Suoraan sisältöön

Erasmus+ Job shadowing

Digitaidoilla, kielitaidolla ja kansainvälisillä suhteilla kohti 2000-luvun modernia lukiota -opettajien täydennyskoulutushanke

Medialukiolle on myönnetty vuosiksi 2017-2019 Erasmus+ -rahoitusta täydennyskoulutushankkeeseen, jonka puitteissa kuusi opettajaa osallistuu täydennyskoulutuskursseille eri Euroopan maissa ja yksi opettaja viikon mittaiselle job-shadowing-jaksolle Ranskassa.

Sari Hopeakoski Ranska, Limours 2.4.-9.4.2018

Olin Ranskassa seuraamassa englanninopettajakollegani työtä viikon ajan, heti pääsiäisen jälkeen. Kollegani Laurence Altibelli on Ranskan eTwinning-lähettiläs ja tottunut kansainvälisten projektien järjestäjä. Siten olikin selvää, että sain monipuolisen ohjelman ja alusta pitäen tarkat suositukset myös hotellin suhteen sekä selkeät neuvot, miten kohteeseen saavutaan. Lähdin innolla ja turvallisin mielin Ranskan kevääseen! Oli mukavaa päästä puhumaan sekä ranskaa että englantia vieraaseen lukioon!

Asustin Saint- Rémyssa n. 35 kilometria Pariisista, kätevästi RER-junan pääteaseman tuntumassa, keskellä maaseutua kauniin lammen rannalla. Matkat ranskalaiseen lukioon Lycée Jules Verne ( n. 800 opiskelijaa) kuljin paikallisbussilla, joita kulki hyvin harvoin. Aamulla lähdin klo 8.25 ja illalla saavuin hotellille puoli kuuden maissa. Ranskalaisten lukiolaisten koulupäivät ovat pitkiä. Keskipäivän aikaan on tunninmittainen lounastauko, jolloin koulussa nautitaan kolmen ruokalajin lounas. Dokumenttikamerat olivat sitten viime vierailuni saapuneet myös ranskalaiseen kouluun ja opettajat käyttivät tietokoneita. Enää ei sielläkään piirtoheittimiä näkynyt. Opiskelijoilla koneita ei kuitenkaan ollut, eikä kännyköitäkään tunneilla näkynyt. Verkkoyhteydet eivät toimineet kaikissa luokkahuoneissa. Autenttista materiaalia käytettiin paljon sekä keskusteluun panostettiin. Luovuus kukki kollegani tunneilla: milloin esitettiin mininäytelmiä, milloin kisailtiin ja visailtiin. Näin digiaikana oli hedelmällistä nähdä, ettei pidä unohtaa muita toimivia työtapoja. Kohteliaisuus ja arvostus oli myös silmiinpistävää: opettajan huomiota haettiin nostamalla käsi pystyyn ja sanomalla "Madame" ja maltettiin odottaa.

Maija Nikunlassi Saksa, Berliini  4-8.6.2018

Osallistuin 4. – 8. 6.2018 Europass Teacher Academyn järjestämälle opettajille tarkoitetulle Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer- kurssille Berliinissä. Kurssin nimessä oli mukana myös CLIL (= ainesisältöjen opettaminen vieraalla kielellä), mutta koska kurssin osallistujat olivat pääsääntöisesti saksanopettajia, sen osuus jäi minimiin.

Jo ennen kurssin alkua teimme netissä kirjallisen kielitestin, jonka perusteella opettajamme saivat jo jonkinlaisen kuvan osaamistasostamme. Kurssin alussa meidät haastateltiin yksitellen suullisen kielitaidon osaamistason määrittämiseksi.
Kurssi oli mielestäni hyvin onnistunut ja tehokas. Meitä saksanopettajia oli kurssilla vain viisi (2 Suomesta ja Puolasta, yksi Baskimaasta), joten saimme lähes yksityisopetusta. Kurssin opettajina toimi kaksi Carl Duisberg Centrum- yrityksen opettajaa.

Kurssin aluksi saimme esittää toivomuksiamme kurssin sisällöstä. Tämä olikin mielestäni oikein hyvä tapa luoda sisältö tämän kokoluokan kurssille. Kurssisisällöt käsittelivät sekä saksan kieltä että kulttuuria. Opettajien opetusmetodina oli keskusteleva, vuorovaikutuksellinen opetus, jossa kysymykset sinkoilivat puolin ja toisin. Saimme kysyä ja keskeyttää opettajan aina tarvittaessa ja teimme vertailua esim. opetukseen liittyvistä asioista edustamiemme maiden välillä. Opettajat elävöittivät opetustaan myös kuvilla, videoilla ja kertomalla omakohtaisia kokemuksiaan esim. Berliinin muurin murtumisen ajoista.

