Hoppa till innehållet

Medarbetare berättar


Speciallärare Oscar Karlsson och skolassistent Camilla Estlander arbetar tillsammans i Grundskolan Norsens flexklass.

”Att arbeta i flexklass är jättebelönande när man når fram till eleverna”


Arbetet som speciallärare är väldigt mångsidigt. I Helsingfors kan speciallärare bland annat arbeta inom den flexibla grundläggande utbildningen, alltså i en så kallad flexklass. Läs hela berättelsen.


Saara Häkkinen, speciallärare inom småbarnspedagogik tillsammans med två barn

Personalen inom småbarnspedagogiken visar respekt och hjälper barnen att inse de egna styrkorna

Alla barn har unika färdigheter och kunskaper – och de lär sig på olika sätt. I daghemmet Elka i Munksnäs finns den integrerade specialgruppen Lönneberga. A och O är att barnen får den tid de behöver för att utvecklas och växa som människor. Läs hela berättelsen.


Klassläraren Andreas: så fungerar kompanjonlärarskap

Andreas Laurent, klasslärare vid Nordsjö lågstadieskola, berättar hur han och kollegan Sofie Nordström genom kompanjonlärarskap delar på undervisningen.



Att vara lärare inom småbarnspedagogik i Helsingfors – Rohdi berättar

Vid Helsingfors stad har du möjlighet att anpassa arbetet enligt dina styrkor.
Rohdi Berg är lärare inom småbarnspedagogik och berättar hur han utnyttjar sitt musikintresse i sitt jobb.



Att leka pedagogiskt

Man kan till exempel bygga upp en bilbana, köra omkring med bilar och tillsammans fundera på hur bilarna kan låta. Man kan brumma och tuta och pipa, och då övar barnet på munmotoriska färdigheter utan att det kanske märker det för det sker genom lek.



Ett, två, små - GÅ!

Helsingfors svenska småbarnspedagogik och nybörjarundervisning rör på sig tillsammans.
Hela helsingfors används som lärmiljö. Vi går på utflykter till exempel till stranden, skogen och till olika parker.


Läs om de finskspråkiga medarbetarna



26.11.2021 10:21