Hämeentien uudistuksessa on kokeiltu aktiivista asukas- ja sidosryhmäviestintää. Kokemusten pohjalta tehdään suosituksia suurille katutyöhankkeille.

Katutyöt sujuviksi

Helsinki kehittää katutöitä monin eri konstein. Tärkeintä on, että asukkaiden, yrittäjien ja vierailijoiden kulku sujuu vähin haitoin.

Kuvittele, että naapurustossasi alkaa suuri katutyöhanke. Olet tiennyt siitä jo pitkään, sillä asiasta on viestitty hyvin ennakkoon. Kun lähdet kohti kauppaa pyörälläsi, selkeät tieviitat ohjaavat sinut turvallisesti työmaan ohi, etkä joudu sekoilemaan jalankulkijoiden ja autojen keskellä.

Tämä esimerkki kuvastaa Helsingin kaupungin tahtotilaa – halua tuottaa kaupunkilaisille ja vierailijoille hyviä kokemuksia elämästä ja liikkumisesta katutöiden Helsingissä. Ihan sama, millä menopelillä kaupunkilaiset liikkuvat: jalan, pyörällä, sähköskuutilla, autolla vai julkisella liikenteellä.

Kaupunki aloitti pormestari Jan Vapaavuoren aloitteesta vuosi sitten laajan katutöiden kehittämisprojektin, jolla halutaan vähentää katutöiden haittoja.

”Uskon, että otamme suuria harppauksia siinä, että katutyöt sujuvat nopeammin ja tehokkaammin ja koordinoimme viestintää paremmin”, Vapaavuori sanoo.

Monia konsteja tarvitaan

Katutöiden kehittämisprojektin vetäjä Jyrki Paavilainen osaa tarkimmin kertoa keinoista, joilla kaupunki aikoo ottaa katutyöt haltuun. Keskeistä on, että yhdellä ainoalla keinolla ei pärjätä, vaan tarvitaan sopiva sekoitus eri konsteja. Erikokoiset työmaat asettavat myös erilaiset vaatimukset. Kantakaupungin suuria työmaita johdetaan uusin ottein.

”Aiomme suunnitella ja aikatauluttaa toimintaa tarkemmin yhteistyökumppaniemme Helenin, HSY:n, HKL:n ja muiden infraomistajien kanssa. Todella tärkeässä roolissa on myös riskien ennakoiminen, sillä ne voivat sekoittaa aikataulun. Tulemmekin selvittämään paremmin, mitä kantakaupungin katujen alta löytyy”, Paavilainen sanoo.

Apua näiden asioiden ratkaisemiseen haetaan sekä kaupungin omasta kehitystyöstä että Aalto-yliopiston kanssa toteutettavasta Toimivat katuhankkeet -projektista.

Lakiin koitetaan saada muutos

Paavilainen nostaa esiin myös pienemmät katutyöt, joita yksittäiset toimijat, kuten teleoperaattorit Helen ja HSY tekevät. Jotta nämä työt sujuisivat paremmin, kaupunki hakee muutosta lakiin. Nythän on niin, että kaupunki ei voi kieltää yksittäistä toimijaa kaivamasta kuoppaa, vaan kaupungin viranomaisena on annettava siihen lupa.

”Yritämme saada kunnossapitolakiin kirjauksen, että kaivuun ajankohdasta tulee neuvotella kanssamme. Toinen suuri asia liittyy myöhästymismaksujen antamiseen. Jos työmaa seisoo, mutta voimme antaa suuren sakon, työ alkaa varmasti edetä”, Paavilainen kertoo.

Lisäksi kaupunki tulee nostamaan katutyömaa-alueiden käyttömaksuja, etteivät työt viivästyisi turhaan.

”Olemme hyvässä kehitysvauhdissa, jota täytyy vain pitää yllä. Yhdessä tekemällä onnistumme”, Paavilainen toteaa.

Vuorovaikutusta lisätään

Kaupunki aikoo jatkaa myös aktiivisen viestinnän ja vuorovaikutuksen linjalla. Hämeentien peruskorjauksessa kaupunki kokeili monia uusia keinoja, kuten erittäin tiivistä vuorovaikutusta asukkaiden, kivijalkayrittäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Kokeilun pohjalta on syntymässä ”Työmaakokemuksen käsikirja”, joka antaa suuntaviivoja erikokoisten katutyöprojektien viestintään.

