Tuore opettaja työstään Aurinkolahden peruskoulussa: Hirmu hyvä työporukka ja tekemisen meininki

Opettaja Heikki Pulkka

Heikki Pulkka aloitti ykkösluokan opettajana Aurinkolahden peruskoulussa syyslukukauden alussa. Hän valmistui reilu vuosi sitten Joensuun yliopistosta ja ehti ennen nykyistä työtään opettaa lyhyiden sijaisuuksien lisäksi kaksi vuotta Järvenpäässä.

– En osaa sanoa, miten lopulta päädyin opettajaksi. Olen toiminut lasten kanssa aiemminkin ja vetänyt esimerkiksi pienten judoharjoituksia, Pulkka kertoo.

Ennen nykyisiä oppilaitaan hän opetti vitos- ja kuutosluokkalaisia.

– Kieltämättä oli aikamoinen hyppäys siirtyä ekaluokkalaisten opettajaksi. Näin pienet ovat aikamoisen vauhdikkaita.

Hän halusi töitä Helsingistä, sillä hän tuli pääkaupunkiseudulle opettajana toimivan puolisonsa perässä. Virkoja oli melko hyvin tarjolla, ja työ Aurinkolahdessa vaikutti mielenkiintoiselta.

Ensivaikutelma piti paikkansa, sillä hän on viihtynyt koulussa hyvin.

– Meillä on täällä hirmu hyvä työporukka ja tekemisen meininki. Täällä kuunnellaan kaikkien mielipiteitä, Pulkka kertoo.

Hänen mielestään plussaa on sekin, että henkilöstössä on kaikenikäisiä ja eri puolilta Helsinkiin muuttaneita.

Aurinkolahden peruskoulussa on kaikkiaan 904 oppilasta. Kouluun kuuluu kolme rakennusta, joista Pulkka opettaa sivukoulussa nimeltä Auringonpilkku. Sivukoulun yhteydessä toimii myös päiväkoti.

Tärkeää monimuotoisuutta

Pulkan luokassa on 17 oppilasta, ja osalla äidinkielenä muu kuin suomi.

– On hienoa, että oppilailla on eri taustoja ja kulttuureja. On tärkeää oppia jo lapsena, kuinka samanlaisia me ihmiset olemme ja kuinka samoin toimimme eri taustoista huolimatta.

Iisalmesta kotoisin oleva Pulkka huomauttaa hymyssä suin, että hän on joutunut miettimään luokan edessä omaakin puhettaan: leveä savon murre ei välttämättä aukea kaikille.

Luokan oppilaat ovat niin opettajalle kuin toisilleen kilttejä, kiusaamista ei ole ollut.

Vaikka yhteistä taivalta on käyty vasta vajaat kolme kuukautta, Pulkka kertoo tuntevansa lapset hyvin.

– Lapset kertovat kysymättäkin elämästään suunnilleen kaiken. Erityisen hyvin olen perillä heidän lemmikeistään ja harrastuksistaan, sillä niistä puhutaan paljon.

Korona-aika on tuonut koulutyöhön omat mutkansa. Käsiä pestään tavallista ahkerammin, eivätkä pesut näin nuorilta välttämättä suju aina sutjakasti.

– Mutta lapset ovat fiksuja. He ymmärtävät hyvin, miksi kädet pestään niin usein ja muutenkin hygienian tärkeyden.

Korona on vaikuttanut myös tapaamisiin vanhempien kanssa, ja niitä tehdään välillä etänä.

– Vuorovaikutuksen säilyttäminen vanhempien kanssa on tärkeää. Heidän kuuluu tietää, missä mennään ja miten lapsella menee. Yhteydenpito on tärkeää isompienkin lasten vanhempien kanssa, mutta pienimpien osalta tämä mielestäni korostuu.

Jatkuvaa oppimista ja kehittymistä

Pulkka opiskeli opettajan opintojensa sivuaineena elämänkatsomustietoa.

– Onneksi olen saanut opettaa ainetta aiemmin ja saan myös täällä. Elämänkatsomustiedosta voi tehdä hyvin omannäköistä opetusta ja saada lapset innostumaan mukaan.

Mistä ekaluokkalaiset innostuvat kaikkein eniten?

– Riippuu täysin päivästä. Tänään oli outo päivä, sillä nyt innostuttiin matikan tehtävistä. Toisinaan parasta on päästä piirtämään tai laulamaan. Melko hyvä keino innostaa oppilaita on tehdä alussa jotakin toiminnallista ja saada kaikki liikkeelle.

Lyhyen työuransa aikana Pulkka on ehtinyt huomata, että opettajan työ on jatkuvaa oppimista eikä valmiiksi tule koskaan.

– Koulusta sai hyvän teoriapohjan, mutta työ on jatkuvaa kehittymistä. Onneksi minulla on työporukka, joka tukee ja auttaa sekä antaa käytännön vinkkejä. Tuki on helpottanut työtäni huomattavasti. Arjessa tulee jatkuvasti eteen tilanteita, joihin koulunpenkillä ei voi varautua.

Entä millainen työnantaja Helsingin kaupunki on ollut?

– Minulla ei ole mitään valittamista. Kaikki on toiminut kuten pitääkin.






18.11.2020 16:47