentelylle ja koulunkäynnille

3.    Tehdyt korjaukset ja tilanteen seuranta, tekninen isännöitsijä ja sisäilmatiimin tiimipäällikkö

Kohteen sisäilma-asiantuntija Anna Saarinen kertoi, että kaikki keväällä luvatut korjaukset on kesän aikana tehty. Kaikki kotiluokat on tiivistetty ja luokkakohtaisia ilmanvaihtokoneita on asennettu 10 kpl (luokka 101 ja 2. kerroksen luokat). Tiivistyskorjausten onnistumista on varmistettu merkkiainekokeilla. Keväällä koulun henkilökunnalle tehdyssä kyselyssä esille nousseita asioita on korjattu, mutta tuolloin mainituista hajuhaitoista ei ole saatu selvyyttä kesällä. Sovittiin, että asiaa seurataan opettajahuoneen seinälle laitettavien pohjapiirustusten kautta. Koulussa on tehty useita perusteellisia siivouksia ja ainakin yksi vielä tehdään, koska pyyhintäpölynäytteissä on ollut pieniä määriä teollisia mineraalikuituja. Koululle toimitettiin keväällä ilmanpuhdistimia, joista on saatu hyviä kokemuksia. Ilmanpuhdistimia toivottiin lisää ja Anna Saarinen lupasi kartoittaa niiden tarpeen. Koululle on asennettu Smartwatcher: in jatkuvatoimisia antureita/mittalaitteita, joiden avulla seurataan sisäilmaolosuhteita. Vanhemmat olivat keväällä huolissaan rakennuksessa olevista haitta-aineista ja toivoivat niistä tarkempaa tietoa, siksi sisäilman asbesti ja PAH-pitoisuudet on mitattu. Asbestin osalta mittaustulokset ovat tulleet. Koululla elokuussa otetut sisäilmanäytteet eivät sisältäneet asbestia.

 

Keskusteltiin rankkasateiden 23.8.2019 aiheuttamasta vesivahingosta.

 

Sisäilma-asiantuntija korosti, että on tärkeää kertoa asioista avoimesti ja mahdollisimman oikein. Jos ei olla varmoja asiasta, tarkistetaan. Poikkeavista huomioista tulee aina ilmoittaa rehtorille, joka välittää tiedot tekniselle isännöitsijälle ja sisäilma-asiantuntijalle.

4.    Käyttäjät

-       henkilökunta

-       lasten vanhemmat

 

Tiistaina 3.9.2019 pidettävässä henkilöstötilaisuudessa selvennetään henkilöstölle tilannetta, käsitteitä ja annetaan ohjeet ilmavaihtolaitteisiin ja tuuletukseen liittyen.

 

Vanhempien kysymyksiin vastataan 3.9.2019 koululla klo 16-18 pidettävässä iltatilaisuudessa.

 

Kommentteja:

-       Pölyjen siivous puhdistanut ilmaa.

-       Viileys, ei keittiön hajua, ilmaa enemmän luokkakohtaiset ilmanvaihtokoneet koettu hyviksi.

-       Terveydenhoitajan huone ja oppilashuollontilat, raskas ilma, tarkistetaan vielä mitä voidaan tehdä.

-       Siivouksen tasoa tulee valvoa ja tarvittaessa keskustella palvelun tuottajan kanssa. Myös opettajien oma osuus siivouksen mahdollistamisessa on tärkeä

-       Kysyttiin voisiko vielä tehdä VOC- mittaukset? Anna S lupasi harkita asiaa – hyöty?

-       Leena kertoi, että jotkut vanhemmat ovat olleet häneen yhteydessä.

-       Vanhempia on ohjeistettu olemaan tarvittaessa yhteydessä kouluterveydenhoitajaan.

-       Henkilöstöä on ohjeistettu olemaan tarvittaessa yhteydessä työterveyshuoltoon.

-       Puhuttiin oirekyselyn teettämisestä ja päädyttiin keskustelun jälkeen, että tässä vaiheessa toimitaan edellä mainitun ohjeen mukaan: kouluterveys- ja työterveyshuolto.

-       Keskustelussa nousi esiin, että myös semantiikka asiasta puhuttaessa on tärkeää, onko sisäilmaongelma vai sisäilmaan liittyviä ongelmia? Tärkeää on löytää syy oireisiin, esim. päänsärky/ raskas ilma/ hiilidioksidipitoisuus sisäilmassa ja hakea yksilöllisiä ratkaisuja kunkin tarpeen mukaan

-       Vanhempien tilaisuuteen toivotaan terveydenhuollon asiantuntijoita

-       Lopuksi todettiin, että turvallinen, avoin keskustelukulttuuri on erittäin tärkeä!

 

Lopuksi osa osallistujista kiersi koulun tiloja.

5.    Kouluterveydenhuolto

 

Olisi hyvä tehdä ilmoitus terveydenhoitajalle, epäilyn liittyessä sisäilmaan, vaikka menisi jo muualle tutkimuksiin!

Tarvittaessa tutkimus, oikea diagnoosi, yksilölle kohdennettu apu!

Vähän yhteydenottoja.

6.    Työterveyshuolto

Olisi hyvä toimia sovitun mallin mukaisesti! Tilanne rauhallinen, vähän yhteydenottoja.

7.    Työsuojelu

Ei ole tullut yhteydenottoja.

8.    Toimenpiteet

 

9.    Tiedottaminen

-       henkilöstö

-       lasten vanhemmat

 

Vanhemmille WILMA: n kautta tämä muistio!

Vanhemmille tilaisuus tiistaina 3.9.19 klo 16-18.

Henkilöstölle muistio tiedoksi rehtorin kautta.

Henkilöstölle tilaisuus 3.9.19 klo 13-15.

10.  Seuraava kokous

 

Perjantaina 8.11.2019 klo 14-00-15.30




Terveydenhoitaja ja rehtori muistuttavat:

Hei kaikki, jos lapsenne on uusi Tehtiksellä, niin varmistakaa vielä erityisruokavaliot luokanopettajalle, joka tuo erityisruokavalio-lomakkeet terveydenhoitajalle. Lomakkeita saa terveydenhoitajalta tai luokanopettajalta.

Tietoa Tehtaankadun ala-asteella kesällä tehdyistä korjauksista

Tehtaankadun ala-asteella (Tehtaankatu 15–17) on tehty kesän aikana korjauksia sisäilman laadun varmistamiseksi. Opetustilat on siivottu huolellisesti korjausten jälkeen ja sisäilmatilannetta seurataan.

Koulua koskevat tiedotteet ja muut materiaalit löytyvät verkosta osoitteesta www.hel.fi/talotiedot koulun nimen kohdalta.

Lisätiedot korjauksista ja sisäilman laadusta:

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristö

Sisäilmatiimin päällikkö Anna Saarinen
Puh. 09 310 33196

Tekninen isännöitsijä Pentti Vauhkonen
Puh. 09 310 43071


KOULUJEN RUOKALISTAT

Tästä linkistä voi käydä kurkkaamassa koulujen ruokalistat. https://app.koulusafka.fi/



06.08.2020 08:27