Suoraan sisältöön

Kysymyksiä ja vastauksia

Mistä kuljettaja saa tietoni? Mitä jos tietoni muuttuvat?

Henkilökohtaiset profiilitietonne syötetään matkojenvälitysohjelmaan vammaisten sosiaalityön toimipisteessä matkapäätöksen yhteydessä. Palvelukeskus Helsingin asiakaspalvelukeskus ei pysty tietoja muuttamaan, mutta asiakaspalvelukeskuksen asiakaspalvelija voi tarvittaessa lisätä kuljettajalle matkaan liittyviä tietoja. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi tarkennukset nouto-osoitteesta tai saattajan puhelinnumero.

Jos asiakasprofiiliinne tiedot muuttuvat (esim. kotiosoite) tai haluatte tarkemmin tietää profiilin sisällön, ottakaa yhteys oman alueenne vammaisten sosiaalityön toimipisteeseen.

Miksi odotusaika saattaa olla jopa 50 min, vaikka kaupunki on pullollaan takseja?

Palveluun on sosiaali- ja terveystoimialan toimesta kilpailutettu erityisvarusteltuja autoja erityisryhmien tarpeisiin, joten matkat pyritään ensisijaisesti ohjaamaan kyseisille sopimusliikennöitsijöille.

Jos tilaatte matkanne vähemmän kuin 30 minuuttia ennen toivottua lähtöaikaa, auto voi tulla noutamaan Teitä 10–50 minuutin kuluessa. Kaikki matkat pyritään myös yhdistelemään, mikäli asiakasprofiili sen sallii.

Miksi inva-auton saaminen kestää niin kauan?

Inva -varusteisia autoja on palvelussa valitettavasti vähemmän, joten odotusajat saattavat olla hieman pidemmät kuin asiakkailla, joilla ajoneuvorajoituksia ei ole. Usein myös asiakkaat, joilla on inva-auton käyttöoikeus, tarvitsevat enemmän kuljettajan apua (pyörätuolin kiinnittämisessä, avustamisessa autoon, jne.), jolloin yhden asiakkaan kuljettaminen saattaa viedä enemmän aikaa. Lähtökohtaisesti tärkein asia on asiakkaan turvallisuus ja hyvä palvelu.

Miksei samalla autolla saa mennä esim postiin/kauppaan ja tulla takaisin?

Palvelun tarkoituksena on pyrkiä yhdistelemään matkoja ja tätä kautta kuljettamaan mahdollisimman monta erityspalvelua tarvitsevaa asiakasta samanaikaisesti.  Jokaisen asiakkaan esim. kaupassa käyntiaika on yksilöllinen, eikä odotusaikaa voida arvioida. Tästä syystä autot eivät voi odottaa, vaan meno- ja paluumatkat on aina tilattava erikseen.

Voitte tilata meno- ja paluumatkan sekä useampia matkoja samalla kertaa. Paluumatkaa varten on aina tilattava eri kuljetus. Vain hautausmaakäynnillä meno- ja paluumatkalla voi olla sama auto. 

Miksi en saa ottaa niin montaa saattajaa kuin haluan? Miksi ette silloin järjestä isompaa autoa?

Kaupunkikortti on tarkoitettu ensisijaisesti henkilökohtaiseen käyttöön, ei ryhmämatkailuun.  Palvelu on tarkoitettu helpottamaan asiakkaan arkista liikkumista ja kaupunkikortin haltijan on mahdollisuus ottaa yksi maksuton saattaja mukaan avustamaan. Inva-autot on ensisijaisesti varattu asiakkaille, jotka eivät pysty henkilöautoilla liikkumaan.  

Miksi autoa ei saa ottaa taksitolpalta? Entä yhdistelykielto?

Palvelun tarkoituksena on yhdistellä mahdollisimman usea matka ja ohjata matkat sopimusliikennöitsijöille. Yhdistelykieltoja, edes väliaikaisia, ei pystytä Helsingin Matkapalvelun asiakaspalvelukeskuksesta myöntämään. Yhdistelykieltoa voi hakea oman alueen vammaisten sosiaalitoimistosta. Tolppalupaa ei voida myöntää muulloin kuin ainoastaan sosiaali- ja terveystoimialan nimeämissä tilanteissa.

Tilanteen vaatiessa asiakaspalvelija voi harkitusti myöntää luvan taksin ottamiseen ns. tolpalta. Tällaisia tilanteita saattaa syntyä esimerkiksi lentokentällä ja suurissa yleisötapahtumissa sekä asiakkaan kuljetuksen ollessa huomattavasti myöhässä.

Jos saan tolppaluvan, minkä taksin voin ottaa?

Helsingin Matkapalvelun asiakkaiden tulee käyttää joko Taksi Helsingin tai Lähitaksin autoja. Autossa tulee käydä Matkapalvelun kaupunkikortti. Teidän tulee itse varmistaa ennen matkan alkamista, että voitte maksaa kaupunkikortilla.

Taksiliikenteen vapauduttua vuonna 2018 markkinoille on tullut uusia taksiyhtiöitä ja liikennöitsijöitä. Taksi Helsingin ja Lähitaksin autoissa on näkyvät tunnisteet autojen kyljissä.



28.03.2019 08:34