Suoraan sisältöön

Milloin apua?

Jokaisella ihmisellä on elämässään aikoja, jolloin oma jaksaminen ja hyvinvointi ovat koetuksella. On yksilöllistä, miten kukin reagoi vastoinkäymisiin. Pahalle ololle ei aina löydy selvää syytä. Oloaan ei tarvitse vähätellä tai vertailla muiden tilanteisiin, koska kokemus omasta jaksamisesta on tärkein. Nuoruus on ajanjakso, jolloin henkinen jaksaminen voi olla koetuksella ja ongelmat voivat näyttäytyä rajustikin. Erilaiset psyykkiset oireet ovatkin yleisiä nuoruusiässä.

Pahan olon kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan apua on tarjolla. Avun hakeminen voi tuntua pelottavalta, mutta usein asiat helpottuvat, kun niistä pääsee juttelemaan jollekin luotettavalle henkilölle. Apua olisi hyvä hakea silloin, kun arjessa jaksaminen tuntuu vaikealta. Apua hakiessaan ei tarvitse tietää diagnooseista tai siitä, mikä aiheuttaa pahan olon, vaan ammattilaiset ovat sitä varten.

Jos tuntuu vaikealta pohtia, milloin apua olisi hyvä hakea, alla oleva lista voi auttaa:

  • Minua ahdistaa ja tuntuu usein pahalta.
  • Murehdin asioita ja ajatuksista on vaikea päästää irti.
  • Juutun pitkiksi ajoiksi erilaisiin toimintoihin, kuten käsien pesemiseen.
  • Ajattelen itseni tai toisten vahingoittamista.
  • Tuntuu ettei millään ole mitään väliä.
  • En jaksa enää tavata kavereita niin kuin aikaisemmin.
  • En nauti asioista samalla tavalla kuin ennen.
  • Koen oloni turvattomaksi, minua on uhattu esimerkiksi väkivallalla.
  • Nukun vain muutaman tunnin yössä ja uni on katkonaista. Olen jatkuvasti väsynyt.
  • Minun on vaikea rauhoittua, olen jatkuvasti levoton.
  • Kiinnitän jatkuvasti ulkonäkööni huomiota. Pyrin laihduttamaan tai oksentelen jatkuvasti.
  • En jaksa enää herätä aamuisin kouluun tai töihin.
  • Minun on vaikea poistua kotoa esimerkiksi ahdistuksen takia.
  • Minua kiusataan koulussa tai työpaikalla.

Listan pohjana on käytetty Nuorten mielenterveystalon sivua, jonka löydät täältä. 

Jos tunnistaa itsensä tai omia ajatuksiaan ylläolevasta listasta, asiasta olisi tärkeä keskustella jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Tämä henkilö voi olla esimerkiksi oma vanhempi/huoltaja tai työntekijä koulusta tai muusta sosiaali- ja terveyspalvelusta. Pidempään jatkunut ahdistunut tai masentunut olotila, itsetuhoiset ajatukset ja väkivallan tai kiusaamisen kokemukset ovat aina tilanteita, joissa avun hakeminen on tarpeen. Mistä apua? -osiosta löytyy palveluja, jotka tarjoavat apua mielenterveyteen liittyvissä asioissa.

Muista, että huoli omasta jaksamisesta on aina merkittävä ja riittävä syy avun hakemiselle.




JAA
16.09.2019 16:58