Suoraan sisältöön

Suosituin tilausosoite tai tilauskanava - mielenkiintoisia piirteitä Matkapalvelusta

Helsingin Matkapalvelusta on kerätty tilastoja vuodesta 2009 lähtien. Suurin osuus Matkapalvelun kuljetuksista on vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisia asiointimatkoja, joista julkaisemme suosituimpia kohtia mm. tilausosoitteista ja tilausajoista. Myös kuljetusten määrän kasvu on ollut merkittävää vuosien 2009 2018 aikana.

Suosituimmat tilausosoitteet

Vuosina 2010–2012 suosituin Matkapalvelun asiointimatkojen tilausosoite oli Itäkeskuksen Tallinnanaukio. Suosituin osoite vaihtui vuoksiksi 2013 – 2015, jolloin se oli Malmin Ylä-Malmin tori, kunnes vuosina 2016 – 2017 suosituin osoite oli jälleen Tallinnanaukio.

Suosituimmat tilauskanavat

Suosituin tilauskanava on edelleen puhelin. Sähköisten tilauskanavien käyttö on kuitenkin lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Nykyään noin 20 % Helsingin Matkapalvelun tilauksista tehdään joko tekstiviestillä, sähköpostilla tai internet-tilausjärjestelmän kautta. Sähköisten kanavien etuna on nopea tavoitettavuus.

Helsingin Matkapalvelun välityskeskuksesta lähetetään tekstiviestivahvistus kuljetuksen tarkasta saapumisajasta niille asiakkaille, jotka ovat antaneet luvan tekstiviestin lähettämiseen. Tekstiviesti onkin tärkeä viestintäväline, jolla asiakasta pidetään ajan tasalla tilatuista kuljetuksista.

Uusia tilauskanavia kehitetään yhteistyössä asiakkaiden ja sosiaali- ja terveystoimialan kuljetuspalvelun kanssa. Tavoitteenamme on saada kattava ja helppokäyttöinen tilauskanavavalikoima, josta asiakkaat voivat tilata kuljetuksensa itselle parhaalla tavalla.

Suosituimmat tilausajat

Arkisin vuorokauden kiireisimmät tilausajat ovat aamupäivisin klo 9 – 11 ja iltapäivisin klo 14 – 16. Viikonloppuisin kuljetukset jakautuvat tasaisemmin koko päivälle.

Ehdottomasti suosituin ja kiireisin päivä Helsingin Matkapalveluissa on jouluaatto.

Kuljetusten määrän kasvu

Helsingin Matkapalvelu aloitti toimintansa nykyisessä muodossaan 1.7.2009. Tuolloin kuljetuksia tehtiin keskimäärin 40 000 matkaa kuukaudessa ja asiakasmäärä oli noin 12 000 henkilöä. Nykyään kuljetusten määrä on keskimäärin 63 000 kuukaudessa ja asiakasmäärä on noin 15 000 henkilöä.

Kuljetukset järjestetään pääsääntöisesti sosiaali ja terveystoimialan kilpailuttamilla sopimusautoilla.

Palautteita toiminnan kehittämiseen

Helsingin Matkapalvelusta kerätään aktiivisesti palautetta. Asiakkaat voivat antaa palautetta puhelimitse, sähköpostilla, internetin palautelomakkeella tai kirjeitse.

Palautteita saapuu keskimäärin 200 kpl kuukaudessa, joista noin 10 % on positiivisia palautteita.

Kaikki palautteet käsitellään yhdessä sosiaali- ja terveystoimialan ja Palvelukeskus Helsingin kesken, ja näiden pohjalta kehitetään Helsingin Matkapalvelun toimintaa asiakkaita parhaiten palvelevaksi.

JAA