Hekan asuintalo Lontoonkadulla Arabianrannassa

Hakemusten käsittely neuvonnassa on muuttunut

Hakemustietojen päivitys on muuttunut Stadin asuntojen neuvonnassa. Jatkossa emme päivitä ilman vahvaa tunnistautumista jätettyjen hakemuksen henkilötietoja, tulotietoja tai osoitetietoja. Jos tilanteesi on muuttunut, on tärkeää tehdä uusi asuntohakemus, jotta olet mukana asukasvalinnoissa. Sillä, kuinka kauan hakemus on ollut järjestelmässämme, ei ole merkitystä asuntotarjousten saamisen kannalta.   

Jatkossa päivitämme hakemuksille vain seuraavia tietoja:  

  • Haettavan huoneiston ja aluevalinnan tiedot 
  • Puhelinnumero ja sähköpostiosoite 
  • Siviilisääty, äidinkieli, kansalaisuus tai koulutusaste 
  • Asunnonvaihtoon liittyvät kentät (vaihto vapautuvaan asuntoon/keskinäinen vaihto)

Jatkossa emme päivitä hakemuksille seuraavia tietoja: 

  • Ruokakunnan koko (hakijan lisääminen tai poistaminen) 
  • Tulot ja varallisuus 
  • Asunnontarve (muuttouhka/asunnottomuus) 
  • Nykyisen asunnon tiedot 

Muutoksella varmistetaan, että asuntohakemusten henkilötiedot ovat oikein järjestelmässämme. On tärkeää, että hakija on itse täyttänyt tilanteensa muutokset asuntohakemukseen ja näin vakuuttanut, että tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.  

Tarvitsetko esim. Kelaa varten todistuksen, että asunnonhakusi on voimassa? Jos olet jättänyt asuntohakemuksen sähköisessä asioinnissa, saat tulosteen voimassa olevasta asuntohakemuksestasi asiointikansiosta.  

Jos olet jättänyt asuntohakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, ota talteen hakemuksen lähettämisen jälkeen kooste hakemuksesi tiedoista. Kooste on pdf-muodossa ja siihen tallentuu, milloin olet jättänyt hakemuksen ja tieto, että hakemus on voimassa kolme kuukautta.  
 
Stadin asuntojen neuvonnassa ei jatkossa enää tulosteta tai lähetetä hakemuskopioita hakijoille.  

Kuva: Helsingin kaupunki / Asuntopalvelut