Suoraan sisältöön

Uni

Unen merkitys ja tarve perustuu siihen, että se on elintärkeää niin jaksamiselle kuin kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Kaikkia syitä unen tärkeydelle ei olla pystytty selvittämään, mutta on ollut pitkään jo tiedossa, että uni on merkittävää biologiamme kannalta. Unta ja sen tärkeyttä voidaankin verrata esimerkiksi ravintoon, kun sitä on riittävästi ihminen jaksaa ja pärjää paremmin. Laadukas uni on tärkeä osa terveydestään huolehtimista, eikä se vaadi oikeastaan muuta kuin aikaa.

Liian lyhyet unet vaikuttavat olotilaan jo varsin nopeasti: väsymyksen lisäksi ajatus takkuaa, on vaikea keskittyä ja muistaminen sekä oppiminen vaikeutuvat. Univelan korjaamiseen tarvitaan useampi kuin pari hyvin nukuttua yötä. Pidempään jatkunut unettomuus tai nukkumattomuus altistavat myös monille terveydellisille ongelmille, kuten ahdistuneisuudelle ja jopa masennukselle. Erilaisista uneen ja nukkumiseen liittyvistä ongelmatilanteista voit lukea lisää Ongelmat ja haitat kohdassa.

Onneksi sekä unen laatuun että pituuteen pystyy vaikuttamaan monin eri keinoin, kuten kiinnittämällä huomiota toimivaan unirytmiin ja unihygieniaan. Kun tunnet unen eri vaiheet ja oman rytmisi, pystyt paremmin ennakoimaan ja säätelemään unen tarvettasi. Opit myös tunnistamaan itsellesi parhaimman ajankohdan herätä.




JAA
30.01.2020 09:39