Taina Riikonen, kuva: Marja Väänänen

Uusi koti ratikalle

Lähes 100 vuotta vanha raitiovaunu on löytänyt uuden kodin Teurastamolta Hermannista. Taide- ja tiederatikka Onniksi nimetty spåra on yksi niistä viidestä vanhasta ratikasta, jotka HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitos) luovutti uusille omistajilleen viime vuoden lopussa.

Helsinki Distilling Company -tislaamon ja Allegra Lab Helsinki -yhdistyksen yhteinen ratikka ilahduttaa Teurastamon vieraita esimerkiksi luentosalina tai elokuvateatterina.

”Järjestämme erilaisia yleisötilaisuuksia, kuten runo- ja kokeellisen musiikin iltoja. Äänitaidetta, keskustelutilaisuuksia ja luentoja on myös suunnitelmissamme”, kertoo Allegra Labin varapuheenjohtaja Taina Riikonen.

Pienessä puurakenteisessa ratikassa on 28 istumapaikkaa ja 16 seisomapaikkaa. Ratikan etuosassa on lava ja suuri näyttö.

”Elokuvafestivaaliakin olemme suunnitelleet”, Riikonen kertoo. Saksan Bremenissä 1923 rakennettu ajoneuvo on säilynyt hyvässä kunnossa, sillä se on ollut museossa 1960-luvulta saakka. Raitiovaunu 91 on vanhin lahjoitetuista ratikoista.

”Halusimme juuri tämän aivan ehdottomasti. Täällä on ihan omanlaisensa tunnelma, emmekä ole muuttaneet ratikan sisätilaa juurikaan.”

Riikonen toivottaa kaikki kaupunkilaiset tervetulleeksi Teurastamolle.

”Kenen tahansa taiteesta, tieteestä ja ratikoista kannattaa tulla tutustumaan Onniin! Ainakin Helsinki-päivänä järjestämme erityistä ohjelmaa, samoin juhannusviikolla ja elokuussa. Joka tapauksessa ratikassa voi istuskella kuten terassilla koko kesän ajan.”

Raitiovaunu numero 91 rakennettiin 1923. Kuva: Marja Väänänen

Vanhusten iloksi ja Mikkeliin

HKL lahjoitti viime vuoden lopussa käytöstä poistetut ratikat myös Kustaankartanon monipuoliselle palvelukeskukselle, Mikkelin kaupungille ja Stadin ratikat -yhtiölle.

Ratikat haluttiin antaa sellaisiin kohteisiin, jossa ne päätyisivät mahdollisimman erilaisiin käyttötarkoituksiin ja eri käyttäjäryhmien iloksi. Kustaankartanossa spåra ilahduttaa palvelukeskuksen asukkaita, Stadin ratikat puolestaan aikoo entisöidä kulkupelin ja tuoda sen museovaunuliikenteeseen 2020-luvulla. Ratikan myötä Mikkeli nousee Suomen harvojen raitiovaunukaupunkien joukkoon, ja se ilahduttaa kaupunkilaisia esimerkiksi pienimuotoisena konserttipaikkana.

Teksti: Heta Ängeslevä
Kuvat: Marja Väänänen