Pikaraitiotie

Pikaraitiotietä Helsingin halki

Raide-Jokerin pohjatyöt etenevät aikataulussa. Eteen on tullut niin vetelää maata kuin hevosen luitakin.

Kiskosaha soi Vermon raviradan vieressä kulkevalla Ravitiellä. Edessä komeilee pätkä vasta asennettua kiskoa, jonka työmies katkaisee oikeaan mittaan. Nämä ovat niitä ihka ensimmäisiä Raide-Jokerin kiskoja. Vuonna 2024 ne palvelevat matkustajia, jotka kulkevat uudella pikaraitiolinjalla Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä.

Kun tarkastelee 350 metrin mittaista koerataa, huomaa eroja. Joukkoon kuuluu urakiskoa, jota tarvitaan Raide-Jokerin joukkoliikennekaistoilla ja Vignole-kiskoa, jota suurin osa radasta tulee olemaan.

”Testaamme erilaisia materiaaleja, kiskon ja kadun välisiä rakenteita sekä erilaisia asennustapoja. Näin opimme, miten nämä kiskot käyttäytyvät pohjoisissa olosuhteissa. Meidän on myös tärkeää saada tuntumaa, millaiseen työtahtiin voimme päästä”, tuotantopäällikkö Timo Leppänen Raide-Jokerista kertoo.

Hän vastaa siitä, että 25 kilometriä ja 34 pysäkkiparia noin 800 metrin välein sisältävän pikaraitiolinjan rakentaminen etenee mallikkaasti. Aikataulussa ollaan.

Raide-Jokerin rakennustöitä tehdään noin 40–50 työkohteessa lähemmäs 250 ihmisen voimin. Lisäksi projektijohto ja suunnittelu työllistävät noin 150–200 ihmistä. Rakentamisen päähuomio on pohjatöissä, jotka jatkuvat vuoden 2022 loppuun asti. Kiskoja aletaan asentaa urakalla ensi kesänä. Niiden kanssa samaan aikaan rakennetaan pikaraitiovaunujen tarvitsemia sähkönjohtimia, virtapylväitä ja pienen mökin kokoisia sähkönsiirtoasemia.

Monessa paikassa, Ravitielläkin, vahvistetaan vetelää maaperää paaluttamalla sekä lisäämällä sinne kivimursketta ja betonia. Ja sitten on ihan toisenlaisia pohjatyöhaasteita vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa, kuten Pitäjänmäentiellä.

”Paljon on maan alla kulkevien putkien ja johtojen siirtoja toiseen paikkaan tai niiden suojaputkittamista. Muuten voisi käydä niin, että pikaraitiovaunulinjan toiminta lakkaisi kokonaan, jos esimerkiksi vesiputki menisi rikki”, Leppänen sanoo.

Kaivaessa eteen tulee tyypillisimmin rakennusjätteitä, mutta Pitäjänmäentien maaperästä löytyi jotakin ainutlaatuista.

"Olin kyllä hämmästynyt, kun kaveri soitti ja kertoi, että he olivat löytäneet hevosenluita. Työt pääsivät onneksi jatkumaan nopeasti”, Leppänen kertoo.

Jopa 70 kilometriä tunnissa

Uudella pikaraitiolinja Raide-Jokerilla tulee olemaan tärkeä rooli pääkaupunkiseudun julkisessa liikenteessä.

”Helsinki ja Espoo kasvavat voimakkaasti ja uusia kestäviä liikenneyhteyksiä kaupunkilaisille tarvitaan. Pikaraitiovaunu on nopeampi kuin kantakaupungin ratikka ja suuremman matkustajajoukon kuljettava kulkuväline verrattuna nykyiseen bussilinjaan 550”, tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerista kertoo.

Kun 550:lla matkustaa 40 000 ihmistä vuorokaudessa, Raide-Jokerilla tehdään arvion mukaan 91 000 matkaa jo vuonna 2030. Tavallisia raitiovaunuja pidempien, mutta metrojunia kapeampien pikaraitiovaunujen vauhti kohoaa jopa 70 kilometriin tunnissa. Keskivauhti on 25 kilometriä tunnissa, mikä sisältää pysähdykset vaunun kanssa samassa tasossa oleville pysäkeille.

Lue lisää: raidejokeri.info

Pääkuvan kuvateksti: Pikaraitiotien kiskot pitää asentaa millintarkasti samaan linjaan pysty- ja vaakasuunnassa. Muuten kisko alkaa kulua epätasaisesti.

Teksti: Katja Alaja
Kuva: Marja Väänänen