Kieliopillisista seikoista perehdyimme mm. saksan epäsuoraan esitykseen, verbien rektioihin ja passiivirakenteisiin. Sanastollisesti käsittelimme mm. Berliinin ja Saksan historiaan, taide-elämään, kouluun ja opetukseen sekä maahanmuuttoon liittyviä ajankohtaisia tekstejä. Saimme tietoa myös Saksan murteista, kulttuurillisista eroista maan eri osien välillä sekä elämästä DDR:ssä ja muurin murtumisen jälkeisestä ajasta Saksassa.

Kurssin aikana tutustuimme myös Berliinin nähtävyyksiin sekä kävimme Kommunikaatio- ja mediamuseossa, jota todella voin suositella kaikille. Siellä oli mahdollisuus mm. toimia uutistenlukijana kameran edessä ja saada kuvatusta itselleen muistoksi tallenne kännykkään!

Kaiken kaikkiaan kurssi ylitti odotukseni. Oma saksantaitoni koheni huomattavasti ja sain vinkkejä saksanopetukseen, jota toivoisin saavani harjoittaa vielä tulevaisuudessa. Kurssilla tutustuin muihin osallistujiin ja vaihdoimme kokemuksiamme opettamista. Koska saksan kieltä tuli muiden kurssilaisten kanssa käytettyä myös vapaa-ajalla, suullinen kielitaitoni parani huomattavasti. Tämä olikin perimmäinen tarkoitukseni valitessani kurssia.

Koska kurssi oli hyvin intensiivinen kotitehtävineen, jäi tutustuminen Berliinin tarjoamaan kulttuuritarjontaan vähälle. Koen kuitenkin saaneeni kurssilla ”piristysruiskeen” saksan kielen taitoni ylläpitämiseksi, mikä on mielestäni kurssin arvokkain anti.

Riitta Kilpeläinen Espanja, Santiago de Compostelassa 

Osallistuin viikon mittaiselle kurssille elokuun alussa 2018. Kurssin aiheena oli kulttuuria ja erityisesti sähköisten ja netistä löytyvien materiaalien hyödyntäminen opetuksessa. Santiago de Compostela on 100 000 asukkaan viehättävä kaupunki luoteis-Espanjassa ja tunnettu erityisesti Camino de Santiago- pyhiinvaellusreitin päätepisteenä, jonne sadat tuhannet ihmiset vaeltavat vuosittain.

Kurssin järjestäjä oli Iria Flavia niminen pieni, yksityinen kielikoulu, jonka kursseilla olen ollut koulun kurssilla aikaisemmin ja ollut todella tyytyväinen ja koulusta löytyi sopiva kurssin, joten päädyin Santiagoon uudestaan. Omalla kurssillani oli lisäkseni vain kaksi osallistujaa, yksi Hollannista ja toinen Italiasta, joten kurssi oli todella tehokas. Kurssin varsinaisen sisällön lisäksi ehdimme käsitellä myös paljon muita Espanjan ajankohtaisia aiheita. Koulussa oli samaan aikaan kolme muuta espanjan opettajille tarkoitettua kurssia ja tuntien ulkopuolella järjestetty ohjelma oli kaikille yhteinen, iltaisin käytiinkin mielenkiintoisia keskusteluja opetukseen ja koulutukseen liittyen eri maissa. Osallistujia oli useita Euroopan maista, mutta erityisen paljon oli Saksassa asuvia eteläamerikkalaisia, jotka opettavat Espanjaa Saksassa.

Kurssin sisältö oli suunniteltu niin, että joka päivä käsiteltiin eri aihetta: maanantaina musiikkia, tiistaina televisiota, keskiviikkona kirjallisuutta, torstaina elokuvaa ja perjantaina mainoselokuvia. Kurssin opettaja Marcus Suaréz esitteli netistä löytyviä materiaaleja ja niiden käyttöä opetuksessa, lisäksi hän antoi meille paljon esimerkkejä siitä, miten itse käyttää materiaaleja. Materiaaleja tuli valtava määrä ja niiden perkaamiseen menee vielä aikaa, mutta suuri osa materiaalista on suoraan käytettävissä omilla oppitunneillani.

Koulupäivien jälkeen koulu järjesti muuta ohjelmaa joka toinen päivä, ensimmäisenä iltana opastetun kierroksen Santiagon vanhassa kaupungissa ja yhteisen illanvieton tapasten merkeissä ja keskiviikkona teimme kolme tunnin patikkaretken kaupungin ulkopuolelle. Konkreettisten opetusmateriaalien lisäksi kurssin antia oli oman kielitaidon vahvistaminen, sekä keskustelut eurooppalaisten kollegoiden kanssa.



12.09.2020 15:30