Suoraan sisältöön

Sähköinen hakemus ja liitteet

Kuva tietokoneen näytöstä, jossa tekstiä


Tutustu huolellisesti hakuohjeisiin ja hanki tarvittavat taustatiedot sekä liitteet hakemuksen jättämistä varten. Myös hakemuksessa tarvittavat liitteet toimitetaan sähköisen asiointipalvelun kautta. Jos kaikkia tarvittavia liitteitä ei ole saatavilla hakuhetkellä, niin ne voi toimittaa sähköisesti myös varsinaisen hakemuksen jättämisen jälkeen.


Hae kulttuurin avustuksia Helsingin kaupungin Sähköinen asiointi –palvelussa (asiointi.hel.fi):

Käytössä on yksi lomake kaikille avustusmuodoille:


Liitteet

Rekisteröityneiltä yhdistyksiltä vaaditaan liitteenä tiliote tai muu tilitodistus (uusi hakija tai muuttuneet pankkiyhteystiedot). Tilitodistusta ei vaadita yksityisiltä henkilöiltä eikä työryhmiltä. Tilitodistuksessa tulee näkyä sekä tilinomistaja että tilinumero. Mikäli hakija liittää hakemukseen tiliotteensa, tilitapahtumat voi halutessaan peittää.

Taide- ja kulttuuriavustukset pysyväisluonteiseen toimintaan vaadittavat liitteet:

  • Toimintasuunnitelma seuraavalle vuodelle
  • Talousarvio seuraavalle vuodelle
  • Tilinpäätös edelliseltä vuodelta (tilinpäätöksestä on käytävä ilmi ainakin yhdistyksen tulos ja tase, lisäksi oltava jäljennös tilintarkastuskertomuksesta allekirjoituksineen)
  • Edellisen vuoden toimintakertomus
  • Yhdistyksen säännöt (jos kyseessä on uusi hakija tai jos säännöt ovat muuttuneet edellisen hakemuksen jälkeen)
  • Tiliote (uudet hakijat tai pankkiyhteystiedot muuttuneet)

Taide- ja kulttuuriavustukset projektimuotoiseen toimintaan (taiteen ammattilaiset) vaadittavat liitteet:

  • Työryhmän jäsenten ansioluettelot
  • Tiliote (uudet hakijat tai pankkiyhteystiedot muuttuneet)

Taide- ja kulttuuriavustukset projektimuotoiseen toimintaan (ei ammattilaiset) vaadittavat liitteet:

  • Tiliote (uudet hakijat tai pankkiyhteystiedot muuttuneet)

Taide- ja kulttuuriavustukset, monivuotiset avustukset vaadittavat liitteet:

  • Monivuotisen avustuksen saamiseksi hakijan tuli esittää tavoitteet, kehittämissuunnitelma, budjetti ja toimenpiteet koko avustuskaudelle.
  • Avustusjakson 1. vuotta koskeva toimintasuunnitelma ja budjetti
  • Erillisenä liitteenä kehittämissuunnitelma, josta ilmenee vuositasolla koko avustusjakson toimintasuunnitelma ja budjetti.
  • Kehittämissuunnitelman tulee sisältää lisäksi seuraavat tiedot: kiteytys siitä, miten avustuksensaaja aikoo kehittää toimintaansa avustuskauden aikana, vuositasoinen suunnitelma kehittämistoimenpiteistä, selvitys toimenpiteiden suhteesta avustuksensaajan käytettävissä oleviin varoihin ja tuloihin, selvitys avustuskauden aikana tapahtuvista avustettavaan toimintaan vaikuttavista merkittävistä muutoksista.
  • Monivuotisen taide- ja kulttuuriavustuksen piirissä oleville toimijoille lähetetään sähköpostitse jatkohakemuksen ohjeet ja tieto vaadittavista liitteistä (katso alla) sekä kutsu kumppanuuskeskusteluun. 

Taide- ja kulttuuriavustukset, monivuotiset avustukset,  jatkohakemuksen ohjeet ja vaadittavat liitteet (2019):

Hakemus tehdään samalla Kulttuuri, taide ja kulttuuriavustushakemus -lomakkeella kuin aiemmin, mutta lomakkeeseen täytetään vain hakijan perustiedot, haettu summa, taiteen ala ja avustuslaji. Vaadittavat liitteet:

  • Avustusjakson 2. vuotta koskeva 2020 päivitetty toimintasuunnitelma.
  • Avustusjakson 2. vuotta koskeva 2020 budjetti. 
  • Päivitetty monivuotinen toimintasuunnitelma, joka sisältää vuosittain erittelyt tavoitteet ja kehittämistoimenpiteet avustuskaudelle sekä selvityksen merkittävistä muutoksista alkuperäiseen kehittämissuunnitelmaan ja muutosten syistä sekä kuvauksen vuoden 2019 toiminnasta. Hyvä kehittämissuunnitelma sisältää mm. kehityksenne suuret linjat ja itsearviointiperusteet.
  • Päivitetty monivuotisen toimintasuunnitelman budjetti koko avustuskaudelle.
    Yhteisön vuoden 2018 tilinpäätös, toimintakertomus, tase ja tuloslaskelma, tuloslaskelman erittely ja tilintarkastajan lausunto edelliseltä vuodelta.

