Kuvitusta menopelit-juttuun.

Menopelejä maalla ja vedessä

Kaupunkipyörät ovat lyöneet itsensä jo läpi. Onko tänä kesänä potkulautojen tai kaupunkilaisten paljon toivomien kaupunkisoutuveneiden vuoro?

Kaupunkipyörillä itään ja pohjoiseen

Helsingin kaupunkipyöräpalvelu laajeni tänä vuonna itään ja pohjoiseen. Uusia asemia on tullut lisää 88 ja pyöriä 880. Nyt kaupunkipyörät kattavat käytännössä Kehä I:n eteläpuolisen alueen.

Helsingissä tehdään keskimäärinyhdeksän matkaa yhdellä pyörällä päivässä. Se on kansainvälisesti huippuluokkaa.

kaupunkipyorat.hsl.fi

Kaupunkisoutuveneet saapuivat Helsinkiin

Potkulautojen ohella myös kaupunkisoutuveneet ovat uutuus tänä vuonna Helsingissä. Vuokravälitysyritys Skipperin venepisteitä on tällä hetkellä Laajalahdella Munkkiniemen Cafe Torpanrannan yhteydessä, Töölönlahdella Finlandia-talon Cafe Verandan yhteydessä ja Vuosaaren Aurinkolahden uimarannan tuntumassa.

Espoossa päästiin kaupunkiveneilemään jo viime kesänä. Espoossa oli noin 650 soutelijaa viime kesänä. Helsingissä on tavoitteena noin 1000-2000 soutelijaa tänä kesänä. Soutuaika on kolme tuntia ja samalle päivälle voi tehdä ennakkovarauksia. Veneen kausimaksu on 25 euroa.

skipperi.fi/kaupunkiveneet

HSL:n kaupunkipotkulautoja kokeillaan Itä-Helsingissä

Vuosaaresssa kokeillaan tänä vuonna, miltä meno maittaa HSL:n (Helsingin seudun liikenne) sähköisillä ja tavallisilla potkulaudoilla. Aluksi potkulaudat ovat käytössä lokakuun loppuun, ja jatkosta päätetään myöhemmin. Paljon riippuu siitä, saavuttavatko potkulaudat tarpeeksi suosiota.Tarkoituksena on, että palvelu voisi jatkua ilman HSL:n tukea. Palveluntoimittaja on Samocat Sharing.

HSL:n potkulaudoille on erilliset asemat, joihin ne tulee palauttaa. Yhteensä potkulautaasemia on 28 ja potkulautoja 300, joista noin puolet on sähköisiä ja puolet tavallisia.

hsl.fi/potkulaudat

Juttuun on haastateltu Helsingin kaupungin liikennelaitoksen projekti-insinööri Samuli Mäkistä, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläistä ja Skipperin toimitusjohtaja Kristian Raij'ta.

Teksti: Aki Laurokari
Kuvitus: Tuomas Kärkkäinen