”Olemme asukkaille velkaa sen, että viestimme katutöistä avoimesti, vaikka niihin liittyisi epävarmuuksia. Tulemme viestimään tehostetusti myös infrakumppaniemme kanssa ja edellyttämään urakoitsijoilta aktiivista viestintää”, Paavilainen toteaa.

Ihan kuten Vapaavuori kiteyttää: ”Hyvä viestintä korostuu katutyöhankkeissa. Ihmiset ymmärtävät niitä paremmin, kun viestimme niistä oikea-aikaisesti, riittävästi ja selkeästi.”

Tämä on tärkeää, sillä merkittävillä väylillä alkaa vuosittain uusia katutöitä kaupungin kasvaessa. Opit pääsevät käyttöön loppuvuodesta, kun Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun uudistus koittaa.

Täällä on katutöitä

Jo käynnissä olevat

Kantakaupungissa on tänä vuonna käynnissä neljä suurta peruskorjaushanketta, jotka tuovat valmistuttuaan mukanaan sujuvampaa julkista liikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Myös viemäriputket ja kaapelit saavat kyytiä. Hankkeista tutuimpia ovat jo käynnissä olevat
Telakkakadun perusparannus, Lauttasaaren sillan peruskorjaus ja Hämeentien uudistus.

Munkkiniemessä tehdään peruskorjausta Lapinmäentiellä, ja sen kunnallistekniikkaakin uusitaan.

Kesällä alkavat

Kesän uusiin katutöihin lukeutuvat Ilmalan ratikka ja Munkkiniemen alue. Raitiovaunu 9:n reitti pitenee, kun raitiotie saadaan Pasilankadulta Ilmalantorille asti. Samalla korjataan Pasilankadun ja Radiokadun viemäreitä ja kaapeleita. Myös pyörä- ja jalankulkuväyliä parannetaan.

Munkkiniemessä tehdään töitä pian monissa kohteissa. Vihdintie saa uuden asfalttipäällysteen Lapinmäentien ja Sykinpolun välillä alkukesästä. Tällöin Lapinmäentien peruskorjaus on hetken pysähdyksissä. Myös Huopalahdentien jalankulkua, pyöräilyä sekä yhteyksiä bussipysäkeille parannetaan Niemenmäenpuiston ja Lokkalantien välisellä osuudella alkukesästä.

Syksyllä ja loppuvuodesta alkavat

Syksyllä myllerretään Caloniuksenkatua, Runeberginkatua ja Helsinginkatua, kun ne saavat yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin. Työ alkaa vasta Hämeentien peruskorjauksen päätyttyä. Myös raitiovaunuliikenne nopeutuu: Caloniuksenkatu saa korotetun raitiovaunukaistan Runeberginkadun suuntaan. Helsinginkadun alueella muun muassa suoristetaan kiskoja ja muutetaan raitiovaunupysäkkien paikkoja. Kaikkien katujen alta löytyy myös uudistusikään tulleita kaapeleita ja vesi- ja viemäriputkia.

Toinen syksyn suuri urakka on Rautatieaseman pyöräily- ja jalankulkutunneli, joka nopeuttaa pyöräilijöiden kulkua keskustassa. Tunnelin päät ovat Töölönlahdenkatu 1–3:n välisellä katuaukiolla Töölönlahdenkadulla ja Kaisaniemen puiston lounaiskulmassa. Tunnelin kylkeen tulee HKL:n pyöräkeskus ja pyöräpysäköinti.


Tiesitkö?
Helsingissä on eri rakentamisvaiheissa vuosittain noin 200–300 katuhanketta.
Kesä tuo mukanaan uusia katutöitä meneillään olevien rinnalle.

Lue lisää
Kuluvan vuoden keskeisimmät katurakennuskohteet: hel.fi/katujenrakentaminen
Katutyöt Helsingissä: hel.fi/katutyot


Kaupunki haluaa kehittyä paremmaksi opastajaksi katutyömailla. Asiaa työstetään esimerkiksi Helsingin Polkupyöräilijöiden kanssa.


Lauttasaaren sillan peruskorjaus etenee. Rakenteita vahvistetaan ja sillan laidoille rakennetaan erilliset jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet. Ajokaistoja tulee kolme.

Teksti: Katja Alaja
Kuva: Susa Junnola
Kartta: Google Maps