Taide- ja kulttuuriavustus, taiteen perusopetus: Tarkista ohjeet täältä .

Kehittämisavustukset ja vaadittavat liitteet:

  • Projektisuunnitelma haetulle ajanjaksolle
  • Budjetti haetulle ajanjaksolle
  • Tiliote

Kehittämisavustukset (Helsingin malli): Tarkista ohjeet täältä .


Sähköinen hakemus

Käytössä on yksi lomake kaikille avustusmuodoille: Kulttuuri, taide- ja kulttuuriavustushakemus

Sähköisen asioinnin neuvonta auttaa www.asiointi.hel.fi-sivujen käytössä: puh. 09 310 88800 (ma-pe klo 8-18)

Sähköinen asiointipalvelu vaatii tunnistautumista ja rekisteröitymistä. Jotta voit käyttää asiointipalvelua, sinun tulee kirjautua asiointipalveluun pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai yrityksen ja yhteisön Katso-tunnuksella.

Sinua pyydetään rekisteröitymään ensimmäisellä käyttökerralla, jonka jälkeen saat käyttöösi oman asiointikansion.
Palvelu toimii Internet Explorer-, Firefox- ja Chrome-selaimilla mutta ei Safari-selaimella. Palvelun käyttö vaatii lisäksi, että selaimessasi on Java Script -tuki päällä.


Sähköinen hakemus koostuu seuraavista osioista:


1. Hakijan perustiedot

Jos olet aiemmin hakenut avustusta, asiointipalveluun tallennetut tiedot voi hakea lomakkeelle.

Jos olet uusi hakija tai rekisterinumeroa tai Y-tunnusta ei ole, täytä tarvittavat tiedot (henkilön sukunimi, etunimi, henkilötunnus tai yhteisön rekisterinumero, Y-tunnus, nimi, rekisteröimispäivä, perustamisvuosi, kotipaikka, www-sivut, osoite, yhteyshenkilö, sähköpostiosoite, toimihenkilö(t) ja pankkiyhteystiedot) lomakkeelle.

Perustietoihin täytetään vuosi, jolle haet avustusta, sekä hakijan tyyppi (yksityishenkilö, rekisteröitynyt yhteisö, rekisteröitynyt työryhmä)

2. Haettava avustus

  • Avustuslaji. Tutustu avustusmuotoihin ja arviointiperusteisiin.
  • Avustuksen suuruus (euroa).
  • Ensisijainen taiteen ala.
  • Lyhyt kuvaus hankkeesta tai haettavan avustuksen käyttötarkoituksesta. Varsinainen hankekuvaus tulee myöhemmin.
  • Aika, jolle avustusta haetaan.
  • Onko kyseessä festivaali.
  • Tapahtuma, jolle avustusta haetaan (hankkeen nimi, esitysten/tapahtumapäivien määrä, esitysten määrä, arvio käyntien määrästä, ensi-illan pitopaikka Helsingissä, ensimmäisen yleisölle avoimen tilaisuuden päivämäärä).
  • Muut kuin Helsingin kaupungin myöntämät avustukset (myöntänyt yhteisö tai viranomainen, vuosi, euromäärä, käyttötarkoitus).

3. Toiminta

  • Hakijayhteisön henkilö- ja yhteisöjäsenet sekä helsinkiläisjäsenten osuus. Ei koske yksityishenkilöitä tai työryhmiä.
  • Toiminnan tai hankkeen kuvaus, tavoitteet ja kehittämissuunnitelmat, toiminnan missio ja arvot sekä visio ja strategiat siihen pääsemiseksi.
  • Avustusten myöntämisperusteisiin perustuvat kysymykset (monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, osallisuus ja osallistuminen, toiminnallinen ja taiteellinen laatu). Haku tapahtuu porrastetusti haettavan summan mukaan. Haettavasta summasta riippuen sinun ei välttämättä tarvitse täyttää kaikkia sähköisessä lomakkeessa olevia kohtia. 
  • Tavoitellut kohderyhmät.
  • Yhteistyötahot ja verkostot.
    Henkilöstön määrä. Ei koske yksityishenkilöitä tai rekisteröimättömiä työryhmiä.
  • Taiteen perusopetus: Oppilaiden määrä (kaikki, tytöt, pojat, varhaisiän opinnot, laaja/yleinen oppimäärä, perusopinnot / syventävät opinnot), opetustunnit, opetushenkilöstön lukumäärä, oppilaaksi ottamisen tapa, oppimäärän tai opetuksen yksilöllistäminen tarvittaessa, vapaaoppilaspaikat, itsearvioinnin toteuttaminen, palautteen kerääminen vanhemmilta tai sidosryhmiltä).
  • Toimintapaikat ja tilat.

