Jätkäsaarnen koulu siirtyi sujuvasti digiaikaan – 300 oppilaasta 10 paikalla

Cristina Isoviita kertoo, että oppimismahdollisuudet otetaan huomioon Jätkäsaaren peruskoulussa pieniä yksityiskohtia myöten. Välituntipihaa koristaa maailman kartta.

Jätkäsaaren peruskoulun luokanopettaja Cristina Isoviita on viime päivinä tehnyt töitä vuoroin lähes tyhjässä koulurakennuksessa, vuoroin etänä kotoaan.

Nyt joudumme kuvittelemaan, millaista vilske on täällä normaalioloissa. Koulussa on lähes 300 oppilasta, mutta tällä kertaa kouluun on kymmenisen oppilasta. Sekä etäopetuksessa että koulurakennuksessa koulu alkaa 8.30 puolituntisella aamuhetkellä. Alkuopetuksen opettajat ovat vuorotellen koululla lähiopettajina. Tehtiin opetusta mistä tahansa, se on aina myös virtuaalista.

Koulupäivän rutiinit jatkuvat tuttuina myös poikkeusaikana. Aamuhetken jälkeen alkaa opetustuokio ja sen jälkeen tehtävien teko.

– Me opettajat olemme jatkuvasti linjoilla, ja tukena on myös chat.

Isoviita kertoo, että etäopetukseen siirtyminen sujui Jätkäsaaressa hyvin. Tästä voi kiittää moderneja opetusmenetelmiä: digi on oppilaille tuttu. Koulukirjojakaan ei ole tarvinnut juuri kotiin kantaa, sillä oppimateriaalit ovat pitkälle digitaalisia.

Huomiota herättävä koulu

– Olen tosi ylpeä meidän koulusta. Rakennusta ihastellaan jo ulkoapäin, minkä kuulee ohikulkijoiden kommenteissa, Isoviita kertoo.

Jätkäsaaren koulu herättää kiinnostusta jo arkkitehtuurinsa puolesta, mutta tänne tullaan ottamaan selvää myös uusista oppimisen tavoista.

Isoviita opettaa kakkosten ikäryhmää – enää ei siis puhuta kakkosluokkalaisista – jossa on kaikkiaan 55 lasta ja Isoviidan lisäksi kaksi opettajakollegaa.

Hänen edelliset koulumiljöönsä ovat olleet perinteisiä luokkia.

– Halusin tietoisesta avoimeen oppimisympäristöön. Maailma muuttuu, myös koulun ja oppimisen on muututtava. Minulle on tärkeää, että kollegat ja esimiehet kannustavat uusimieliseen ajatteluun.

Jätkäsaaressa töitä tehdään vahvasti tiimityönä ja uskalletaan kokeilla. Ilmiöpohjaisuus antaa tähän hyvän perustan. Ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja opiskelussa oppimisen lähtökohtana ovat todellisen maailman ilmiöt, joita selvitettäessä yhdistetään eri oppiaineita.

Vaalean ja valoisan koulurakennuksen ytimessä on tori, johon aika ajoin kokoonnutaan koko koulun porukalla. Se onkin yhteisöllisyyden paikka. Toinen Isoviidan suosikkipaikka rakennuksessa on oma solu ympäristöineen.

– Se on monipuolinen ja monikäyttöinen, ja siitä saa vaikka joka päivä erilaisen.

Pedagogit rakennusta suunnittelemassa

Koulussa on nyt lähes aavemaisen hiljaista. Isoviita vakuuttaa, että avoimuudesta huolimatta meteliä ei ole haittaavasti myöskään normaaleissa oloissa.

– Meillä on yhteisesti sovitut säännöt, ja ne pätevät myös aikuisille. Oppilaat tietävät hiljaiset oppimisen tilat ja ajat sekä toisaalta hetket, jolloin äänet kuuluvat asiaan.

Tilat ottavat huomioon myös erilaiset oppijat. Nopeasti eteneville itsenäisille oppilaille on omia soppeja, samoin opettajan lähellä enemmän tukea tarvitseville.

– Lapset oppivat nopeasti turvalliset rutiinit sekä rakennuksen vyöhykkeet, missä kulloinkin voidaan olla.

Loppuvuodesta koulu sai hiljaisen keskittymisen puhelinkoppeja, kapseleita, kuten lapset niitä kutsuvat.

Tilojen suunnittelussa on kuultu pedagogeja ja ymmärretty moderneja oppimisen ja opettamisen tarpeita. Myös laadukkaisiin materiaaleihin ja sisäilman laatuun on kiinnitetty valtavasti huomioita.

Iso viita luettelee Jätkäsaaren peruskoulun isoksi plussaksi lisäksi sijainnin. Kävelymatkan päässä on valtavasti asioita, mikä tekee koko kaupungista oppimisympäristön.





11.09.2020 15:03