Suomi | Svenska | English
Selkokieli | Lättläst språk
Viittomakieli | Teckenspråk
Suomi | Svenska | English | Pусский | Deutsch | 日本語
Suomi | Svenska | English | Eesti keel | Français | Pусский | Soomaali | Türkçe | Español | بالعربية | 中文 | فارسی
Bekanta dig noggrant med ansökningsanvisningarna och skaffa behövliga bakgrundsuppgifter samt bilagor för inlämnande av ansökan. Även de bilagor som behövs i ansökan lämnas in via e-tjänsten. Om alla nödvändiga bilagor inte finns tillgängliga vid ansökningstidpunkten, kan de också lämnas in elektroniskt efter att den egentliga ansökan har lämnats in.
En och samma blankett används för alla former av understöd:
Registrerade föreningar ska bifoga ett kontoutdrag eller annat kontointyg (ny sökande eller ändrade bankuppgifter). Kontoutdrag krävs inte av privatpersoner eller arbetsgrupper. Kontoinnehavaren och kontonumret ska framgå av kontoutdraget. Sökande som bifogar kontoutdrag till sin ansökan kan välja att dölja transaktionerna.
Bilagor som krävs för verksamhetsunderstöd:
Bilagor som krävs för ansökningar om fleråriga verksamhetsunderstöd:
Bilagor som krävs för projektunderstöd:
Nödvändiga bilagor:
Nödvändiga bilagor:
Ansök om kulturunderstöd via Helsingfors stads e-tjänster. En och samma blankett används för alla former av understöd:
Kultur, ansökan om konst- och kulturunderstöd
Om du behöver hjälp med användningen av asiointi.hel.fi kan du ringa rådgivningen för e-tjänsterna, tfn 09 310 88800 (mån–fre kl. 8–18)
E-tjänsten kräver identifiering och registrering. För att kunna använda tjänsten måste du logga in med bankkoder, mobilcertifikat, certifikatkort eller företagets eller sammanslutningens Suomi.fi-fullmakter (föreningens bankkoder kan inte användas). Om du inte ännu tagit i bruk Suomi.fi-fullmakter som företag eller samfund lönar det sig att sköta saken med det snaraste. Den första gången du loggar in blir du ombedd att registrera dig, och när du gjort det får du tillgång till en egen mapp.
Tjänsterna fungerar i webbläsarna Internet Explorer, Firefox och Chrome, men inte i Safari. Användningen av tjänsten förutsätter också att webbläsaren stödjer Java Script.
1. Basuppgifter om den sökande
Om du tidigare har ansökt om understöd kan de uppgifter som sparats i e-tjänsten importeras till blanketten.
Om du är en ny sökande eller om registreringsnumret eller FO-numret inte är registrerat, fyll i de nödvändiga uppgifterna (efternamn, förnamn, personbeteckning eller sammanslutningens registreringsnummer, FO-nummer, namn, registreringsdag, år för grundande, hemort, webbplats, adress, kontaktperson, e-postadress, tjänsteinnehavare och bankuppgifter) på blanketten.
I basuppgifterna ska du fylla i det årtal som du söker understöd för samt typen av sökande (privatperson, registrerad förening, registrerad arbetsgrupp)
2. Understöd som söks
3. Verksamhet
4. Budget
5. Mer information och bilagor
Här kan du vid behov ange tilläggsuppgifter eller andra motiveringar gällande ansökan eller meddela om förändringar i basuppgifterna.
Registrerade föreningar ska bifoga ett kontoutdrag eller annat kontointyg (ny sökande eller ändrade bankuppgifter). Kontoutdrag krävs inte av privatpersoner eller arbetsgrupper. Kontoinnehavaren och kontonumret ska framgå av kontoutdraget. Sökande som bifogar kontoutdrag till sin ansökan kan välja att dölja transaktionerna.
Sökandespecifika bilagor (kontoutdrag, stadgar, verksamhetsplan, budget, bokslut, verksamhetsberättelse, revisionsberättelse, årsmötets protokoll) kan användas för alla understödsundersökningar inlämnade av samma registrerade sökande. Därmed behöver varje bilaga laddas upp bara en gång.
Sök en bilaga med hjälp av välj fil-funktionen och bifoga filen till din ansökan genom att klicka på Bifoga. Maximistorleken på en bilaga är 20 MB. Observera att du inte kan spara bilagor i ett utkast.
6. Bekräftelse av uppgifter
I blankettens sista del är det bra att ännu bekanta sig med villkoren för de understöd som beviljas ur stadens medel.
För att skicka in en ansökan måste du godkänna villkoren och försäkra att de uppgifter du uppgett är korrekta.
Du skickar din ansökan genom att klicka på Skicka-knappen i slutet av blanketten. Innan du skickar in din blankett bör du granska uppgifterna och kontrollera att alla nödvändiga bilagor har bifogats till ansökan.
Du kan också spara ett utkast till din ansökan och återkomma för att komplettera den senare. Observera att du inte kan spara bilagor i ett utkast.
Skicka in din ansökan senast klockan 16 på den sista ansökningsdagen. Kontrollera ansökningstiderna omsorgsfullt. Skicka gärna in din ansökan före den sista ansökningsdagen, eftersom det kan vara rusning i tjänsten på den sista ansökningsdagen.
Din ansökan sparas i din egen mapp i Helsingfors stads e-tjänst.
Eventuella förändringar ska omedelbart meddelas till Helsingfors stads kultur- och fritidssektor.
Ansökan om understöd lämnas in via Helsingfors stads e-tjänster. I undantagsfall kan ansökan också skickas per post till adressen:
Helsingfors stads registratorskontor
Kultur och fritid/Enheten för kulturfrämjande
PB 10
00099 HELSINGFORS STAD
(Besöksadress: Stadshuset, Norra Esplanaden 11–13).
Ansök om kulturunderstöd via e-tjänsten (asiointi.hel.fi)
Foto: Helsingin kaupungin aineistopankki