Suoraan sisältöön

Opiskelijatarinoita

Hilla Tykkyläinen


Opiskelin Helsingin medialukiossa vuodet 2014–2017. Syy, miksi ylipäätään hain Meluun, oli kiinnostukseni mediaa ja varsinkin elokuvaa kohtaan. Parhaita kursseja minulle olivat aiheeseen liittyvät käytännön kurssit, kuten mediastudion käyttö. Vaikka olin kiinnostunut leikkaamisesta, halusin tutustua kuvaamiseen ja studiovaloihin, ja opin katsomaan näkemäämme mediaa kriittisesti. Melussa oli myös mahdollisuuksia käyttää audiovisuaalisia ratkaisuja erilaisissa koulutehtävissä mediakurssien ulkopuolella, mikä antoi minulle motivaatiota opiskeluun.

Valmistuttuani päätin suunnata elokuva-alalle. Keräsin rohkeutta opiskelemalla vuoden kansanopistossa ja hain töitä erilaisista tuotantoyhtiöistä, ja CV:n täytin aiheeseen liittyvillä lukiokursseilla. Olen huomannut lukiotaustani kiinnostavan ihmisiä, ja kerron siitä mielelläni eteenpäin. Nykyään opiskelen Aalto-yliopistossa elokuvaleikkausta toista vuotta ja teen pieniä työkeikkoja koulun ohella. Olen onnekas, että sain oppia alaan liittyen jo lukion kursseilla.

Lukiossa kehottaisin tutustumaan omiin mielenkiinnonkohteisiin ja kokeilemaan rohkeasti uusia asioita. Melun kurssitarjonta on laaja ja avaa mahdollisuuksia, joihin kannattaa tarttua.

Hanna Saksa


Valmistuin syksyllä 2017 Helsingin medialukiosta 3,5 vuoden mediaopiskelujen jälkeen. Kävin pari vuotta Lybeckerin Opistossa opiskelemassa pelituotantoa ja täten pääsin suoraan Kajaanin ammattikorkeakouluun opiskelemaan peligrafiikkaa polkuopintosysteemin avulla. Kun kysytään, kumpi oli parempi, lukio vai ammattiopisto, valitsen aina lukion, sillä opetustyyli oli aivan mainio sekä sellainen, joka jää mieleen vuosien jälkeen.

Aloittaessani opinnot 2014 medialinjalla näin, etten ollut kovin hyvä missään. Ruotsia oli hankala opiskella, lyhyt matematiikka meni suhteellisen hyvin, sekä yhdestä yhteiskuntaopin kurssista en päässyt helposti läpi kolmen yrityksen aikana. Olin tilanteessa, jossa olin jo melkein luovuttanut koulunkäynnin ensimmäisen vuoden aikana. Onneksi Elina-opo ja ryhmänohjaajani Anu-Elina Väkeväinen puuttuivat tilanteeseeni, ilman heitä en olisi jatkanut opintojani vuotta pidemmälle.

Kiinnostukseni historiaan sekä pelikulttuuriin kehittyi toisen vuoden aikana, kun löysin jaksotarjonnasta minua kiinnostavampia kursseja. Ilman yhtä erityistä äidinkielenkurssia, jossa tutustuin pelikulttuuriin sekä pelialan toimintaan pintaa raapaisemalla, en olisi ollut tietoinen Kajaanista. Vanha Medialukion opiskelija tuli meille esittelemään Kajaanin AMK:n tarjontaa, ja hän myös kertoi omia kokemuksiaan Melusta, pelialasta sekä itse ammattikorkeakoulusta. Olin myyty hänen puheidensa ansiosta, päätin jo vuotta aikaisemmin, minne tulen hakemaan valmistuttuani lukiosta.

Medialukio oli minulle paras mahdollinen kokemus, sekä iso osa elämääni. Opin opettajista, sen aikaisista ystävistä sekä rehtoreista, pystyin olemaan Melussa kuin kotona ja koin olevani turvassa. Lakittajaisissa olin valmis itkemään, kun lempiopettajat tulivat halaamaan sekä toivottamaan ”onneksi olkoon” ja ”jaksamisia tulevaan elämään”. Kaipaan erityisesti kuvataideluokkia, joissa sai olla rauhassa, kun teki omia töitään tulevia taidekujia varten. Ikävöin myös aika-ajoin käytävissä kuuluvia opettajien ääniä sekä ”tunti alkaa”-lauseita.

Olen aina melulainen, vaikka en siellä enää opiskelisikaan. Iso osa Melua jäi omaan meluun, siitä olen ylpeä.

Stella Haponen

Aloitin opiskelut Koillis-Helsingin lukiossa 2008 ja valmistuin 2011, jolloin lukion nimi oli vaihdettu Helsingin medialukioksi. Lukioaikoina olin keskiverto-oppilas ja kuitenkin pitkän matematiikan ryhmässä. Valitsin pitkän matematiikan, sillä pidän haasteista ja olin yläasteella kehittynyt siinä huomattavasti.

Parasta lukioaikana oli pitkän matematiikan opettajat, erityisesti Sami Murtoniemi ja Jyrki Rauhalinna, jotka pitivät mielenkiintoa matematiikkaan yllä. Minusta on tärkeää, että opettajat nauttivat työstään, sillä se heijastuu myös opiskelijoihin. Erityiskiitos täytyy antaa Minna Reenilälle, joka sai minut innostumaan ruotsin kielestä. Minna opetti minulle myös venäjää ja järjesti jopa kahdesti reissun Pietariin, jotta oppisimme tuntemaan kulttuuria ja puhumaan venäjää.

