Chat-palvelu

Voit tehdä Helsingin Matkapalvelun chat-palvelun kautta tilauksia, kysyä neuvoja tai antaa palautetta reaaliaikaisesti. Chatissa toimitaan aluksi vain suomen kielellä.

Chat-palvelun voit käynnistää joko etusivun tai tämän sivun oikeasta alareunasta. Chat toimii niin tietokoneelta kuin mobiililaitteelta, ja on avoinna 24/7.

Chat-palvelun käyttö edellyttää vahvaa henkilökohtaista tunnistautumista, jonka voi tehdä joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella*.

Chat ei valitettavasti ole käyttöönottohetkellä esteetön eli näkövammaisten käyttämät lukuohjelmat eivät lue chat-tekstejä. Tähän pyritään saamaan muutos ennen saavutettavuusdirektiivin voimaan astumista.

Chatin käyttö

Chat-ruutua klikatessa aukeaa inforuutu ja asiakasta pyydetään tunnistautumaan. Tunnistautuminen tapahtuu suomi.fi-palvelussa, jolloin asiakkaan henkilötieto välittyy asiakaspalvelijalle.

Asiakkaan tunnistauduttua, aukeaa chat-keskusteluruutu Matkapalvelun välityskeskuksen asiakaspalvelijaan. Jos chat-palvelussa on ruuhkaa, ilmoitetaan siitä keskusteluruudussa. Tällöin asiakkaan tulee odottaa reaaliaikaisen yhteyden aukeamista.

Kun reaaliaikainen chat-yhteys aukeaa, keskusteluruutuun tulee ilmoitus yhteydestä.  Asiakaspalvelija tiedustelee, haluaako asiakas tehdä kuljetustilauksen, antaa palautetta tai kysyä neuvoa. Matkapalvelun asiakaspalvelija kysyy tarkentavat kysymykset.

Chat-keskustelu päätetään, kun tilaus tms. on hoidettu. Chat-keskustelun päätyttyä samaa keskustelua ei voi enää jatkaa. Keskustelu ei myöskään tallennu chat-järjestelmään. Suosittelemme, että asiakas sulkee selaimen chat-keskustelun päätyttyä.

Jos asiakkaalla on vielä tarvetta chat-keskustelulle, tulee hänen tunnistautua uudelleen. Tässä kannattaa huomioida, että chatiin vastaava asiakaspalvelija on todennäköisesti eri henkilö kuin ensimmäisessä keskustelussa, jolloin asiakkaalle voidaan esittää samoja kysymyksiä kuin aiemmin.

Miksi minun tulee tunnistautua?

Chat-palvelussa tunnistautuminen on edellytys sen käytölle turvallisuuden ja luotettavuuden takia. . Sähköisellä tunnistautumisella asiakkaan henkilötiedot välittyvät kuljetuspalvelun välityskeskukseen, jolloin asiakaspalvelija varmistaa asioivansa Helsingin Matkapalveluun oikeutetun asiakkaan kanssa. Huom. henkilötiedot ja chat-keskustelu eivät tallennu chat-järjestelmään tietoturvasyistä.

Mikä on mobiilivarmenne* ja miten saan sen käyttöön?

Mobiilivarmenne on puhelimen SIM-korttiin liitetty henkilökohtainen tunniste, joka toimii sähköisenä henkilöllisyystodistuksena. Mobiilivarmenteen saat omalta puhelinoperaattorilta joko verkkosivujen kautta tai käymällä oman operaattorin myymälässä. Osoitteesta www.mobiilivarmenne.fi löydät oman puhelinoperaattorisi ja klikkaamalla itsesi operaattorisi Mobiilivarmenne-sivuille, saat lisäohjeita.

Suosittelemme mobiilivarmenteen käyttöönottoa, sillä se nopeuttaa tunnistautumista eikä pankkitunnusten lukumäärä vähene tunnistautumisilla. Varmenteen käyttö on helppoa, kun tarvitset vain gsm-puhelimen ja muistat itse määrittelemäsi 4-8 numeroisen tunnusluvun. Gsm-puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin.



JAA
14.05.2018 14:07