4. Talousarvio

  • Hankkeen tulot eriteltyinä (pääsymaksutulot, sponsorointi ja yritysyhteistyö, muut myyntituotot, yhteisön oma rahoitus, Helsingin kaupungin avustus, lahjoitukset, muut avustukset ja muut tulot).
  • Hankkeen menot eriteltyinä (esiintyjäpalkat/-palkkiot, muut palkat ja palkkiot, henkilöstösivukulut, yleiskulut, luvat, matkakulut, kuljetuskulut, lavastus ja puvustus, tekniikka, laitevuokrat ja sähkö, kiinteistöjen käyttökulut, vuokrat, turvallisuus, tiedotus, markkinointi ja painatus, muut menot).
  • Lomake laskee tulot ja menot yhteensä sekä nettotuloksen.

5. Lisätiedot ja liitteet

Tähän voit tarvittaessa kirjoittaa lisätietoja tai muita perusteluja hakemukseen liittyen tai ilmoittaa perustietoihin tulleista muutoksista.

Rekisteröityneiltä yhdistyksiltä vaaditaan liitteenä tiliote tai muu tilitodistus (uusi hakija tai muuttuneet pankkiyhteystiedot). Tilitodistusta ei vaadita yksityisiltä henkilöiltä eikä työryhmiltä. Tilitodistuksessa tulee näkyä sekä tilinomistaja että tilinumero. Mikäli hakija liittää hakemukseen tiliotteensa, tilitapahtumat voi halutessaan peittää. 

Hakijakohtaiset liitteet (tiliote, säännöt, toimintasuunnitelma, talousarvio, tilinpäätös, toimintakertomus, tilintarkastuskertomus, vuosikokouksen pöytäkirja) ovat saman rekisteröidyn hakijan kaikkien avustushakemusten käytössä eli samaa liitettä ei tarvitse toimittaa kuin yhden avustushakemuksen liitteenä.  Katso kaikki vaaditut liitteet tämän sivun yläosasta.

Hae liite Valitse tiedosto- toimintoa käyttäen ja tallenna liite hakemukseesi painamalla Liitä-painiketta. Yhden liitteen maksimikoko on 20 Mt. Huomioithan, ettei liitteitä voi tallentaa luonnokseen.

6. Tietojen vahvistus

Lomakkeen viimeisessä osiossa on vielä hyvä tutustua kaupungin varoista myönnettävien avustusten ehtoihin.

Hakemuksen lähettäminen edellyttää ehtojen hyväksymistä ja annettujen tietojen vakuuttamista oikeiksi.

Hakemuksen lähettäminen tapahtuu klikkaamalla osion lopussa olevaa Lähetä-painiketta. Ennen lomakkeen lähettämistä on hyvä tarkistaa hakemuksen tiedot ja varmistaa, että kaikki vaaditut liitteet ovat tallennettu hakemukseen.

Voit myös tallettaa hakemuksen luonnokseksi, jolloin voit palata täyttämään hakemusta myöhemmin. Huomioithan, ettei liitteitä voi tallentaa luonnokseen.  Hakemuksesi tallentuu omaan asiointikansioosi Helsingin kaupungin Sähköinen asiointi –palvelussa.

Lähetä hakemuksesi viimeistään klo 16 mennessä haun päättymispäivänä. Tarkista hakuajat huolellisesti. On suositeltavaa lähettää hakemus jo ennen viimeistä hakupäivää, sillä viimeisenä hakupäivänä palvelussa saattaa olla ruuhkaa.


Muutoksista ilmoittaminen

Muutoksista tulee ilmoittaa välittömästi ilmoittaa Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalle.


Sähköinen asiointi

Avustushakemus tehdään Helsingin kaupungin Sähköinen asiointi –palvelun kautta. Poikkeustapauksessa avustushakemuksen voi toimittaa myös postitse osoitteeseen:

Helsingin kaupungin kirjaamo
Kulttuuri- ja vapaa-aika/Yleiset kulttuuripalvelut
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
(Käyntiosoite: Kaupungintalo, Pohjoisesplanadi 11–13).


Hae kulttuurin avustuksia Sähköinen asiointi –palvelussa (asiointi.hel.fi)

Avustusten myöntämisperusteet

Hakuajat

Hakuprosessi ja päätöksenteko

Avustuksen käyttäminen ja raportointi

Ohjeita ja linkkejä

Yhteystiedot

Kulttuurin avustukset –pääsivulle


Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki






JAA