Lukioaikana suoritin myös monta kuvataiteen kurssia. Koulutukseni veikin minut luovalle alalle ja valmistuin Metropolia AMK:sta teolliseksi muotoilijaksi. Tällä hetkellä ammattinimikkeeni on Service & UX Designer ja olen töissä konsulttiyrityksessä, jossa kehitämme ja toteutamme erinäisiä digitaalisia palveluita esim. applikaatioita ja verkkopalveluita. Työhöni kuuluu palveluiden kehittäminen ja suunnittelu eli käytännössä suunnittelen, miten palvelu toimii ja miltä se näyttää.

Lukioaikana en vielä tiennyt, mitä haluaisin opiskella, mutta minulle erityisessä avainroolissa oli esite jatkokoulutuksista. Esite auttoi ymmärtämään, millaisia eri ammatteja ja koulutusaloja ylipäätänsä on. Suosittelen ottamaan selvää, mitä mahdollisia ammatteja ja koulutusaloja on olemassa, sillä osa voi olla sellaisia, joista ei ole koskaan kuullutkaan. Minä en ollut kuullut teollisesta muotoilusta, mutta onneksi nyt tiedän, mitä se on.

Ia Nissinen

Olen 27-vuotias ja opiskelen Turun AMK:ssa teatteri-ilmaisun ohjaajaksi, painotun opiskeluissani esiintyjyyteen. Opiskelujen ohella tanssin, laulan sekä harrastan ilma-akrobatiaa. Ennen nykyistä kouluani opiskelin useamman vuoden näyttelijäntyötä kansanopistossa ja tein töitä niin R-kioskin kassalla kuin tuotannonassistenttina tapanilaisessa Teatteri Tuikkeessa. ”Taiteilijanelämän” keskellä tuijotan myös mielelläni tuntikausia Netflixiä poikaystäväni kanssa, koira kainalossa.

Opiskelin Melussa vuosina 2008–2011. Parhaimmat muistoni liittyvät vahvasti kaakaokahviin, tupakkaan ja muutamaan hyvään kaveriin. Se, että norkoilimme tupakkapaikalla röökit suussa, kahvit kädessä ja puhuimme päivän ”polttavista aiheista”, ei tietenkään ollut kovin tuotteliasta tai fiksua, mutta ne hetket olivat minulle tärkeitä. Lukio oli minulle isolta osin etsimistä ja ihmisenä kasvun aikaa. Olin ja olen edelleen suhteellisen ujonpuoleinen, ja peruskoulun aikana tuntui siltä, että olin vakiintunut tietynlaiseksi luokkakavereideni silmissä. Uusi iso lukio mahdollisti minulle itseni uudelleen ”brändäämisen” ja sen että uudet ihmiset, itseni mukaan lukien, tutustuivat erilaiseen minään. Mieleen on myös jäänyt tekniikkaryhmä, ilmaisutaidon kurssit Johanna Paalasen johdolla sekä tekemämme Liisa lukiomaassa -musikaali.

Terveisinä haluaisin sanoa ensin pari kliseetä: usko unelmiisi, uskalla olla oma itsesi ja älä anna periksi. Näiden lisäksi haluan muistuttaa, että on myös tosi ookoo olla tietämättä vielä, mitä haluaa tehdä elämällään lukion jälkeen. On ookoo opiskella hetki jotain alaa ja sitten huomata, ettei se tunnukaan omalta ja vaihtaa toiseen ja vaihtaa vielä uudestaankin, jos on tarve. On myös ookoo tietää tasan tarkkaan, mitä haluaa tehdä lukion jälkeen ja mennä täysiä sitä kohti.

”Velvollisuus itseä kohtaan on pyhin ja ensimmäinen: sitä seuraavat kaikki muut velvollisuudet.” – Eino Leino

Ekaterina Bocharova


Olen nykyinen viestinnän opiskelija Vaasan yliopistossa ja entinen melulainen. Aloitin opiskelut Helsingin medialukiossa 2014 ja matkustin Sipoosta kahdella bussilla joka arkiaamu lukioon. Medialukio oli täydellinen valinta minulle, sillä olin yläasteella kuvataideluokalla ja luonteeltani olen luova, kiinnostunut taiteesta, mediasta, musiikista ja viestinnästä. Medialukio antoi paljon yleissivistävää tietoa eri oppiainealoilta, mutta parhaiten mieleen jäi yhteiskuntatieteen, historian ja kuvataiteen kurssit. Innostuin lukion aikana yhteiskuntatieteistä, sillä melussa oli hyvin asiantuntevia, päteviä sekä pedagogisesti lahjakkaita yhteiskuntatieteiden ja historian opettajia. Kuvataiteen monipuolisilla kursseilla pääsin kehittämään omaa visuaalista silmää ja oppimaan luomaan taidetta eri tekniikoita sekä materiaaleja käyttäen.

Medialukiossa tajusin, mitä haluan jatkossa opiskella ja mihin suuntaan haluan kehittää omia taitojani. Melussa oli kaiken kaikkia mukavia ja ammattitaitoisia opettajia ja olen todella ylpeä siitä, että valmistuin ylioppilaaksi juuri medialukiosta.

Tällä hetkellä opiskelen viestinä Vaasan yliopistossa ja osallistun aktiivisesti viestintieteiden opiskelijoiden ainejärjestön toimintaan tänä vuonna vuosijuhlavastaavan pestissä. Maisteriopintoja aion suorittaa joko valtiotieteellisessä tai kauppatieteellisessä tai ehkä jopa molemmissa.




09.02.2021 12:52